J 2008

Model fungování Fachhochschulen v Rakousku

CAHA, Zdeněk

Basic information

Original name

Model fungování Fachhochschulen v Rakousku

Name in Czech

Model fungování Fachhochschulen v Rakousku

Name (in English)

Model of function of the Fachhochschul-Sector in Austria

Authors

CAHA, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Littera Scripta, České Budějovice, VŠTE v Českých Budějovicích, 2008, 1802-503X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/08:00000075

Keywords in English

Fachhochschul-Sector; Higher vocational education, model of function of the Fachhochschul-Sector, innovative gains and benefits

Tags

Změněno: 8/10/2009 13:06, The record has been imported from the library system.

Abstract

V originále

Následující příspěvek se zabývá tematikou neuniverzitního sektoru vysokoškolského vzdělávání v Rakousku, který je reprezentován sektorem vysokých odborných škol (Fachhochschulsektor). Pojem "Fachhochschule" je u nás poměrně znám, avšak jen málokdo disponuje bližšími vědomostmi o tom, na jaké bázi tento sektor vlastně funguje, jací aktéři na něm participují a jaké instrumenty jsou využívány k jeho úspěšnému profilování se. Cílem příspěvku je proto představit a osvětlit model, na jehož základě sektor "Fachhochschule" v Rakousku již bezmála čtrnáct let velmi úspěšně funguje a závěrem zhodnotit jeho inovativní přínos pro celý rakouský vysokoškolský systém.

In English

This article is concerned with the topic of a non-university type of Higher education institutions in Austria which is represented by the Fachhochschul-Sector (Higher vocational education). The term "Fachhochschule" is widely known in the Czech Republic but almost nobody dispose of further knowledge about it, about its basics, which participants are involved and which instruments are used to his successful shaping. The aim of this article is to introduce and to illuminate its model on which principle the Fachhochschul-Sector has worked in Austria to good effect for nearly fourteen years and in the end to evalute its innovative gains and benefits for the Austrian Higher education system as a whole.