V originále
Tato učební opora je určena studentům Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích, ke studiu povinného předmětu Personální management, který je vyučován ve vyšších ročnících bakalářského, profesně orientovaného studia. Je koncipována jako studijní po-můcka, jež doplňuje přednáškové bloky jednotlivých vyučujících. Navazuje a doplňuje učební text z Podnikového řízení, které je vyučováno v prvním ročníku. Cílem předložené studijní opory je seznámit studenty se základními principy a metodami personálního managementu. Účelem je předat studentům základní poznatky o personální práci v podnikatelských subjektech a institucích, a to jak z pohledu běžné personální agendy, která vyplývá z legislativně právních norem a nařízení, tak i ze strategického hlediska řízení lidských zdrojů. Zohledněny jsou i základní rozvojové atributy řízení a rozvoje lidských zdrojů v kontextu 21. století. Uvedený text slouží jako základní předpoklad pro zpracování souboru seminárních prací, zaměřených na podnikovou personalistiku a rozvoje lidských zdrojů. Je zde i odkaz na nezbytné literární prameny, dosažitelné v knihovně VŠTE. Studijní opora obsahuje vymezení základních pojmů v oblasti personálního řízení, specifikuje náplň a obsah personálních útvarů, i samotného pracovníka těchto útvarů, z hlediska své pracovní náplně. Značná pozornost je věnována problematice plánování potřeb pracovníků, s ohledem na stanovené úkoly, odbornou náročnost i charakter podnikatelského subjektu. Popsány jsou zde i interní a externí způsoby získávání a stabilizace pracovníků, hlavní motivační a stimulační nástroje používané v podnikové praxi. Nedílnou součástí učebních opor je i problematika forem a způsobu hodnocení pracovníků, včetně zpracování adaptačních a kariérních plánů. Charakterizovány jsou i způsoby vzdělávání pracovníků, ať už s využitím vnitřních i externích zdrojů. V návaznosti na tuto problematiku jsou popsány formy a způsoby odměňování pracovníků i způsoby ohodnocení, založené na nehmotné stimulaci. Definovány jsou zde i zaměstnanecké potřeby, podnikové a sociální klima a faktory, které ho v pozitivním i negativním smyslu ovlivňují. V závěru je uveden postup při kolektivním vyjednávání, v souvislosti s uzavíráním kolektivních dohod a stručně charakterizovány principy tvorby etických kodexů u podnikatelských subjektů.