J 2008

Several notes about food e-commerce in the Czech Republic

SKOŘEPA, Ladislav and Marek VOCHOZKA

Basic information

Original name

Several notes about food e-commerce in the Czech Republic

Name in Czech

Několik poznámek o elektronickém obchodu s potravinami

Name (in English)

Several notes about food e-commerce in the Czech Republic

Authors

SKOŘEPA, Ladislav (203 Czech Republic, guarantor) and Marek VOCHOZKA (203 Czech Republic)

Edition

Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 2008, 1211-8516

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/08:00000102

Keywords (in Czech)

zákazník; spotřebite; elektronický obchod; internet; technologie

Keywords in English

customer; consumer; ; e-shop; food; internet; technologies

Tags

KEM7, SCOPUS
Změněno: 24/9/2010 14:12, Milada Komendová

Abstract

ORIG EN

V originále

Příspěvek se zabývá specifickou formou prodeje potravin. Řeší několik atributů spojených jednak s prodejem potravin a jednak s elektronickým obchodováním. Nejdříve popisuje zkušenosti získané zahraničními společnostmi, jako například Tesco nebo Ahold - lídry v obchodu s potravinami. Dále jsou představeny strategie a úspěchy na poli elektronického obchodování. Následující část práce je věnována nejlepším českým e-shopům. Vltava.cz a obchody z její skupiny byy hodnoceny. Jsou představeny některé výzkumy - přístupy na internet, znalost e-commerce atd. V závěru první části jsou zmíněny zahraniční e-shopy oslovující české zákazníky. V další části jsou shrnuty výhody elektronického obchodování - úspora času, otvírací doby, možnost porovnávat ceny atd. Aplikační část je věnována budoucímu elektronickému obchodu Jednoty. Ve chvíli, kdy e-shop zřizuje existující obchodní řetězec, je samotné zřízení poněkud jednodušší. Je zkoumán zákazník českých e-shopů, zejména ve vztahu k jeho preferencím. Následující č

In English

The contribution concentrates on a special form of food sale. It solves several attributes of connection of food sale and electronic commerce. Firstly it describes experiences got by foreign companies like Tesco or Ahold -- leaders of food commerce. Strategies and achievements in the field of electronic commerce of theirs were introduced. Following part of the work is devoted to leading Czech e-shops. Vltava e-shop and e-shops of its group (Cybex.cz and others) were assessed. Several market researches were introduced (about number of internet accesses in the Czech Republic, about time dedicated to PC and internet, knowing e-commerce or its use in practice). In the last part of the first section are mentioned foreign e-shop targeting Czech e-commerce market. In the third part are advantages of e-shopping summarized. Time saving, opening time, goods comparisons are briefly mentioned. The application part was aimed to Jednota's future e-shop. That means that existing retail chain was chosen. So t
Displayed: 23/11/2024 06:04