RIZ_s Řízení změn

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Ing. Peter Gallo, CSc. (cvičící)
Ing. Jaroslav Kollmann, MBA (cvičící)
prof. Ing. Jan Váchal, CSc. (cvičící)
Garance
prof. Ing. Jan Váchal, CSc.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RIZ_s/E3: So 12. 10. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, So 14. 12. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, J. Váchal
RIZ_s/Z3: So 12. 10. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, So 14. 12. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, J. Váchal
RIZ_s/P01: Po 8:00–9:30 B2, J. Váchal
Předpoklady
OBOR(RLZp) || OBOR(RLZk) || OBOR(BPEk) || OBOR(BPEp) || OBOR(BSAk) || OBOR(BSAp)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Prohloubit odborné znalosti studentů v problematice řízení a kontroly podnikových procesů jako základu pro řízení jejich procesních změn. Studenti si osvojí základní principy a postupy formou zpracování projektů změn včetně zásad pro jejich realizaci. Vytvoření povědomí o naléhavosti zavádění nových koncepcí systémového řízení podniků vytvoří u studentů předpoklady pro porozumění současným změnám ve vnitřním a vnějším podnikatelském prostředí, jejichž intenzita stále narůstá. Absolvováním předmětu si studenti prohloubí meziooborové znalosti, na jejichž základě pak dokáží s vyšší mírou spolehlivosti predikovat změny, celistvě posoudit rizika a zvolit vhodná řešení.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí teorii řízení změn,
2. umí analyzovat potřebnost změn v podnikových procesech,
3. rozumí procesu změny v podnikovém prostředí,
4. rozumí procesnímu řízení změn v podniku,
5. rozumí principům modelů změn,
6. zná zásady změny podnikové strategie,
7. zná zásady jednání a chování manažera v procesu změn.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Úvod do problematiky řízení změn, definice základních pojmů a principů, historický exkurz v oblasti řízení změn.
  • 2. Koncepty managementu změn, historické a současné přístupy v oblasti řízení změn, modely změn.
  • 3. Řízení plánovaných i neplánovaných změn, klasifikace změn dle prostředí a rozsahu.
  • 4. Krize a konflikt jako zdroj změn, predikce změny (faktory), chápání a využívání krizí a ostatních vývojových tlaků k získávání konkurenční výhody.
  • 5. Proces změny v podniku, procesní charakter změn, modelování řízených změn.
  • 6. Integrace a implementace plánované změny, klíčové úspěchy pro zavedení změny.
  • 7. Úloha manažera v procesu změn v podniku, zásady jednání a chování manažera v procesu změn.
  • 8. Vliv firemní kultury na řízení změn.
  • 9. Nástroje řízení změn, metody a techniky využitelné v managementu změn.
  • 10. Komunikační strategie při řešení konfliktů, efektivní komunikace.
  • 11. Problematika adaptace změn, odolnost vůči změně.
  • 12. Management kritických změn.
  • 13. Strategický management změn a znalostí.
Literatura
    povinná literatura
  • BURNES, B., 2017. Managing Change. 7th edit. New York: Pearson. ISBN 9781292156040.
  • DAWSON, P. a C. ANDRIOPOULOS, 2017. Managing Change, Creativity and Innovation. 3rd edit. [s. l.]: SAGE Publications Ltd. ISBN 978-1-4739-6427-3.
  • VEBER, J., 2016. Management inovací. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-423-3.
  • ŘEHOŘ, P., 2016. Řízení změn. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7394-561-9.
    doporučená literatura
  • HODGES, J., 2016. Managing and leading people through organizational change: the theory and practice of sustaining change through people. Philadelphia: Kogan Page. ISBN 9780749474195.
  • BAUER, M. a I. HABURAIOVÁ, 2015. Leadership s využitím kaizen a lean: pohádky pro unavené manažery. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265- 0390-3.
  • MCGRATH, J. a B. BATES, 2015. 89 nejdůležitějších manažerských teorií pro praxi. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-382-3.
  • HEFFERNAN, M., 2015. Beyondmeasure: the big impact of small changes. London: TED Books, Simon & Schuster. ISBN 9781476784908.
Organizační formy výuky
přednáška
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky26 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 26
Příprava na závěrečný test2644
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 8
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout ze závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce splnit povinnou 70% účast (na cvičeních i přednáškách). Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.

Informace učitele
V rámci inovace předmětu s ohledem na rozvíjející se mezinárodní spolupráci mezi VŠTE a finskou univerzitou TAMK bude vybrána skupina studentů, kteří se zapojí do online přednášek v anglickém jazyce během semestru. Tyto přednášky budou zahrnovat jak teoretické, tak praktické znalosti v rámci zpracování případových studií v mezinárodních týmech. Tento přístup umožní rozvoj dovedností v oblasti mezinárodní spolupráce a posílí teoretické a praktické zkušenosti v neustále se měnícím podnikovém prostředí. Studenti budou povinni aktivně se účastnit online přednášek, spolupracovat na zadaných případových studiích a splnit veškeré požadavky vyučujících v souladu s nastavenými kritérii hodnocení.
Pro úspěšné splnění předmětu vybrané skupiny studentů je nutná aktivní účast a tvorba případových studií, jejichž hodnocení bude odpovídat 100 %.
Kombinovaná výuka probíhá formou výukových bloků, kde jsou studenti v přímém kontaktu s vyučujícím. V přímém kontaktu s vyučujícím jsou studenti nejen v rámci blokové výuky, ale i v konzultačních hodinách vypsaných pro studenty kombinované formy studia. Komunikaci se studentem doplňuje elektronická komunikace prostřednictvím elektronické pošty a přes informační systém školy (intranet).
Studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího předmětu. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/RIZ_s