VŠTE:DEG_a Deskriptivní geometrie - Informace o předmětu
DEG_a Deskriptivní geometrie
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2022
- Rozsah
- 0/4/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- RNDr. Dana Smetanová, Ph.D.
Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Předpoklady
- OBOR(CAP)
Základní dovednosti rýsování - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Konstrukce staveb (program VŠTE, ST)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je osvojení základů promítání Mongeova, kosoúhlého, pravoúhlé axonometrie a kótovaného promítání, které budou v odborných stavebních předmětech využívány. Dále pak plochy stavebně technické praxe - střechy, topografické plochy, plochy přímkové.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen zobrazovat tělesa v různých druzích promítání, řešit střechy s volnými okapy i zastavěnými částmi a zobrazovat přímkové plochy rozvinutelné i zborcené.
- Osnova
- 1. Průměty bodů v Mongeově projekci, kosoúhlém promítání a pravoúhlé axonometrii, určení polohy těchto bodů vzhledem k průmětnám. 2. Průměty přímek a úseček v Mongeově projekci, kosoúhlém promítání a pravoúhlé axonometrii, určení jejich polohy vzhledem k průmětnám, stopníky přímek, skutečná velikost úsečky v Mongeově projekci. 3. Určenost roviny a stopy roviny v Mongeově projekci, kosoúhlém promítání a pravoúhlé axonometrii, určení jejich polohy vzhledem k průmětnám, vzájemná poloha rovin, průsečnice rovin. 4. Průsečík přímky s rovinou v Mongeově projekci, kosoúhlém promítání a pravoúhlé axonometrii, kolmice k rovině a vzdálenost bodu od roviny v Mongeově projekci. 5. Rozdělení kuželoseček, elipsa – definice, bodová konstrukce, oskulační kružnice, tečna, proužková konstrukce, parabola - definice, bodová konstrukce, oskulační kružnice, tečna, hyperbola - definice, bodová konstrukce, oskulační kružnice, tečna, asymptoty. 6. Průměty rovinných obrazců v Mongeově projekci. 7. Průměty rovinných obrazců ležících v některé z průměten a průměty jednoduchých těles s podstavou v půdorysně v pravoúhlé axonometrii. 8. Rozdělení ploch, rotační plochy a jejich tečná rovina v Mongeově projekci. Přímkové plochy rozvinutelné a nerozvinutelné. 9. Hyperbolický paraboloid a jednodílný hyperboloid, šroubová plocha a konoid. 10. Základy kótovaného promítání. 11. Topografie, vrstevnicový plán, interkalární vrstevnice, křivka na topografické ploše, řešení výkopů a násypů vodorovné a stoupající přímé a zakřivené komunikace. 12. Teoretické řešení střech s volnými okapy 13. Teoretické řešení střech se zastavěnými částmi.
- Literatura
- povinná literatura
- VACKA, Milan. Deskriptivní geometrie : Mongeova projekce, kosoúhlé promítání a pravoúhlá axonometrie : studijní skripta. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2014, 70 s. ISBN 978-80-7468-064-9. info
- ŠÍMA, František. Deskriptivní geometrie : studijní opora pro kombinované studium. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010, 71 s. ISBN 978-80-87278-49-9. info
- ČERNÝ J. a KOČANDRLOVÁ M. Konstruktivní geometrie. Praha: Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT, 2010. Konstruktivní geometrie. ISBN 978-80-01-03089-9. info
- doporučená literatura
- KORCH,J.,MÉSZÁROSOVÁ,K.Deskriptivní geometrie pro 1. ročník SPŠ stavebních.Praha:Sobotáles, 2009.2. upravené vydání. 222 s. ISBN 80-85920-49-2
- MUSÁLKOVÁ,B.,Deskriptivní geometrie pro 2. ročník SPŠ stavebních.Praha:Sobotáles, 2007.2. upravené vydání. 152 s. ISBN 80-85920-65-4
- MAŇÁSKOVÁ,E.,Sbírka úloh z deskriptivní geometrie.Praha:Prometheus,2010. 72 s.ISBN978-80-7196-160-4
- BORECKÁ,K.,CHVALINOVÁ,L.,LOVEČKOVÁ,M.,ŠMÍDOVÁ,V.Konstruktivní geometrie.Brno:CERM,s.r.o.,2006145 s. ISBN 80-214-3229-2
- http://www3.ul.ie/~rynnet/kg/All%20Pages/index.htm
- Organizační formy výuky
- seminář
- Komplexní výukové metody
- skupinová výuka - kooperace
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 6 46 Seminární práce 20 20 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 52 12 Celkem: 78 78 - Metody hodnocení a jejich poměr
- seminární práce 100 %
- Podmínky testu
- Celková klasifikace předmětu, započteno 100 –70, možnost opakovat test 69,99 – 30, nezapočteno 29,99 - 0
- Informace učitele
- ZS 2020 - výuka bude probíhat virtuální formou. Veškeré informace obdrží studenti emailem od vyučujícího předmětu. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2022/DEG_a