VŠTE:RLZ_PRS Případová studie v personalist - Informace o předmětu
RLZ_PRS Případová studie v personalistice
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Ing. Iva Klementová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Iva Klementová, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RLZ_PRS/P01: Čt 8:00–9:30 E5, I. Klementová
RLZ_PRS/S01: Čt 11:25–12:10 B5, I. Klementová
RLZ_PRS/Z3: So 9. 11. 13:05–14:35 E7, 14:50–16:20 E7, 16:30–18:00 E7, So 30. 11. 13:05–14:35 E7, 14:50–16:20 E7, 16:30–18:00 E7, I. Klementová - Předpoklady
- Nejsou požadovány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Řízení lidských zdrojů (program VŠTE, RLZ) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit se formou případových studií s metodami sloužícími k analýze, hodnocení a navrhování změn v řízení lidských zdrojů v konkrétní organizaci. Na tomto základě předmět poskytuje znalosti a dovednosti potřebné k navrhování a zavádění personálně-řídících opatření v podnikatelských i veřejných organizacích, jejichž smyslem je podpořit úspěšnost sledovaných organizací v dosahování jejich cílů a plnění jejich funkcí. Při řešení těchto případových studií projektů získávají studenti zkušenosti s řešením reálných situací vyžadujících správná koncepční i praktická personálně-řídící rozhodnutí. Mají možnost poznat i vzájemné vztahy mezi koncepcemi, metodami či nástroji řízení lidských zdrojů na straně jedné a strategiemi či cíli organizací na straně druhé, analyzovat důvody vedoucí k uplatnění různých metod řízení lidských zdrojů i odhalovat metody neúčinné a neefektivní. Navržená řešení přitom slouží přitom jako model pro řešení obdobných situací v jejich manažerské praxi.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
- chápe úkoly managementu řízení lidských zdrojů v kontextu celkového řízení organizace, dokáže posoudit, nakolik personální řízení v organizaci plní své základní úkoly
- zvládá manažerské kompetence pro řízení lidských zdrojů, chápe výkon jednotlivých personálně řídících funkcí v kontextu řídícího/manažerského stylu organizace a jejích cílů
- provádí SWOT analýzu personálního řízení zaměřující se na identifikaci hlavních silných a slabých stránek řízení lidských zdrojů v organizaci, dokáže rozpoznat a identifikovat kritické oblasti personálního řízení organizace, dokáže provést rozbor a srovnání hlavních aspektů (metod a postupů) řízení lidských zdrojů v organizaci z pohledu jejich účinnosti a nákladů s jinými srovnatelnými organizace (personální benchmarking)
- dokáže provést metody a postupy sloužící ke zjišťování úrovně řízení lidských zdrojů založené na písemném i ústním dotazování pracovníků, dokáže provést hodnocení personálního řízení opírající se o kvantitativní ukazatele charakterizující jeho měřitelné výsledky, především personální náklady organizace a jejich složky a ukazatele výsledků či efektivity personálního řízení v jeho hlavních oblastech, dokáže využívat vhodně stanovené personální ukazatele umožňující srovnání s jinými podniky a rychlou orientaci o směru firemního vývoje
- dokáže provést hodnocení managementu lidských zdrojů na základě „nejlepší praxe“, dokáže zdůvodnit potřebu organizačních změn a změn v oblastí řízení lidských zdrojů a tyto změny komunikovat, dokáže navrhnout postup při realizaci organizačních změn a změn v oblastí řízení lidských zdrojů v organizaci - Osnova
- Přednášky
- 1. Cíle a východiska případových studií z managementu lidských zdrojů
- 2. Typy, témata a struktura případových studií
- 3. Analytická část případových studií
- 4. Koncepční část případových studií
- 5. Implementační část případových studií
- 6. Případové studie v jednotlivých oblastech managementu lidských zdrojů
- 7. Studie v oblasti vymezení pracovních míst
- 8. Studie plánování personálních kapacit a zeštíhlování organizace
- 9. Studie získávání, výběru a přijímání zaměstnanců
- 10. Studie řízení výkonu zaměstnanců
- 11. Studie rozvoje a tréninku zaměstnanců
- 12. Studie firemní kultury
- 13. Studie etického řízení
- Semináře
- 1. Metodologie případových studií
- 2. Volba tématu a stanovení struktury případových studií
- 3. Analýza písemných řídících podkladů firmy
- 4. Dotazníky a rozhovory se zaměstnanci
- 5. Analýza na základě personálních ukazatelů
- 6. Posouzení personální strategie
- 7. Hodnocení managementu lidských zdrojů na základě „nejlepší praxe“
- 8. Zdůvodnění organizačních změn, personální opatření
- 9. Plánování a příprava provedení organizačních změn
- 10. Komunikace a implementace organizačních změn
- 11. Uvolňování zaměstnanců z důvodů nadbytečnosti
- 12. Změny v organizaci personálního řízení
- 13. Zpracování případové studie z oblasti řízení lidských zdrojů
- Literatura
- povinná literatura
- URBAN, J., 2005. Tvorba a rozvoj organizačních systémů. Praha: Management Press. ISBN 80-7261-105-4.
- URBAN, J., 2018. Strategický management. Praha: Ústav práva a právní vědy a European Business School. ISBN 978-80-87974-20-9.
- URBAN, J., 2013. Řízení lidí v organizaci: personální rozměr managementu. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-925-8.
- doporučená literatura
- CAHA, Z. et al., 2017. Management lidských zdrojů. Lüdenscheid: Ram-Verlag. ISBN 978-3-942303-52-1.
- URBAN, J., 2017. 40 manažerských mýtů, které škodí vašemu byznysu. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0571-7.
- ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR, 2015. Řízení lidských zdrojů - Moderní pojetí a postupy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5258-7.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Dílčí úkoly 13 18 Příprava na přednášky 23 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 17 36 Příprava na závěrečný test 11 37 Závěrečný test 1 1 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 13 12 Celkem: 104 104 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
Dílčí úkoly 30 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: klementova@mail.vstecb.cz)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/RLZ_PRS