Detailed Information on Publication Record
2011
Hegelova edukační teorie
SOMR, MiroslavBasic information
Original name
Hegelova edukační teorie
Name (in English)
Hegel’s educational theory
Authors
SOMR, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
České Budějovice, 151 pp. 2011
Publisher
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/75081431:_____/11:00000248
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-80-87278-80-2
Keywords (in Czech)
edukační teorie; vzdělání; pedagogika
Keywords in English
educational theory; education; pedagogy
Změněno: 20/1/2012 13:35, Věra Kostková
V originále
Otázka pedagogického významu Hegelovy práce se může zdát přívržencům filosofické čistoty svou myšlenkou absurdní. Lze všeobecně říci, že každý velký filosofický systém obsahuje nějakou pedagogickou teorii. Vycházíme z předpokladu, že Hegelův pedagogický význam je nalezen v jeho filosofii a že existence Hegelova pojmu "Vzdělanost" v sobě zahrnuje fenomenálního ducha. Celá Hegelova duchovní filosofie je jeho vlastní teorie vzdělání, která je vyjádřena jako "Přicházející k sobě samému v jiném". V oboru pedagogiky se ukazuje nejaktuálněji myšlenka, založená na antickém vzoru – myšlenka všeobecného vzdělání. Jeho návrat nepřináší s sebou jen možnost zdolání jednostranného matematicko-logického obsahu reality, nýbrž současně také možnost určitého dialektického tvůrčího přechodu k duchovní koncepci všeobecného vzdělávání k všestrannému a harmonickému rozvoji osobnosti. A v tom spočívá význam výchovy a pedagogiky, což Hegel vyjádřil známým citátem: "Uměním pedagogiky je utvářet v lidech morálku".
In English
The question of the importance of pedagogical work of G.W.F. Hegels may seem absurd to the advocates of philosophic purity of his thought. However, in general, it could be said that every major philosophical system includes a pedagogical theory. We proceed on the assumption that educational significance of Hegel lies in his philosophy and that the essence of Hegel’s concept of education is contained in his Phenomenology of Spirit. The whole of Hegel’s Philosophy of Spirit is actually his own educational theory, which is expressed as "comming to itself in another ego". Most recently, an idea founded on the ancient model has appeared in the field of education - the idea of general education. Its retum brings in not only the possibility of overcoming the one-sided version of the mathematical logical reality, but also the possibility of a creative, dialectical transition to a broader concept of education leading to universal and harmonious development of personality. Therein lies the importance of education and pedagogy, which was expressed by Hegel himself as "The pedagogy is the art of making human beings ethical".