MAE_s Makroekonomie - pro bakalářské studium

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Filip Petrách, Ph.D. (cvičící)
Ing. Pavel Rousek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Vendula Simotová (cvičící)
PhDr. Jaroslav Vlach (cvičící)
Garance
Ing. Pavel Rousek, Ph.D.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MAE_s/E4: Ne 10. 3. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, Ne 24. 3. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, Ne 7. 4. 14:50–16:20 E1, 16:30–18:00 E1, V. Simotová
MAE_s/G01: St 8:00–9:30 E1, F. Petrách
MAE_s/S01: St 9:40–11:10 E4, V. Simotová
MAE_s/S04: Čt 9:40–11:10 N006, V. Simotová
MAE_s/S05: Čt 11:25–12:55 N006, V. Simotová
MAE_s/S06: Čt 13:05–14:35 N006, J. Vlach
MAE_s/S08: St 11:25–12:55 E4, F. Petrách
MAE_s/S09: St 13:05–14:35 E4, F. Petrách
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními makroekonomickými kategoriemi, veličinami a modely - jako teoretického základu pro uplatnění v praxi.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu:
- na základě průřezu ekonomickými dějinami dokáže definovat základní problémy makroekonomie jako teoretické vědní disciplíny,
- dokáže aplikovat makroekonomické proměnné a nástroje na příkladech aktuálního stavu hospodářské politiky (výpočet a měření makroekonomických agregátů, analýza inflace a trhu práce, interpretace monetární, fiskální, důchodové, zahraničně obchodní politiky apod.
- umí definovat základní makroekonomické kategorie,
- umí vysvětlit makroekonomickou rovnováhu na všech trzích,
- dokáže vhodně propojovat získané teoretické poznatky s reálnou praxí a aktivně je využít v dalších ekonomických disciplínách.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Úvod do předmětu a dějin ekonomického myšlení.
  • 2. Měření výkonnosti ekonomiky, produkt, důchod.
  • 3. Agregátní nabídka a poptávka a její složky.
  • 4. Modely makroekonomické rovnováhy a její poruchy.
  • 5. Ekonomický růst a hospodářské cykly.
  • 6. Inflace a cenové indexy.
  • 7. Nezaměstnanost a trh práce.
  • 8. Peněžní agregáty, rovnováha peněžního trhu, mezinárodní trh peněz.
  • 9. Hospodářská politika státu, její cíle a účinnost.
  • 10. Monetární politika.
  • 11. Fiskální politika, důchodová politika.
  • 12. Vnější ekonomická rovnováha, platební bilance.
  • 13. Makroekonomická úloha státu, protekcionismus a integrace.
  • Semináře:
  • 1. Úvod do předmětu a dějin ekonomického myšlení.
  • 2. Měření výkonnosti ekonomiky, produkt, důchod.
  • 3. Agregátní nabídka a poptávka a její složky.
  • 4. Modely makroekonomické rovnováhy a její poruchy.
  • 5. Ekonomický růst a hospodářské cykly.
  • 6. Inflace a cenové indexy.
  • 7. Nezaměstnanost a trh práce.
  • 8. Peněžní agregáty, rovnováha peněžního trhu, mezinárodní trh peněz.
  • 9. Hospodářská politika státu, její cíle a účinnost.
  • 10. Monetární politika.
  • 11. Fiskální politika, důchodová politika.
  • 12. Vnější ekonomická rovnováha, platební bilance.
  • 13. Makroekonomická úloha státu, protekcionismus a integrace.
Literatura
    povinná literatura
  • JUREČKA, V., 2023. Makroekonomie. 4., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3635-3
  • HOLMAN, R., 2016. Ekonomie. 6. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-278-6
  • MANKIW, N. G., et al., 2024. Principles of Macroeconomics. Ninth Canadian Edition. Boston: Cengage Learning. ISBN 978-1-77474-028-6
    doporučená literatura
  • SOUKUP, J., a kol. 2022. Makroekonomie. 4. aktualizované vydání. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-596-4
  • SMITH, A., 1776. Pojednání o podstatě a původu bohatství národů. Praha: Liberální institut. Dostupné z www: https://libinst.cz/wp-content/uploads/2017/04/Bohatstvi-narodu-Adam-Smith.pdf. ISBN 978-80-86389-60-8
  • KRUGMAN, P. R. a R. WELLS, 2021. Macroeconomics. United States: Macmillan Learning. ISBN 978-1-31938-410-4
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test / esej2424
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2056
Příprava na závěrečný test/esej3434
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
esej 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce vč. přednášek splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.

Studenti s~individuálním studijním plánem budou absolvovat závěrečný test, který bude přepočten na úroveň 0 až 100 bodů. Tito studenti jsou zároveň povinni informovat příslušného vyučujícího cvičení a domluvit se následně na termínu absolvování testu.

Informace učitele
Průběžné hodnocení bude realizováno následovně:
  • studenti utvoří skupiny v počtu max. 3 studentů – rozdělení provedeme na prvním semináři včetně přidělení témat, u kombinované formy studia se studenti rozdělí sami
  • délka prezentace cca 10 – 15 minut – bez ohledu na počet členů týmu
  • počet slidů prezentace min. 10 – bez ohledu na počet členů týmu
  • prezentace bude obsahovat reálná čísla z ekonomiky, nejlépe v časových řadách
  • na semináři budou prezentovat vždy všichni členové týmu, pokud bude někdo z týmu chybět, prezentaci namluví
  • v případě kombinované formy studia jsou parametry shodné s tím, že nebudou studenti fyzicky prezentovat, ale společně prezentaci namluví
  • prezentace vloží studenti do odevzdávárny, jelikož v případě namluveného videa budou soubory pravděpodobně větší
Závěrečné hodnocení formou teoretického testu (70 bodů + eventuální bonus). V případě zisku 50 až 70 bodů v součtu průběžného a závěrečného hodnocení opravného termínu možnost ústního dozkoušení u zkoušejícího inkriminovaného termínu. Účast na výuce v případě kontaktní výuky řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE).
Doplňkový studijní materiál: E-learning Podpora moderních trendů ve výuce s ohledem na Best practice - https://projectbestpractice.cz/cs/e-learning/

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/MAE_s