D 2010

Ekonomická recese její predikce z úrovně podniku

VOCHOZKA, Marek

Basic information

Original name

Ekonomická recese její predikce z úrovně podniku

Name (in English)

The economic recession and its prediction from the point of view of business

Authors

Edition

Praha, Sborník 2. mezinárodní slovensko-české konference Sociální,ekonomické, právní a bezpečnostní otázky současnosti, p. 558-563, 6 pp. 2010

Publisher

Soukromá vysoká škola ekonomických studií

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-86744-84-1

Keywords (in Czech)

Recese; hodnocení podniku; predikce; globální ekonomika

Keywords in English

Recession; business evaluation; prediction; global economy

Tags

Změněno: 22/3/2012 14:10, Věra Kostková

Abstract

V originále

Ekonomická recese už ovlivňuje náš život již téměř dva roky. Vznikla v USA a zanedlouho se rozšířila po celém světě. Na začátku tohoto příspěvku tak byla otázka, zda je možné predikovat recesi či krizi na základě údajů o hospodaření podniku či skupiny podniků. Odpověď lze hledat jednak v konstrukci samotných ukazatelů, podle nichž hodnotíme finanční situaci podniku a jednak ve vztahu celku /globální ekonomiky/ a jeho dílčích součástí /podniku či skupiny podniků/. I když recese vzniká na základě údajů přicházejících především z trhu, jedná se /určitě v tomto případě/ o stav mysli účastníků trhu/zákazníků, spotřebitelů/. Krize tedy má své kořeny mimo trhu a tudíž není možné ji z úrovně podniku predikovat.

In English

The ekonomic recession has affected our lives for almost two years. It originated in the U.S. and soon spread around the world. At the beginning of this contribution I set a question whether it is possible to predict a recession or crisis on the basis of the financial status of company or group of companies. The answer can be sought both in the construction of the indicators themselves, according to which, we assess the financial situation of the company and secondly in relation whole /global economy/ and its component parts /company or group of companies/. Although there is a recession on the basis of data coming mainly from the market, it is /certainly in this case/ the state of mind of market participants /customers, customers/. So the crisis has its roots outside the market and it is therefore not possible to predict it from the point of view of the company.