PRI_a Podnikové řízení

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2021
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Ján Dobrovič, PhD. (cvičící)
Ing. Tsolmon Jambal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Konečný, PhD. (cvičící)
Mgr. Yaroslava Kostiuk, PhD. (cvičící)
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PRI_a/E1: So 27. 2. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, Ne 28. 2. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, 13:05–14:35 E1, 14:50–16:20 E1, 16:30–18:00 E1, J. Dobrovič
PRI_a/Z1: So 27. 2. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, Ne 28. 2. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, 13:05–14:35 E1, 14:50–16:20 E1, 16:30–18:00 E1, J. Dobrovič
PRI_a/P01: Út 11:25–12:55 E1, J. Straková
PRI_a/P02: Po 11:25–12:55 E1, J. Straková
PRI_a/S01: Út 13:05–14:35 N010, T. Jambal
PRI_a/S02: Čt 9:40–11:10 N109, T. Jambal
PRI_a/S03: Út 9:40–11:10 N109, T. Jambal
PRI_a/S04: Út 9:40–11:10 N011, Y. Kostiuk
PRI_a/S05: St 13:05–14:35 N107, T. Jambal
PRI_a/S06: St 14:50–16:20 N107, Y. Kostiuk
PRI_a/S09: Út 9:40–11:10 N006, M. Konečný
PRI_a/S10: Čt 13:05–14:35 N011, M. Konečný
PRI_a/S12: Čt 11:25–12:55 N011, M. Konečný
PRI_a/S13: Čt 11:25–12:55 N109, T. Jambal
Předpoklady
Nejsou vyžadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy teorie podnikového řízení. Studenti získají znalosti a praktické dovednosti o charakteru a náplni manažerských funkcí (plánování, organizování, rozhodování, vedení, řízení lidských zdrojů, komunikování, kontrole), postavení, profilu a rolích manažera, řídících stylech manažerské práce, organizačních strukturách a principech jejich projekce.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- rozumí teoretickým základům podnikového řízení (rozdíl mezi řízením a vedením, manažer, typologie manažera, profil, osobnost a role manažera),
- umí vydefinovat podnik jako systém, kategorie podnikání, podnikavost, primární a sekundární podnikové funkce,
- zná základní styly řídící práce v podnikové praxi,
- umí charakterizovat obsahovou náplň a smysl základních manažerských funkcí (plánování, organizování, rozhodování, vedení, řízení lidských zdrojů, komunikace a kontrola),
- ovládá zásady projekce klasických a moderních organizačních struktur.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Vymezení pojmu management, vývojové fáze managementu.
  • 2. Podnik, podnikání, podnikavost, primární a sekundární funkce podniku.
  • 3. Systémové vymezení podniku.
  • 4. Postavení, profil a osobnost manažera, vznik profese manažera, styly řídící práce.
  • 5. Plánování.
  • 6. Organizování.
  • 7. Klasické organizační struktury.
  • 8. „Moderní“ organizační struktury.
  • 9. Vedení (motivace a stimulace).
  • 10. Rozhodování a rozhodovací procesy.
  • 11. Řízení lidských zdrojů.
  • 12. Komunikace v procesu řízení.
  • 13. Podniková kontrola.
  • Semináře:
  • 1. Výběr a klasifikace podniku (z hlediska právní formy, velikosti, rozsahu působnosti, odvětvového zaměření a životního cyklu podniku) včetně základního popisu primárních a sekundárních funkcí.
  • 2. Typologie manažerů (vertikální a horizontální) a jejich charakteristika.
  • 3. Manažerské kompetence a dovednosti podle postavení manažerů v rámci hierarchie řízení.
  • 4. Identifikace a popis rolí manažerů v rámci hierarchie řízení.
  • 5. Volba a popis řídícího stylu manažerské práce.
  • 6. Sestavení manažerské mřížky a její interpretace.
  • 7. Identifikace podnikových cílů (strategických, taktických a operativních) v hlavních oblastech činnosti zvoleného podniku s využitím pravidla SMART.
  • 8. Projekce organizační struktury zvoleného podniku a její charakteristika včetně uvedení výhod a nevýhod.
  • 9. Stanovení stupňů a rozsahu zvolené organizační struktury.
  • 10. Motivace a stimulace pracovníků na jednotlivých stupních řízení.
  • 11. Identifikace dobře a špatně strukturovaných rozhodovacích problémů a příklad struktury konkrétního rozhodovacího procesu.
  • 12. Charakteristika a vyhodnocení toku / směru komunikace ve zvoleném podniku.
  • 13. Klasifikace podnikové kontroly podle oblastí a úrovní řízení zvoleného podniku
Literatura
    povinná literatura
  • VEBER, J., 2009. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. ISBN 978-80-7261-200-0.
  • STRAKOVÁ, J., J. VÁCHAL a P. PÁRTLOVÁ, 2016. Podnikové řízení. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-113-4.
  • VÁCHAL, J. et al., 2013. Podnikové řízení. Praha: Grada. ISBN 978-80- 247-4642-5.
  • O'Mahoney, J., 2010. Management consultancy. Nex York: New York Oxford University Press. ISBN 978-0-19-957718-7.
  • ALVESSON, M. T. BRIDGMAN and H. WILLMOTT, 2011. The Oxford handbook of critical management studies. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-959568-6.
    doporučená literatura
  • VEBER, J. et al., 2016. Management inovací. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-423-3.
  • ŠTRACH, P., 2009. Mezinárodní management. Praha: Grada. ISBN 978- 80-247-2987-9.
  • ROBBINS, S. P. a M. COULTER, 2004. Management. Praha: Grada. ISBN 80-247-0495-1.
  • ŘEZÁČ, J., 2009. Moderní management. Brno: Computer Press. ISBN 978- 80-251-1959-4.
  • TRUNEČEK, J., 2004. Management znalostí. In: C. H. Beck pro praxi. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-884-3.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Esej3045
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál48
Příprava na závěrečný test4259
Závěrečný test22
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
esej 30 %
závěrečný test prostřednictvím odpovědníku v~IS 70 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení:

esej - 30 bodů (tj. 30 %)

Závěrečné hodnocení:

závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %)

Esej bude vyhotovena podle zadání vyučujícího. Test bude realizován elektronickou formou na základě multiple-choice otázek. Celkové hodnocení je součtem bodů za seminární práci a písemnou zkoušku.

Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce splnit povinnou 70% účast (na cvičeních i přednáškách). Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.

Informace učitele
Přednášky proběhnou prostřednictvím MS Teams v reálném čase stanoveným rozvrhem hodin, pro kombinovanou formu budou nahrány do ISu a k dispozici studentům, semináře budou probíhat prostřednictvím MS Teams v reálném čase dle stanoveného rozvrhu. Docházka na seminářích je sledována.
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na přednáškách a cvičeních povinná 70% účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.