VOCHOZKA, Marek. Ekonomická recese její predikce z úrovně podniku (The economic recession and its prediction from the point of view of business). Online. In Sborník 2. mezinárodní slovensko-české konference Sociální,ekonomické, právní a bezpečnostní otázky současnosti. Praha: Soukromá vysoká škola ekonomických studií, 2010. p. 558-563. ISBN 978-80-86744-84-1. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ekonomická recese její predikce z úrovně podniku
Name (in English) The economic recession and its prediction from the point of view of business
Authors VOCHOZKA, Marek
Edition Praha, Sborník 2. mezinárodní slovensko-české konference Sociální,ekonomické, právní a bezpečnostní otázky současnosti, p. 558-563, 6 pp. 2010.
Publisher Soukromá vysoká škola ekonomických studií
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-80-86744-84-1
Keywords (in Czech) Recese; hodnocení podniku; predikce; globální ekonomika
Keywords in English Recession; business evaluation; prediction; global economy
Tags KEM7
Changed by Changed by: Věra Kostková, učo 6173. Changed: 22/3/2012 14:10.
Abstract
Ekonomická recese už ovlivňuje náš život již téměř dva roky. Vznikla v USA a zanedlouho se rozšířila po celém světě. Na začátku tohoto příspěvku tak byla otázka, zda je možné predikovat recesi či krizi na základě údajů o hospodaření podniku či skupiny podniků. Odpověď lze hledat jednak v konstrukci samotných ukazatelů, podle nichž hodnotíme finanční situaci podniku a jednak ve vztahu celku /globální ekonomiky/ a jeho dílčích součástí /podniku či skupiny podniků/. I když recese vzniká na základě údajů přicházejících především z trhu, jedná se /určitě v tomto případě/ o stav mysli účastníků trhu/zákazníků, spotřebitelů/. Krize tedy má své kořeny mimo trhu a tudíž není možné ji z úrovně podniku predikovat.
Abstract (in English)
The ekonomic recession has affected our lives for almost two years. It originated in the U.S. and soon spread around the world. At the beginning of this contribution I set a question whether it is possible to predict a recession or crisis on the basis of the financial status of company or group of companies. The answer can be sought both in the construction of the indicators themselves, according to which, we assess the financial situation of the company and secondly in relation whole /global economy/ and its component parts /company or group of companies/. Although there is a recession on the basis of data coming mainly from the market, it is /certainly in this case/ the state of mind of market participants /customers, customers/. So the crisis has its roots outside the market and it is therefore not possible to predict it from the point of view of the company.
PrintDisplayed: 24/4/2024 04:25