VŠTE:RLZ_MOZ Motivace a odměňování zaměstna - Informace o předmětu
RLZ_MOZ Motivace a odměňování zaměstnanců
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Ing. Iva Klementová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Iva Klementová, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RLZ_MOZ/S01: Čt 13:05–14:35 D215, I. Klementová
RLZ_MOZ/Z3: So 9. 11. 8:00–9:30 E7, 9:40–11:10 E7, Ne 1. 12. 14:50–16:20 E7, 16:30–18:00 E7, I. Klementová - Předpoklady
- Nejsou požadovány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Řízení lidských zdrojů (program VŠTE, RLZ) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit se s hlavními principy a nástroji úspěšné motivace zaměstnanců, založené na využití adekvátních finančních i nefinančních motivačních nástrojů. K hlavním tématům kurzu patří základní typy, nástroje a formy finančního odměňování a hlavní nástroje nefinanční motivace nadřízeného i organizace a jejich využití. Pozornost je věnována vlivu motivace na produktivitu zaměstnanců, nejčastějším příčinám demotivace a nestability zaměstnanců i způsobům, jak jim čelit. Součástí kurzu je praktická ilustrace tvorby nástrojů finanční motivace i uplatňování nefinančních motivačních nástrojů manažera.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
- rozumí významu motivace a odměňování zaměstnanců, zná hlavní teorie pracovní motivace a dokáže je prakticky aplikovat, dokáže navrhovat, organizovat a vyhodnocovat průzkumy motivace a spokojenosti zaměstnanců
- chápe význam a způsob tvorby mzdových stupnic organizace, chápe rozdíly mezi jednotlivými druhy mzdových stupnic a jejich význam
- rozumí osobním rozdílům v motivaci zaměstnanců a jejich vztahu k výkonnosti
- rozumí principům tvorby motivační složky mzdy, dokáže navrhovat a využívat různé nástroje výkonového odměňování
- rozumí zásadám tvorby a využití zaměstnaneckých výhod, rozumí nefinančním motivačním nástrojům a kompetencím vedoucího - Osnova
- Semináře
- 1. Motivace a odměňování zaměstnanců, jejich cíle a nástroje – rozbor praktického příkladu.
- 2. Druhy pracovní motivace, individuální rozdíly v motivaci pracovníků - řízená diskuse k praktickému příkladu.
- 3. Nástroje finanční a hmotné motivace – ilustrace na příkladech konkrétních firem
- 4. Nástroje a psychologické základy nefinanční motivace – ilustrace na příkladech konkrétních firem
- 5. Motivační nástroje vedoucího – rozbor praktického příkladu.
- 6. Tvorba systému pevných mezd a její principy – rozbor praktického příkladu
- 7. Druhy výkonových mezd – analýza na příkladu konkrétního podniku
- 8. Tvorba zaměstnaneckých výhod – ukázka příkladu z praxe.
- 9. Nejčastější chyby systémů odměňování v praxi – analýza praktického příkladu.
- 10. Manažerské a komunikační dovednosti pro nefinanční motivaci – ukázka a nácvik
- 11. Motivační rozhovory se zaměstnanci – ilustrace a rozbor konkrétních příkladů
- 12. Průzkumy spokojenosti a motivace zaměstnanců – ukázka a rozbor výsledků konkrétního průzkumu z praxe
- 13. Nejčastější chyby vedoucích při motivaci zaměstnanců - rozbor příkladu z praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- URBAN, J., 2017. Psychologie řízení a vedení. Praha: Ústav práva a právní vědy a European Business School. ISBN 978-80-87974-15-5.
- URBAN, J., 2017. Motivace a odměňování pracovníků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0227-3.
- doporučená literatura
- CAHA, Z. et al., 2017. Management lidských zdrojů. Lüdenscheid: Ram-Verlag. ISBN 978-3-942303-52-1.
- URBAN, J., 2013. Řízení lidí v organizaci: Personální rozměr managementu. 2. rozš. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80- 7357-925-8.
- URBAN, J., 2014. Případové studie z managementu lidských zdrojů. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-03-2.
- ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR, 2014. Armstrong's handbook of human resource management practice. 13th Edition. Philadelphia: Kogan Page Ltd. ISBN 978-0-7494-6964-1.
- BĚLOHLÁVEK, F., 2016. 25 typů lidí – Jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 3. rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5872-5.
- Organizační formy výuky
- seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Dílčí úkoly 9 9 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 11 29 Příprava na závěrečný test 5 5 Závěrečný test 1 1 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 8 Celkem: 52 52 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
Dílčí úkoly 30 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): započteno (Z) 100 –70, možnost opakovat test (NX) 69,99 – 30, nezapočteno (N) 29,99 - 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: klementova@mail.vstecb.cz)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/RLZ_MOZ