J 2012

Improving the Quality of Foreign Language Teaching Using Modern Communication and Information Technologies at Secondary Schools

HRUŠKOVÁ, Lenka and Gabriela MARKOVÁ

Basic information

Original name

Improving the Quality of Foreign Language Teaching Using Modern Communication and Information Technologies at Secondary Schools

Name in Czech

Zvýšení kvality výuky cizích jazyků s využitím moderních komunikačních informačních technologií na střední škole

Authors

HRUŠKOVÁ, Lenka and Gabriela MARKOVÁ

Edition

Journal of International Scientific Publications: Educational Alternatives, Burgas, Info Invest, 2012, 1313-2571

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Bulgaria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

e-learning; střední škola; výuka; výukové metody; výukové nástroje; efektivita; inovace; multimediální systémy; moderní komunikační a informační technologie; interaktivní výuka; jazyková výuka

Keywords in English

e-learning; secondary school; teaching; teaching methods; learning tools; efficiency; innovation; multimedia systems; advanced communications and information technologies; interactive learning; language teaching
Změněno: 15/4/2013 11:27, Věra Kostková

Abstract

V originále

This project (implementation 01.03.2011-30.06.2012) is based on one of complex of teaching methods: computer-aided teaching. Modern teaching techniques, especially techniques using computers, enable students to take advantage of a richer sensory space for receiving and processing information. In the process of pedagogical interaction and communication, technology is becoming to a greater extent a mediator between a teacher and a student. E-learning and multimedia tools, which were the main aim of the project, enable more effective and attractive way of teaching at any educational level. Teaching, creativity, and individuality of teachers should lead to the fact that every teacher will be able to adapt the curriculum according to his needs and use it in his own way. Interactive curriculum holds, in the frames of e-learning , a role of a guidepost which will enable the students to enter into individual e-learning activities planned during the school year. The main objective was to create supportive study materials for German, English and Russian languages for secondary school students of both economic and technical specialization (construction enginnering and mechanical engineering). General language modules and mainly specialized language modules covering the mentioned fields have been created, all of them in three languages . The project’s outcome is 12 electronic publications.

In Czech

Tento projekt (realizace 01.03.2011-30.06.2012) je založen na jedné z komplexních výukových metod - výuce podporované počítačem. Moderní didaktická technika a zvláště počítače vytváří pro žáky bohatší senzorický prostor pro přijímání a zpracování informací. V procesu pedagogické interakce a komunikace se technika stává stále více prostředníkem mezi učitelem a žákem. E-learningové a multimediální nástroje, které byly hlavní náplní projektu, umožňují zefektivnit a zatraktivnit výuku na jakémkoliv vzdělávacím stupni. Potřeby výuky, kreativita a individualita vyučujících by měly vést k tomu, že každý učitel si bude moci osnovu přizpůsobit k obrazu svému a využívat ji způsobem sobě vlastním. Interaktivní osnově je v rámci e-learningu přisouzena role rozcestníku, ze kterého budou moci žáci vstupovat do jednotlivých e-learningových aktivit načasovaných během školního roku. Hlavním cílem bylo vytvoření podpůrného studijního materiálu pro studium německého, anglického a ruského jazyka pro žáky středních škol jak ekonomického, tak technického směru (stavebnictví a strojírenství). Byly vytvořeny obecné, ale hlavně i odborné moduly ve třech jazycích dle stanovených témat. Výstupem bylo 12 elektronických publikací.