RLZ_VRZ Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iva Klementová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Iva Klementová, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLZ_VRZ/P01: Po 8:00–9:30 B5, I. Klementová
RLZ_VRZ/S01: Čt 10:25–11:10 I214L, I. Klementová
RLZ_VRZ/Z4: Ne 10. 11. 14:50–16:20 I214P, 16:30–18:00 I214P, 18:10–19:40 I214P, Ne 1. 12. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, 11:25–12:55 B1, I. Klementová
Předpoklady
Nejsou požadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je, aby studenti chápali klíčovou roli vzdělávání v organizacích a znali předpoklady úspěšného vzdělávání zaměstnanců. K hlavním tématům proto patří analýza vzdělávacích potřeb podniku, plánování vzdělávání, vymezení cílů vzdělávání, druhy vzdělávacích akcí, obsah, formy a metody vzdělávání, organizace vzdělávacích akcí, motivace zaměstnanců ke vzdělávání a také hodnocení výsledků vzdělávání.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
31.1 chápe klíčovou roli podnikového vzdělávání pro zajištění konkurenceschopnosti podniku
31.2 zná předpoklady úspěšného podnikového vzdělávání, metody a formy podnikového vzdělávání a možnosti jeho certifikace
31.3 analyzuje vzdělávací potřeby pracovníků organizace
31.4 sestavuje podnikové a individuální plány vzdělávání
31.5 realizuje vzdělávací akce
31.6 vyhodnocuje výsledky a přínos vzdělávacích akcí
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Strategický přístup ke vzdělávání v organizaci, systematické vzdělávání, koncepce vzdělávání, plán vzdělávání (31.1)
  • 2. Kontext podnikového vzdělávání, vzdělávací potřeby, analýza vzdělávacích potřeb (31.2)
  • 3. Přístupy k identifikaci vzdělávacích potřeb, kompetenční model, stanovení cílů vzdělávací akce. (31.3)
  • 4. Proces didaktické transformace vzdělávací akce, didaktické formy a metody vzdělávání (31.2)
  • 5. Metody a formy vzdělávání používané na pracovišti a mimo pracoviště. (31.2)
  • 6. Zásady manažerského vzdělávání. (31.2)
  • 7. Využití moderních informačních technologií při vzdělávání zaměstnanců, didaktické pomůcky a prostředky podnikového vzdělávání, vizualizace, materiály pro podnikové vzdělávání (31.2)
  • 8. Předkalkulace vzdělávací akce, konečné vyúčtování vzdělávací akce. (31.4)
  • 9. Realizace vzdělávací akce, její etapy, controlling podnikového vzdělávání, evaluace vzdělávací akce a její důležitost v podnikovém vzdělávání (31.4, 31.5)
  • 10. Předpoklady efektivity podnikového vzdělávání a nejčastější slabiny vzdělávání zaměstnanců. (31.2, 31.5)
  • 11. Motivace k podnikovému vzdělávání. (31.2)
  • 12. Vzdělavatel působící v podnikovém vzdělávání, předpoklady pro funkci vzdělavatele. (31.2, 31.5)
  • 13. Řízení znalostí v organizaci, outsourcing a benchmarking v podnikovém vzdělávání, certifikace ve vzdělávání, (31.1, 31.2, 31.5)
  • Semináře
  • 1. Rozbor strategie vzdělávání ve vybraném podniku. (31.1)
  • 2. Analýza vzdělávacích potřeb prostřednictvím cíleného rozhovoru. (31.3)
  • 3. Kompetenční model a práce s ním. (31.2)
  • 4. Analýza metod vzdělávání. (31.2)
  • 5. Aktivní metody vzdělávání a jejich význam v podnikovém vzdělávání. (31.2)
  • 6. Motivační nástroje k podnikovému vzdělávání pracovníků. (31.2)
  • 7. Tvorba záměru a formulování cíle vzdělávací akce. (31.3)
  • 8. Retrospektivní autofeedback. (31.6)
  • 9. Hodnocení rentability vzdělávací akce (31.6)
  • 10. Hodnocení vzdělávací akce. (31.6)
  • 11. Zhodnocení vzdělávacího modelu manažerů „Kafeteria“. (31.1, 31.6)
  • 12. Zajištění vzdělávání z vnitřních zdrojů versus outsourcing. (31.5)
  • 13. Certifikace jazykových znalostí. (31.2)
Literatura
    povinná literatura
  • CAHA, Z. et al., 2017. Management lidských zdrojů. Lüdenscheid: RamVerlag. ISBN 978-3-942303-52-1.
  • BARTOŇKOVÁ, H., 2010. Firemní vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978- 80-247-2914-5.
    doporučená literatura
  • HRONÍK, F., 2007. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1457-8.
  • FOLWARCZNÁ, I., 2010. Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3067-7.
  • BARTOŇKOVÁ, H., 2007. Firemní vzdělávání. Praha: ICV. ISBN 978-80- 244-1859-9.
  • ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR, 2015. Řízení lidských zdrojů - Moderní pojetí a postupy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5258-7.
  • VODÁK, J. a A. KUCHARČÍKOVÁ, 2011. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3651-8.
  • VETEŠKA, J. a M. SVOBODA, 2014. Trendy v oblasti profesního vzdělávání dospělých [online]. [s. l.]: Česká andragogická společnost. nečíslováno. [cit. 2017-12-05]. Dostupné z: http://www.andragogika.info/aktuality/blog/trendy-v-oblasti-profesnihovzdelavan
  • NSP, 2017. Centrální databáze kompetencí [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí. [cit. 2017-11-15]. Dostupné z: http://kompetence.nsp.cz/napoveda.aspx
  • VNOUČKOVÁ, L., 2017. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. Praha: Odborné nakladatelství VŠEM. ISBN 978-80-87839-76-8.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dílčí úkoly1217
Příprava na přednášky16 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1333
Příprava na závěrečný test2341
Závěrečný test11
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi1312
Celkem:104104
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
Dílčí úkoly 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: klementova@mail.vstecb.cz)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/RLZ_VRZ