B_INO Řízení inovací

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2026
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Garance
Ing. Romana Kušnirová, DiS., PhD.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR(RLZp) || OBOR(RLZk) || OBOR(BPEp) || OBOR(BPEk) || OBOR(BSAk) || OBOR(BSAp)
Nejsou vyžadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s inovacemi, typy a druhy inovací, novým pojetím inovačního procesu a inovačními metodami a jejich používáním v praxi. Předmět se zaměřuje na řízení tvůrčích projektů, kreativitu a tvořivost v inovačním procesu, kde lidský faktor sehrává důležitou roli. Cílem předmětu je přispět ke schopnosti studentů utvářet si představu o inovačních strategiích, o inovačním myšlení a rozvoji tvořivosti, které vedou k rozvoji inovačních a podnikatelských kompetencí.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. zná a vysvětlí inovace, druhy inovací a rozumí novému pojetí inovačního procesu
2. umí objasnit podstatu inovačního podnikání, pravidla efektivní inovace, cíle inovačního procesu a posoudit bariéry v inovačních procesech
3. rozumí principům strategického a operativního řízení inovací
4. umí analyzovat a zhodnotit kritéria inovačních projektů, inovační modely a jejich použití v praxi
5. zná úlohy vědecko-výzkumné činnosti v podniku
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Inovace, typy a druhy inovací.
  • 2. Inovační strategie. Inovační techniky, popis a využití.
  • 3. Inovační proces.
  • 4. Inovační bariéry.
  • 5. Řízení inovací z pohledu podnikové hierarchie.
  • 6. Lidský faktor v procesu inovací.
  • 7. Produktové inovace.
  • 8. Inovace služeb.
  • 9. Organizační a marketingové inovace.
  • 10. Procesní inovace.
  • 11. Financování inovací.
  • 12. Měření a hodnocení inovací.
  • 13. Inovační metody, popis a vyžití.
Literatura
    povinná literatura
  • TIDD, J. et al. 2020. Managing Innovation Integrating Technological, Market and Organizational Change.Velká Británie. Wiley. ISBN 9781119713302
  • VEBER J. et al., 2017. Management inovací. Praha. Management Press, Albatros Media a.s. ISBN 978-80-726-1424-0
  • KERZNER H. 2019. Innovation Project Management Methods, Case Studies, and Tools for Managing Innovation Projects. Velká Británie. Wiley. ISBN 9781119587293
    doporučená literatura
  • Christensen, C. M. (2024). The Innovator's Dilemma, with a New Foreword: When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Spojené státy americké: Harvard Business Review Press. ISBN9781647826765
  • RANANUJAM, M., TACKE, G. (2016). Monetizing Innovation: How Smart Companies Design the Product Around the Price. Německo: Wiley, ISBN9781119240860
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
cvičení
tutoriál
konzultace
bloková výuka - seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
skupinová výuka - kolaborace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
e-learning
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Průběžné hodnocení812
Příprava na přednášky2223
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1336
Příprava na závěrečný test2222
prezentace22
vlastní vypracování aplikační části bakalářské práce9090
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Celkem:209193
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný
test - závěrečný 70 %
prezentace
esej
aplikace teoretických znalostí
analýza dat
konzultace
Aplikace teoretických znalostí 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v součtu dosáhnout z průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast.
Studenti s individuálním studijním plánem (ISP) budou vykonávat z předmětu Řízení inovací pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat osobně nebo písemně vyučující předmětu Řízení inovací. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel.


Kombinovaná výuka probíhá formou výukových bloků, kde jsou studenti v přímém kontaktu s vyučujícím. V přímém kontaktu s vyučujícím jsou studenti nejen v rámci blokové výuky, ale i v konzultačních hodinách vypsaných pro studenty kombinované formy studia. Komunikaci se studentem doplňuje elektronická komunikace prostřednictvím elektronické pošty a přes informační systém školy (intranet).


Doplňkový studijní materiál: E-learning Podpora moderních trendů ve výuce s ohledem na Best practice - https://projectbestpractice.cz/cs/e-learning/

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2026/B_INO