RLZ_ETE_II Ekonomická teorie II

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2022
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Filip Petrách, Ph.D. (cvičící)
Ing. Pavel Rousek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Vendula Simotová (cvičící)
Ing. Libor Votava, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Pavel Rousek, Ph.D.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLZ_ETE_II/P01: Po 14:50–16:20 B1, P. Rousek
RLZ_ETE_II/S01: Pá 11:25–12:55 N107, F. Petrách
RLZ_ETE_II/S02: Pá 13:05–14:35 N107, F. Petrách
RLZ_ETE_II/S03: Út 9:40–11:10 D515, V. Simotová
RLZ_ETE_II/Z2: Ne 13. 3. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, 11:25–12:55 B1, Ne 27. 3. 16:30–18:00 E1, 18:10–19:40 E1, So 21. 5. 13:05–14:35 B1, 14:50–16:20 B1, 16:30–18:00 B1, V. Simotová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními makroekonomickými kategoriemi, veličinami a modely - jako teoretického základu pro uplatnění v praxi.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu: 7.1 na základě průřezu ekonomickými dějinami dokáže definovat základní problémy makroekonomie jako teoretické vědní disciplíny, 7.2 dokáže aplikovat makroekonomické proměnné a nástroje na příkladech aktuálního stavu hospodářské politiky (výpočet a měření makroekonomických agregátů, analýza inflace a trhu práce, interpretace monetární, fiskální, důchodové, zahraničně obchodní politiky apod., 7.3 umí definovat základní makroekonomické kategorie, 7.4 umí vysvětlit makroekonomickou rovnováhu na všech trzích, 7.5 dokáže vhodně propojovat získané teoretické poznatky s reálnou praxí a aktivně je využít v dalších ekonomických disciplínách.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Úvod do předmětu a dějin ekonomického myšlení II.
  • 2. Měření výkonnosti ekonomiky, produkt, důchod.
  • 3. Agregátní nabídka a poptávka a její složky.
  • 4. Modely makroekonomické rovnováhy a její poruchy.
  • 5. Ekonomický růst a hospodářské cykly.
  • 6. Inflace a cenové indexy.
  • 7. Nezaměstnanost a trh práce.
  • 8. Peněžní agregáty, rovnováha peněžního trhu, mezinárodní trh peněz.
  • 9. Hospodářská politika státu, její cíle a účinnost.
  • 10. Monetární politika.
  • 11. Fiskální politika, důchodová politika.
  • 12. Vnější ekonomická rovnováha, platební bilance.
  • 13. Makroekonomická úloha státu, protekcionismus a integrace.
  • Semináře:
  • 1. Úvod do předmětu a dějin ekonomického myšlení II.
  • 2. Měření výkonnosti ekonomiky, produkt, důchod.
  • 3. Agregátní nabídka a poptávka a její složky.
  • 4. Modely makroekonomické rovnováhy a její poruchy.
  • 5. Ekonomický růst a hospodářské cykly.
  • 6. Inflace a cenové indexy.
  • 7. Nezaměstnanost a trh práce.
  • 8. Peněžní agregáty, rovnováha peněžního trhu, mezinárodní trh peněz.
  • 9. Hospodářská politika státu, její cíle a účinnost.
  • 10. Monetární politika.
  • 11. Fiskální politika, důchodová politika.
  • 12. Vnější ekonomická rovnováha, platební bilance.
  • 13. Makroekonomická úloha státu, protekcionismus a integrace.
Literatura
    povinná literatura
  • HOLMAN, R. 2016. Ekonomie. 6. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-278-6.
  • JUREČKA, V., 2017. Makroekonomie. 3. aktualiz. a rozš. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0251-8.
    doporučená literatura
  • BURDA, M. a Ch. WYPLOSZ, 2009. Macroeconomics: A EuropeanText. 5 edit. [s. l.]: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-923682-4.
  • PAVELKA, T., 2007. Makroekonomie: základní kurz. 3. vyd. Slaný: Melandrium. ISBN 978-80-86175-58-4.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2525
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2052
Příprava na závěrečný test/esej3337
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
esej 70 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.
Informace učitele
http://www.ekonomie-management.cz/ (je vědecký open access časopis, který publikuje vysoce kvalitní originální výzkumné ekonomické statě a vědecké studie založené na teoretické a empirické analýze).
Metody hodnocení: Průběžné hodnocení bude formou testu a je povinné pro všechny studenty (30 bodů). Závěrečné hodnocení: student se přihlásí v IS a vybere si jednu možnost ze závěrečného hodnocení: 1. test - 90 bodů (70 + 20 bodů za bonusové otázky, které budou součástí testu). 2. zpracování eseje - 90 bodů (70 + 20 bonusových bodů za výborné a kvalitní zpracování).

Účast na výuce v případě kontaktní výuky řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE).

Pokud se student s individuálním studijním plánem nebude moci zúčastnit průběžného hodnocení, absolvuje pouze rozšířené závěrečné hodnocení ve zkouškovém období, které bude svým obsahem a rozsahem odpovídat závěrečnému a průběžnému hodnocení dohromady. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu kontaktovat vyučujícího a před konáním závěrečné zkoušky kontaktovat zkoušejícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho individuální studijní plán brán zřetel.

Studenti kombinované formy studia budou průběžný test vykonávat na druhém setkání.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2022/RLZ_ETE_II