SGE Stavební geodézie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Dědič (cvičící)
Ing. Martin Kmínek (cvičící)
Ing. Jaroslava Kmínková (cvičící)
Mgr. Radek Ševčík, Ph.D. (cvičící)
Ing. Michal Kraus, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Radek Ševčík, Ph.D.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení s geodézií a jejími hlavními součástmi, zejména její úlohou ve stavebnictví v návaznosti na praktické uplatnění poznatků. Student bude mít po absolvování předmětu znalosti základních metod a zároveň bude schopen je uplatnit ve stavební praxi. V zadaných úlohách dokáže student vyřešit konkrétní zadání (měření délek, měření výšek, výpočty vytyčovacích prvků, jednoduché souřeadnicové výpočty, výpočet rozdělení pozemku, vyhledávání informací v katestru nemovitostí.
Výstupy z učení
Student má po absolvování předmětu znalosti základních metod a zároveň bude schopen je uplatnit ve stavební praxi. V zadaných úlohách dokáže student vyřešit konkrétní zadání (měření délek, měření výšek, výpočty vytyčovacích prvků, jednoduché souřadnicové výpočty, výpočet rozdělení pozemku, vyhledávání informací v katastru nemovitostí).
Osnova
  • 1. Historie geodézie v návaznosti na stavebnictví 2. Základní pojmy, názvosloví a jednotky v geodézii, 3. Geodetické základy, přesnosti, normy a předpisy (legislativa) 4. Souřadnicové systémy v geodézii – polohové, výškové 5. Bodové pole – základní, podrobné (polohové, výškové) 6. Základní úlohy v geodézii: měření úhlů, měření vzdáleností, měření převýšení – metody a přístroje 7. Měření podkladů pro projekty, měření skutečného stavu 8. Měření a výpočty kubatur (zemních prací), profily 9. Vytyčování staveb – plošných a liniových, prostorové a podrobné vytyčení 10. Měření svislostí, posunů, deformací stavebních objektů a jejich vyhodnocení 11. Zaměření skutečného provedení stavby – 2D, 3D (klasické a moderní metody), DSPS 12. Prezentace výsledků – vyhodnocení, vizualizace 13. Počítačové zpracování geodetických měření – aplikační nadstavby známých grafických editorů 14. Katastr nemovitostí, geometrické plány, vytyčování hranic pozemků, SPI a SGI 15. KoPÚ – Komplexní pozemkové úpravy – geodetická a projekční část 16. Klasické a digitální mapy – základního významu, účelové, tematické; měřítko mapy 17. Geografické informační systémy, fotogrammetrie (pozemní, letecká – ortofotomapy) 18. Laserskening, Capturing Reality – moderní sběr dat pro BIM 19. Cenová kalkulace – nabídky prací s oceněním, specifikace prací, práce s ceníkem Osnova cvičení – praktická část: - orientace studentů v geodetické problematice, zásady měření na stavbách - měření délek – pásmem a Distem, porovnání metod - nivelační pořad – technická nivelace, práce v terénu - výškové výpočty, výpočty převýšení - vyhledávání vlastníků parcel - výpočet výměr dělených parcel, slučovaných parcel - oceňování geodetických prací - www.geocaching.com – škola hrou
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠOVÁ, J., DOLANSKÝ T., 2015. Stavební geodézie. České Budějovice. VŠTE. (viz Učební materiály v IS.VSTECB: Dostupné z IS VŠTE: http://is.vstecb.cz
    doporučená literatura
  • Elektronický informační zdroj: Asociace podnikatelů v Geomatice. [online]. [cit. 16.5.2018]. Dostupné z: www.apgeo.cz
  • RATIBORSKÝ, J.., 2007. Geodézie 10. Praha. ČVUT. ISBN 80-01-02198-X.
  • Elektronický informační zdroj: Státní správa zeměměřictví a katastru. [online]. [cit. 16.5.2018]. Dostupné z: www.cuzk.cz
  • ŠVEC, M., a kol., 1998. Stavební geodézie 10 – Praktická výuka. Praha. ČVUT. ISBN 80-01-02076-2.
  • ŠVEC, M., HÁNEK, P., 2006. Stavební geodézie 10. Praha. ČVUT.
  • HÁNEK, P., a kol., 2007. Stavební geodézie. Praha. ČVUT, ISBN 978-80-01-03707-2.
  • MICHAL, J., BENDA, K., 2009. Katastr nemovitostí. Praha. ČVUT. ISBN 978-80-01-04336-3.
  • Elektronický informační zdroj: International Federation of Surveyors. [online]. [cit. 16.5.2018]. Dostupné z: www.fig.net
Organizační formy výuky
cvičení
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Prezentace44
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál417
Příprava na závěrečný test1313
Semestrální projekt1818
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi3926
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
Účast na cvičení + seminární projekt 30 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, zima 2021, zima 2022, zima 2023.