Z_OPS_an Obecná psychologie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2022
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_OPS_an/D01a: So 22. 10. 11:25–12:55 E5, 13:05–14:35 E5, So 5. 11. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, 11:25–12:55 E5, B. Borovková
Z_OPS_an/D01b: So 22. 10. 14:50–16:20 E5, 16:30–18:00 E5, Ne 23. 10. 14:50–16:20 E7, 16:30–18:00 E7, 18:10–19:40 E7, B. Borovková
Z_OPS_an/D01c: Ne 23. 10. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, So 3. 12. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, 11:25–12:55 E5, B. Borovková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím základní znalosti z oboru obecné psychologie a psychologie osobnosti, předložit přehled modelů a trendů v těchto oblastech psychologie a upozornit na současný vývoj oboru. Neméně důležitým cílem předmětu je poukázat na souvislosti psychologie a vzdělávání.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- má přehled v psychologických disciplínách a související odborné terminologii;
- uvědomuje si v různorodosti determinantů lidské psychiky a umí vyjádřit souvislosti mezi jednotlivými vlivy a psychikou člověka;
- zná psychické procesy, uvědomuje si jejich provázanost a složitost;
- umí definovat pojmem osobnost, zná její strukturu i dynamické prvky a ovládá základní teorie psychologie osobnosti;
- chápe návaznost obecné psychologie a orientuje se v aplikacích orientovaných na pedagogickou a další vzdělávací činnost.
Osnova
1. Úvod do předmětu Obecná psychologie, přehled psychologických disciplín – základní, speciální a aplikované; psychologická metodologie a základní metody psychologického výzkumu. 2. Biologická a společenské podmíněnost lidské psychiky, dědičnost, biologické potřeby, tělesné stavy, vývoj psychiky člověka. 3. Mezilidské vztahy jako sociální determinant psychiky, vztahy ve skupině a mezi skupinami, společenské normy a kultura. 4. Prožívání – vědomí, nevědomí a vůle, pojetí vědomých a nevědomých procesů. 5. Psychické procesy – emoce, temperament, motivace, kognitivní procesy, paměť a učení, fantazie a myšlení. 6. Schopnosti – stupně, druhy, možnosti poznávání schopností. 7. Inteligence – definice, měření inteligence, modely inteligence, komponenty a typy inteligence. 8. Jazyk, myšlení a řeč z pohledu obecné psychologie. 9. Osobnost jako předmět poznání v psychologii, struktura a dynamika osobnosti, teorie a přístupy psychologie osobnosti. Osobnost v běžných a normálních podmínkách a situacích. Možnosti poznávání osobnosti, metody zkoumání. 10. Aplikace psychologie ve vzdělávání, souvislosti se vzdělávacími teoriemi a cíli.
Literatura
  • KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ, 2010. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3270-1.
  • POLÁČKOVÁ, ŠOLCOVÁ, I., 2018. Emoce. Regulace a vývoj v průběhu života. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5128-3.
  • VÁGNEROVÁ, M., 2016. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 978-80-246-3268-1.
  • SMÉKAL, V., 2009. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadlení [i.e. zrcadle] vědomí a jednání. 3., opr. vyd. Brno: Barrister & Principal. ISBN 978-80-87029-62-6.
  • ŘÍČAN, P., 2005. Psychologie: příručka pro studenty. Praha: Portál. ISBN 80-7178-923-2.
  • MIKŠÍK, O., 2001. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0240-7.
  • JANDOUREK, J., 2012. Slovník sociologických pojmů. 610 hesel. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3679-2.
  • BLATNÝ, M., 2010. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3434-7.
  • NAKONEČNÝ, M., 2011. Psychologie: přehled základních oborů. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-443-8.
  • DUŠEK, K. a A. VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, 2015. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4826-9.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 5
Příprava na závěrečný test 10
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 5
Celkem:020
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
Při neesplnění požadované docházky bude vyžadována kompenzační práce.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024, léto 2025.