Detailed Information on Publication Record
2010
Ekonomická recese její predikce z úrovně podniku
VOCHOZKA, MarekBasic information
Original name
Ekonomická recese její predikce z úrovně podniku
Name (in English)
The economic recession and its prediction from the point of view of business
Authors
Edition
Praha, Sborník 2. mezinárodní slovensko-české konference Sociální,ekonomické, právní a bezpečnostní otázky současnosti, p. 558-563, 6 pp. 2010
Publisher
Soukromá vysoká škola ekonomických studií
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-80-86744-84-1
Keywords (in Czech)
Recese; hodnocení podniku; predikce; globální ekonomika
Keywords in English
Recession; business evaluation; prediction; global economy
Tags
Změněno: 22/3/2012 14:10, Věra Kostková
V originále
Ekonomická recese už ovlivňuje náš život již téměř dva roky. Vznikla v USA a zanedlouho se rozšířila po celém světě. Na začátku tohoto příspěvku tak byla otázka, zda je možné predikovat recesi či krizi na základě údajů o hospodaření podniku či skupiny podniků. Odpověď lze hledat jednak v konstrukci samotných ukazatelů, podle nichž hodnotíme finanční situaci podniku a jednak ve vztahu celku /globální ekonomiky/ a jeho dílčích součástí /podniku či skupiny podniků/. I když recese vzniká na základě údajů přicházejících především z trhu, jedná se /určitě v tomto případě/ o stav mysli účastníků trhu/zákazníků, spotřebitelů/. Krize tedy má své kořeny mimo trhu a tudíž není možné ji z úrovně podniku predikovat.
In English
The ekonomic recession has affected our lives for almost two years. It originated in the U.S. and soon spread around the world. At the beginning of this contribution I set a question whether it is possible to predict a recession or crisis on the basis of the financial status of company or group of companies. The answer can be sought both in the construction of the indicators themselves, according to which, we assess the financial situation of the company and secondly in relation whole /global economy/ and its component parts /company or group of companies/. Although there is a recession on the basis of data coming mainly from the market, it is /certainly in this case/ the state of mind of market participants /customers, customers/. So the crisis has its roots outside the market and it is therefore not possible to predict it from the point of view of the company.