DAR_a Dějiny architektury

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2021
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. arch. Filip Landa (cvičící)
Garance
Ing. arch. Filip Landa
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DAR_a/PS1: So 9. 10. 8:00–9:30 D416, 9:40–11:10 D416, So 20. 11. 8:00–9:30 D416, 9:40–11:10 D416, F. Landa
DAR_a/P01: Pá 8:00–9:30 B5, F. Landa
Předpoklady
Kritické myšlení, všeobecný kulturní přehled, aktivní zájem o prostředí kolem nás, základní orientace v dějinách umění a architektury, schopnost abstrakce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Výklad dějin architektury s přesahem do jiných oborů se věnuje základnímu vývoji osídlení a jeho forem se zvláštním zaměřením na klíčová období dějin stavební kultury evropského civilizačního okruhu. Po absolvování předmětu budou studenti schopni porozumět hodnotové struktuře staveb, s nimiž se budou v praxi setkávat. Výklad je zaměřen na kategoriální pojmy a jejich místo v myšlení o vystavěném prostředí. Absolvent bude schopen zasadit jednotlivé architektonické scény do historických a kulturně-civilizačních souvislostí, a to nikoliv jen na základě vnějších výrazových forem.
Výstupy z učení
Student je seznámen se základním vývojem osídlení a jeho forem se zvláštním zaměřením na klíčová období dějin stavební kultury evropského civilizačního okruhu. Student je schopen porozumět hodnotové struktuře staveb, s nimiž se bude v praxi setkávat, a zařadit tyto stavby do vývojového kontextu. Umí ovládat kategoriální pojmy a jejich místo v myšlení o vystavěném prostředí. Student dokáže pochopit dějiny architektury z hlediska celospolečenských paradigmat a zasadit jednotlivé architektonické scény do historických a kulturně-civilizačních souvislostí, a to nikoliv jen na základě vnějších výrazových forem.
Osnova
  • 1. Vymezení pojmů 2. Megalitické kultury 3. Starověká architektura 4. Byzantská, předrománská a románská architektura 5. Gotika a přemyslovské zakládání měst 6. Renesance 7. Baroko 8. Klasicismus a zrod moderny 9. Průmyslová revoluce: zrod velkoměsta a utopisté 10. První polovina 20. století 11. Athénská charta a její dopad na plánování měst 12. Teorie prostorových konceptů 13. Postmoderna a současné tendence
Literatura
    doporučená literatura
  • HRŮZA, Jiří. Svět architektury. 1. vyd. Praha : Aventinum, 2000. 416 s. ISBN 80-7151-112-9.
  • KOTALÍK, Jiří T. 10 století architektury. 1. vyd. Praha: Správa pražského hradu, 2001. 255 s. ISBN 80-86161-38-2.
  • MICHL, Jan. Tak nám prý forma sleduje funkci. Praha: VŠUP, 2003. ISBN 80-901982-7-9.
  • NORBERG-SCHULZ, Christian. Genius loci. Krajina, místo, architektura. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2010. 224 s. ISBN 978-80-7363-303-5.
  • ROSSI, Aldo. Vědecká autobiografie. 1. vyd. Praha: Arbor vitae, 2005. 126 s. ISBN 80-86300-15-3.
  • KOUCKÝ, Roman. Elementární urbanismus. Praha: Zlatý řez, 2006. ISBN 80-902810-7-9.
  • GEHL, Jan: Život mezi budovami: užívání veřejných prostranství. Brno: Nadace Partnerství, 2000. 202 s. ISBN 80-85834-79-0.
  • FRAMPTON, Kenneth. Moderní architektura – kritické dějiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2004. ISBN: 80-200-1261-3.
  • JACOBS, Jane: Smrt a život amerických velkoměst. Dolní Kounice: MOX NOX, 2012. ISBN 978-80-905064-4-2.
  • ŠVÁCHA, Rostislav. Česká architektura a její přísnost. Praha: Prostor – architektura, interiér, design, 2004. ISBN 80-903257-3-4.
  • HNILIČKA, Pavel. Sídelní kaše. 2. vyd. Brno: HOST, 2012. 212 s. ISBN 978-80-7294-592-4.
  • ZUMTHOR, Peter. Prožívat architekturu. Zlín: Archa, 2009. ISBN 978-80-901926-1-4.
  • KOOLHAAS, Rem, B. MAU, J. SIGLER a H. WERLEMANN. S, M, L, XL: Office for Metropolitan Architecture, Rem Koolhaas and Bruce Mau. New York: Monacelli Press, 1997. ISBN 978-1885254863.
  • SITTE, Camillo. Stavba měst podle uměleckých zásad. 2. vyd. Brno: ÚÚR, 2012. 113 s. ISBN 978-80-87318-21-8.
  • LYNCH, Kevin. Obraz města: The image of the city. Praha: Polygon, 2004. ISBN 80-7273-094-0.
  • DAY, Christopher. Duch a místo. Brno: Era – vydavatelství, 2004. ISBN 80-86517-95-0.
  • ŠEVČÍK, Oldřich. Architektura – historie – umění. Praha: Grada, 2007. 330 s. ISBN 978-80-247-2032-6.
  • HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás. 3. vyd. Praha: Paseka, 2002. 392 s. ISBN 80-7185-389-5.
  • PALLASMAA, Juhani. Oči kůže. Architektura a smysly. Zlín: Archa, 2012. ISBN 978-80-87545-10-2.
  • KAHN, Louis. Ticho a světlo. Praha: Arbor vitae, 1999. 128 s. ISBN 80-86300-02-1.
  • JEHLÍK, Jan. Rukověť urbanismu. Praha: Ausdruck Books, 2016.
  • JEHLÍK, Jan. Obec a sídlo. O krajině, urbanismu a architektuře. Praha: Ausdruck Books, 2013. 159 s. ISBN 978-80-260-5399-6.
Organizační formy výuky
přednáška
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
diskuze
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky26 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 13
Příprava na závěrečný test1515
Seminární práce1111
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 39
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 70 %
seminární práce 30 %
Podmínky testu
Závěrečný test s~možností ústního dozkoušení - max. 70 bodů, úlohy zadané během semestru max. 30 bodů. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.