J 2011

Consumer perception of private label brands in the Czech Republic

MULAČOVÁ, Věra and Petr MULAČ

Basic information

Original name

Consumer perception of private label brands in the Czech Republic

Name in Czech

Vnímání privátních značek spotřebiteli v České republice

Authors

MULAČOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr MULAČ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Littera Scripta, České Budějovice, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2011, 1802-503X

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/11:00000250

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

privátní znaèka, maloobchod, spotøebitel, ekonomické, standardní a premiové privátní značky, znalost a vnímání privátních značek

Keywords in English

private labels; retail; consumer; economic; standard and premium private labels; knowledge and awareness of private brands

Tags

Reviewed
Změněno: 24/1/2012 16:36, Věra Kostková

Abstract

V originále

The very tough fight for customers in the retail trade is reflected by the strong growth in the number of products sold under private labels that are currently becoming an important factor in business competitiveness. These are brands that are produced and offered by retailers under their own name or brand. The range of retail brands is very extensive. While in the past, they were offered primarily as a low cost alternative to national and international brands, nowadays, these products have been competing with them at a higher price level as a so-called standard or premium private label. The aim of this paper is to analyze and discuss the relationship of Czech consumers to these private brands.

In Czech

Tvrdý boj o zákazníka v maloobchodě se projevuje výrazným růstem počtu výrobků prodávaných pod privátními značkami, které se v současné době stávají významným faktorem konkurenceschopnosti obchodu. Jedná se o značky výrobků, které jsou produkovány a nabízeny maloobchodem pod jeho vlastním jménem či značkou. Sortiment maloobchodních značek je velice obsáhlý. Zatímco v minulosti byly nabízeny především jako nízkonákladová alternativa značek národních či mezinárodních, v současné době jim konkurují ve vyšší cenové hladině jako "standardní nebo prémiové" privátní značky. Cílem příspěvku je analyzovat a diskutovat vztah českých spotřebitelů k těmto privátním značkám.