B 2011

Hegelova edukační teorie

SOMR, Miroslav

Základní údaje

Originální název

Hegelova edukační teorie

Název anglicky

Hegel’s educational theory

Autoři

SOMR, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

České Budějovice, 151 s. 2011

Nakladatel

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/75081431:_____/11:00000248

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-80-87278-80-2

Klíčová slova česky

edukační teorie; vzdělání; pedagogika

Klíčová slova anglicky

educational theory; education; pedagogy

Štítky

Změněno: 20. 1. 2012 13:35, Věra Kostková

Anotace

V originále

Otázka pedagogického významu Hegelovy práce se může zdát přívržencům filosofické čistoty svou myšlenkou absurdní. Lze všeobecně říci, že každý velký filosofický systém obsahuje nějakou pedagogickou teorii. Vycházíme z předpokladu, že Hegelův pedagogický význam je nalezen v jeho filosofii a že existence Hegelova pojmu "Vzdělanost" v sobě zahrnuje fenomenálního ducha. Celá Hegelova duchovní filosofie je jeho vlastní teorie vzdělání, která je vyjádřena jako "Přicházející k sobě samému v jiném". V oboru pedagogiky se ukazuje nejaktuálněji myšlenka, založená na antickém vzoru – myšlenka všeobecného vzdělání. Jeho návrat nepřináší s sebou jen možnost zdolání jednostranného matematicko-logického obsahu reality, nýbrž současně také možnost určitého dialektického tvůrčího přechodu k duchovní koncepci všeobecného vzdělávání k všestrannému a harmonickému rozvoji osobnosti. A v tom spočívá význam výchovy a pedagogiky, což Hegel vyjádřil známým citátem: "Uměním pedagogiky je utvářet v lidech morálku".