J 2012

Základní principy akreditace v rakouském sektoru Fachhochschulen

CAHA, Zdeněk

Basic information

Original name

Základní principy akreditace v rakouském sektoru Fachhochschulen

Name (in English)

Fundamental Principles of Accreditation in Austrian Fachhochschulen Sector

Authors

CAHA, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

AUSPICIA: recenzovaný časopis pro otázky společenských věd, České Budějovice, VŠERS, 2012, 1214-4967

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/75081431:_____/12:00000271

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

neuniverzitní vysoké školy; rakouský sektor Fachhochschulen; akreditace

Keywords in English

non-university higher education; Austrian Fachhochschulen sector; accreditation
Změněno: 11/12/2013 15:06, Ing. Eva Simotová

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je přinést na základě analýzy rakouských legislativních norem, dokumentů vzdělávací politiky a sekundární literatury nové, ucelené poznatky o rakouském sektoru Fachhochschulen, který funguje na základě diametrálně odlišných principů než české vysoké školy neuniverzitního typu, a poukázat tak na existenci modelu, který v našich podmínkách není dostatečně reflektován, ačkoliv se jeví, že by mohl být velmi inspirativní pro další směřování našich neuniverzitních vysokých škol. Značná pozornost je věnována procesu akreditace, která konsekventně zohledňuje potřeby praxe.

In English

The aim of this contribution is to present an analysis – on the base ofAustrian legislation, education policy documents and secondary literature – new, comprehensive knowledge of the Austrian Fachhochschulen sector. It works on principles very different from Czech higher education institutions. Another aim is to point out, according to this model, the existence which is not adequately reflected in Czech conditions although it appears to be very inspiring for the future direction of our higher education institutions. A great attention is paid to the accreditation process that takes into account the needs of practice consequently.