Detailed Information on Publication Record
2008
Several notes about food e-commerce in the Czech Republic
SKOŘEPA, Ladislav and Marek VOCHOZKABasic information
Original name
Several notes about food e-commerce in the Czech Republic
Name in Czech
Několik poznámek o elektronickém obchodu s potravinami
Name (in English)
Several notes about food e-commerce in the Czech Republic
Authors
SKOŘEPA, Ladislav (203 Czech Republic, guarantor) and Marek VOCHOZKA (203 Czech Republic)
Edition
Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 2008, 1211-8516
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/75081431:_____/08:00000102
Keywords (in Czech)
zákazník; spotřebite; elektronický obchod; internet; technologie
Keywords in English
customer; consumer; ; e-shop; food; internet; technologies
Změněno: 24/9/2010 14:12, Milada Komendová
V originále
Příspěvek se zabývá specifickou formou prodeje potravin. Řeší několik atributů spojených jednak s prodejem potravin a jednak s elektronickým obchodováním. Nejdříve popisuje zkušenosti získané zahraničními společnostmi, jako například Tesco nebo Ahold - lídry v obchodu s potravinami. Dále jsou představeny strategie a úspěchy na poli elektronického obchodování. Následující část práce je věnována nejlepším českým e-shopům. Vltava.cz a obchody z její skupiny byy hodnoceny. Jsou představeny některé výzkumy - přístupy na internet, znalost e-commerce atd. V závěru první části jsou zmíněny zahraniční e-shopy oslovující české zákazníky. V další části jsou shrnuty výhody elektronického obchodování - úspora času, otvírací doby, možnost porovnávat ceny atd. Aplikační část je věnována budoucímu elektronickému obchodu Jednoty. Ve chvíli, kdy e-shop zřizuje existující obchodní řetězec, je samotné zřízení poněkud jednodušší. Je zkoumán zákazník českých e-shopů, zejména ve vztahu k jeho preferencím. Následující č
In English
The contribution concentrates on a special form of food sale. It solves several attributes of connection of food sale and electronic commerce. Firstly it describes experiences got by foreign companies like Tesco or Ahold -- leaders of food commerce. Strategies and achievements in the field of electronic commerce of theirs were introduced. Following part of the work is devoted to leading Czech e-shops. Vltava e-shop and e-shops of its group (Cybex.cz and others) were assessed. Several market researches were introduced (about number of internet accesses in the Czech Republic, about time dedicated to PC and internet, knowing e-commerce or its use in practice). In the last part of the first section are mentioned foreign e-shop targeting Czech e-commerce market. In the third part are advantages of e-shopping summarized. Time saving, opening time, goods comparisons are briefly mentioned. The application part was aimed to Jednota's future e-shop. That means that existing retail chain was chosen. So t