J 2011

Stellung der nonverbalen Kommunikation im Unterricht

HRUŠKOVÁ, Lenka and Kamila ZELINKOVÁ

Basic information

Original name

Stellung der nonverbalen Kommunikation im Unterricht

Name (in English)

Role of Non-verbal Communication in Teaching

Authors

HRUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kamila ZELINKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

AUSPICIA : recenzovaný časopis pro otázky společenských věd, České Budějovice, VŠERS, 2011, 1214-4967

Other information

Language

German

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/11:00000255

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords in English

pedagogical communication; non-verbal communication; tertiary sphere
Změněno: 21/3/2012 07:52, Věra Kostková

Abstract

V originále

Der Beitrag befasst sich mit der pädagogischen Kommunikation (verbale und nonverbale Kommunikation) im tertiären Bildungsbereich. Im Beitrag wird vorausgesetzt, dass die nonverbale Kommunikation der unentbehrliche und unersetzliche Bestandteil der pädagogischen Hochschulkommunikation ist, ohne die die Qualität des Lehrerauftritts sinken würde. Mit Hilfe des Fragebogens bemühen wir uns festzustellen, auf welcheArt undWeise und inwiefern der Lehrer fähig ist, die Studenten zu motivieren undMaß ihrerAufmerksamkeit im Unterricht zu beeinflussen.

In Czech

Příspěvek se zabývá pedagogickou komunikací (verbální a neverbální) v terciární sféře vzdělávání. V příspěvku vycházíme z předpokladu, že neverbální komunikace je nedílnou a nenahraditelnou složkou pedagogické vysokoškolské komunikace, bez které by klesla kvalita učitelova projevu. Pomocí dotazníků se snažíme zjistit, jakým způsobem a do jaké míry je schopen učitel působit na studenty a ovlivnit míru jejich pozornosti ve výukovém procesu.