D 2011

Euro a konkurenceschopnost

SIMOTOVÁ, Vendula and Marie SLABÁ

Basic information

Original name

Euro a konkurenceschopnost

Name (in English)

Euro and competitiveness

Authors

SIMOTOVÁ, Vendula and Marie SLABÁ

Edition

1. vyd. Jihlava, Konkurence 2011, p. 205-218, 14 pp. 2011

Publisher

Vysoká škola polytechnická Jihlava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-87035-36-8

Keywords (in Czech)

Euro; cenová hladina; konkurenceschopnost

Keywords in English

Euro; price level; competitiveness

Tags

A_IBW, A_MAM, IBW, IBW_H, KEM6
Změněno: 19/11/2014 08:32, Ing. Ivana Čertická

Abstract

ORIG EN

V originále

Článek se věnuje dopadu přijetí měny euro na konkurenceschopnost českých výrobků v zahraničním obchodě. První část článku se zabývá problematikou cenové konkurenceschopnosti v zahraničním obchodě a faktorů, které ji ovlivňují. Důraz bude kladen na oblast sbližování cenových hladin členských zemí Evropské unie. Prozkoumány budou jednotlivé způsoby, kterými k tomuto sbližování dochází a spojitost mezi nimi. Dále bude analyzován vliv vstupu do kursového mechanismu ERMII,které je nutnou podmínkou přijetí eura, a vliv vstupu do samotné eurozóny na toto sbližování. V následující části pak budou popsány a zhodnoceny další vlivy přijetí měny euro na firmy, jejich provoz, financování a náklady a následně na konkurenceschopnost jejich výrobků.

In English

The article deals with the impact of the adoption of the euro on the competitiveness of Czech products in foreign trade. The first part of the article deals with the issue of price competitiveness in foreign trade and the factors that affect it. Emphasis will be put on the convergence of price levels of the member countries of the European Union. Will be explored various ways in which this convergence occurs and the link between them. It will also analyze the effect of entry into the ERM II exchange rate mechanism, which is a necessary condition for adopting the euro and the impact of entry into the euro itself to this convergence. The following will be described and evaluated other effects of the euro adoption on companies, their operation, and financing costs, and consequently the competitiveness of their products.
Displayed: 27/12/2024 07:40