VŠTE:RLZ_PSO Psychologie osobnosti - Informace o předmětu
RLZ_PSO Psychologie osobnosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2022
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D. (cvičící)
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (pomocník) - Garance
- Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RLZ_PSO/Z1: Ne 13. 3. 9:40–11:10 B3, 11:25–12:55 B3, 13:05–14:35 B3, So 9. 4. 13:05–14:35 B3, 14:50–16:20 B3, 16:30–18:00 B3, T. Mrhálek
RLZ_PSO/P01: Čt 8:00–9:30 N006, T. Mrhálek
RLZ_PSO/S01: každý lichý čtvrtek 11:25–12:55 N214, T. Mrhálek
RLZ_PSO/S02: každý lichý čtvrtek 14:50–16:20 N121, T. Mrhálek - Předpoklady
- Nejsou nepožadovány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Řízení lidských zdrojů (program VŠTE, RLZ) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studující se základní psychologickou terminologií ve vztahu k psychologii osobnosti. Cílem je pochopit, objasnit, predikovat a následně regulovat osobnostní procesy a projevy a porozumět metodám psychologie osobnosti, klasifikaci psychických jevů a teoriím osobnosti.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
- umí objasnit základní pojmy z oblasti psychologie osobnosti,
- umí popsat psychické jevy (psychické procesy, psychické vlastnosti, psychické stavy),
- analyzuje a vyhodnocuje metody psychologie osobnosti – výzkumné a diagnostické techniky,
- dokáže aplikovat poznatky z oblasti psychologie osobnosti v kontextu pracovního i osobního života,
- zná podstatu hlavních psychologických teorií osobnosti včetně jejich přínosů a omezení a podstatu vývojové psychologie osobnosti. - Osnova
- Přednášky
- 1. Úvod do studia psychologie osobnosti
- 2. Vývoj osobnosti pohledem základních psychologických směrů – hlubinná psychologie
- 3. Vývoj osobnosti pohledem základních psychologických směrů – psychodynamika
- 4. Vývoj osobnosti pohledem základních psychologických směrů – humanistická psychologie
- 5. Vývoj osobnosti pohledem základních psychologických směrů – behaviorální směry
- 6. Teorie temperamentu
- 7. Konstituční teorie
- 8. Rysový přístup k osobnosti
- 9. Pětifaktorový model osobnosti – Big Five
- 10. Osobnostní patologie
- 11. Poruchy osobnosti
- 12. Možnosti psychologického výzkumu
- 13. Výkonové testy, testy osobního stylu
- Semináře
- 1. Odlišnost psychologického a laického pohledu na osobnost.
- 2. 2-3. Vývoj osobnosti pohledem základních psychologických směrů – hlubinná psychologie, psychodynamika. Četba a analýza základních konceptů.
- 3. 4-5. Vývoj osobnosti pohledem základních psychologických směrů – humanistická psychologie, behaviorální směry. Četba a analýza základních konceptů.
- 4. 6-7. Teorie temperamentu, vč. konstitučních teorií – kritické myšlení, testy.
- 5. 8-9. Psychologické testy v oblasti Big Five. Podstata psychometriky.
- 6. 10.-11. Diagnostika, projevy a prognóza osobnostních poruch.
- 7. 12.-13. Ukázky různých psychologických testů zaměřených na osobnost.
- Literatura
- povinná literatura
- ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti: Obor v pohybu. 5. vyd. Praha: Grada, 2007, 200 s. ISBN 80-247-1174-4. info
- doporučená literatura
- HELUS, Zdeněk. Osobnost a její vývoj. Praha: UK, 2009. ISBN 978-80-7290-396-2.
- NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 620 s. ISBN 978-80-200-1680-5. Obsah info
- ČAKRT, Michal. Kdo jsem já, kdo jste vy? Typologie osobnosti pro manažery. Praha: Management Press, 1997. info
- PRAŠKO, J. et al., 2009. Poruchy osobnosti. Praha: Portál. ISBN 978- 10 80-7367-558-5.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Dílčí úkoly 10 10 Příprava na přednášky 18 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 15 50 Příprava na závěrečný test 22 32 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 13 12 Celkem: 104 104 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
dílčí úkoly 30 % - Podmínky testu
- Průběžné hodnocení
dílčí úkoly – 30 bodů (tj. 30 %)
Závěrečné hodnocení
závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %)
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „F“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: tmrhalek@mail.vstecb.cz)
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2022/RLZ_PSO