V originále
Průmyslový vzor "Památník" je výsledkem drobného výzkumu, ve kterém se autor snažil propojit zájem leteckých historiků budovat památníky, připomínající letecké události, a dále znalosti podmínek, jakým takové památníky jsou vystaveny. Autor si je vědom, že krom estetické funkce musí takový památník být odolný vnějším vlivům a to nejen povětrnostním, ale také vandalismu, zlodějům a zároveň výroba takového památníku nemůže být finančně náročná. Proto zvolil jednoduchou ocelobetonovou monolitickou konstrukci - panel s otvorem ve tvaru siluety letadla, který podle autorova názoru postačí zájemci o leteckou historii k tvorbě kognitivního modelu a následnému uvědomění si významu daného místa, kde se památník nachází. Dále se autor snažil navrhnout památník tak, aby jeho výroba (betonáž) byla možná jak sériově, tak kusově přímo v terénu (například v místě leteckého neštěstí).
Anglicky
Industrial design "Monument" is the result of small research. Author tried to bond the interest of aviation historians - to realise memorials commemorating aviation events, and his knowledge of the conditions, in which the memorials are exposed. The author is aware that in addition to the aesthetic features such monument must be resistant to outside influences, not only weather, but also vandalism, thieves and also producing this monument must be cheap. Therefore he designed a simple-concrete monolithic construction - panel with a hole as silhouette of plane, which in authors opinion is sufficient to give interest to the visitor and may start a cognitive model and subsequent awareness of the importance of the place where the monument is located. The author tried to make a monument so that its production (concrete) is possible as serial and one-off basis in the field, too (for example, at the plane crash).