B 2011

Hegelova edukační teorie

SOMR, Miroslav

Basic information

Original name

Hegelova edukační teorie

Name (in English)

Hegel’s educational theory

Authors

SOMR, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

České Budějovice, 151 pp. 2011

Publisher

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/11:00000248

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-87278-80-2

Keywords (in Czech)

edukační teorie; vzdělání; pedagogika

Keywords in English

educational theory; education; pedagogy

Tags

Změněno: 20/1/2012 13:35, Věra Kostková

Abstract

V originále

Otázka pedagogického významu Hegelovy práce se může zdát přívržencům filosofické čistoty svou myšlenkou absurdní. Lze všeobecně říci, že každý velký filosofický systém obsahuje nějakou pedagogickou teorii. Vycházíme z předpokladu, že Hegelův pedagogický význam je nalezen v jeho filosofii a že existence Hegelova pojmu "Vzdělanost" v sobě zahrnuje fenomenálního ducha. Celá Hegelova duchovní filosofie je jeho vlastní teorie vzdělání, která je vyjádřena jako "Přicházející k sobě samému v jiném". V oboru pedagogiky se ukazuje nejaktuálněji myšlenka, založená na antickém vzoru – myšlenka všeobecného vzdělání. Jeho návrat nepřináší s sebou jen možnost zdolání jednostranného matematicko-logického obsahu reality, nýbrž současně také možnost určitého dialektického tvůrčího přechodu k duchovní koncepci všeobecného vzdělávání k všestrannému a harmonickému rozvoji osobnosti. A v tom spočívá význam výchovy a pedagogiky, což Hegel vyjádřil známým citátem: "Uměním pedagogiky je utvářet v lidech morálku".

In English

The question of the importance of pedagogical work of G.W.F. Hegels may seem absurd to the advocates of philosophic purity of his thought. However, in general, it could be said that every major philosophical system includes a pedagogical theory. We proceed on the assumption that educational significance of Hegel lies in his philosophy and that the essence of Hegel’s concept of education is contained in his Phenomenology of Spirit. The whole of Hegel’s Philosophy of Spirit is actually his own educational theory, which is expressed as "comming to itself in another ego". Most recently, an idea founded on the ancient model has appeared in the field of education - the idea of general education. Its retum brings in not only the possibility of overcoming the one-sided version of the mathematical logical reality, but also the possibility of a creative, dialectical transition to a broader concept of education leading to universal and harmonious development of personality. Therein lies the importance of education and pedagogy, which was expressed by Hegel himself as "The pedagogy is the art of making human beings ethical".