VŠTE:NZ_PSY Psychologie - Informace o předmětu
NZ_PSY Psychologie
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NZ_PSY/S01: Pá 9:40–11:10 B5, T. Mrhálek
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Znalectví (program VŠTE, N_ZN) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty s předmětem studia psychologie psychickými ději, psychologickými přístupy, metodami výzkumu, aby dokázali aplikovat teoretické poznatky v kontextu pracovního života. Vymezuje význam psychologie v teorii a praxi člověka. K hlavním tématům předmětu patří: Pohled do základních psychických jevů, sociální procesy, Emoce, Motivace, Identita, Konflikty a vyjednávání, Stres a jeho zvládání, Sociální interakce a komunikace, Skupinové procesy, Výzkumné psychologické metody a jejich využívaní v praxi. Cílem je objasnit, predikovat a porozumět psychickým jevům při práci, které napomáhají a přispívají k úspěchu v pracovním procesu a jsou předpokladem úspěšného vystupování před orgány státní správy, klienty, lidmi.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
Aktivně ovládá techniky disciplíny při práci.
Vyhodnocuje na příkladech z praxe na základě znalostí základních psychologických metod.
Zvládá proces sebeovládání, motivaci a emoce.
Aplikuje získané znalosti z psychologie jako vědy do praxe.
Zvládá proces ovlivňování, zátěž, konflikty, stresové situace a základní role psychologie.
Vyhodnocuje postoje, změny postojů a chování.
Rozumí práci manažera s jednotlivci a sociálními procesy ve skupinách. - Osnova
- Semináře:
- 1. Předmět psychologie (základní psychické procesy, stavy a vlastnosti, postoje).
- 2. Sociální kognice (vytváření dojmů o sociálním světě)
- 3. Atribuce (vytvýření významu a vnímání kauzality, místo kontroly)
- 4. Sociální vlivy (facilitace, konformita, poslušnost)
- 5. Emoce a motivace (emocionální inteligence, výkonová motivace)
- 6. Identita a Self
- 7. Persuaze (postojová změna, heuristiky)
- 8. Stres a coping
- 9. Sociální skupiny, vůdcovství a sociometrie
- 10. Sociální role, status a sociální mobilita
- 11. Sociální interakce a komunikace
- 12. Práce v životě člověka, pracovní skupiny
- 13. Výzkumné psychologické metody a jejich využívaní v praxi
- Literatura
- povinná literatura
- VÝROST, J. a SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2008. 404 s. ISBN 978-80-247-1428-8.
- HELUS, Z., 2018. Úvod do psychologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4675-3.
- doporučená literatura
- HOEKSEM, S. N., B. L. FREDDRICKSON, G. R. LOFTUS a W. A. WAGENAAR, 2012. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0083-3.
- PICKREN, W. E., 2017. Psychology Book. Sterling Publishing Co Inc. ISBN 978-145-492-7884.
- PAULÍK, K., 2017. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5646-2.
- COLLIN, K. et al., 2018. Psychology. London: Dorling Kindersley. ISBN 0241341280.
- HAYES, Nicky. Základní sociální psychologie. 4. vyd. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 978-80-7367-283-6. info
- Organizační formy výuky
- seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
skupinové diskuse
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 10 28 Příprava na závěrečný test 8 8 Seminární práce 6 6 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 8 Účast na závěrečném testu 2 2 Celkem: 52 52 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
seminární práce 30 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): Z~100 – 70, X 69,99 - 30, N 29,99 – 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: tmrhalek@mail.vstecb.cz)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/NZ_PSY