VŠTE:SA_PRI Businees Management - Informace o předmětu
SA_PRI Businees Management
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2019
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SA_PRI/S01: St 8:00–9:30 N109, P. Pártlová
- Předpoklady
- OBOR ( CAP )
are not required - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- The aim of the subject is to acquiant students with the basis of company management. Students get knowledge of the character and charge of managerial functions, postition and profile of a manager, styles of managerial work, company ond organisation structures and principles of their projection. Students will also be familiarized with the principles of human resources management. Students will understand the importance of communication and control company systems, ways of decision-making at particular managerial levels. A successful graduate: - is able to define the character and content of the managerial functions, position and profile of a manager, managerial work styles, business organisation structures and principles of their projection and principles of human resources management - is able to explain the importance of company management and of particular managerial functions, managerial styles of management, company systems and principles of human resources management - is able to define basic forms of motivation and stimulation of employees - applies gained knowledge to a practical example (suggestion of organisation and managerial structures, definition of the managerial style, suggestion of a motivation and stimulation system, determination of the position of a company on the market and its position on the market environment)
- Výstupy z učení
- - students understand basic theory of management (management, manager, manager typology, profile, personality and role of manager), - students understand the developmental directions of management - students can define an enterprise as a system, entrepreneurship, primary and secondary functions of an enterprise, - students know the basic styles of the management work, - students can characterize content of basic managerial functions (planning, organization, decision making, motivation and stimulation, human resource management, communication and control), - students know the principles of projection of classical and modern organizational structures, - students can characterize the business environment.
- Osnova
- 1. Definition of the term management 2. Position, profile and character of a manager, formation of a manager 3. Company - business operations, functionality of company 4. Company environment, interior and exterior environment 5. Planning as a managerial function 6. Entrepreneurial position of a company and company portfolio 7. Elements and relations of an organisation structure 9. Personnel activity in a company 10. Personnel leadership, motivation and stimulation of workers 11. Decision-making and decision-making processes 12. Communication in the management process 13. Company control
- Literatura
- povinná literatura
- STRAKOVÁ, Jarmila, Jan VÁCHAL a Petra PÁRTLOVÁ. Podnikové řízení. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2016. ISBN 978-80-7468-113-4.
- VÁCHAL, J., VOCHOZKA, M. a kol. Podnikové řízení. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2013. 688 s. ISBN 978-80-247-4642-5.
- VÁCHAL, Jan, Petra PÁRTLOVÁ a Jarmila STRAKOVÁ. Podnikové řízení I : studijní opora pro kombinované studium. 2. uprav. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2012, 93 s. ISBN 978-80-87278-85-7. info
- doporučená literatura
- MLÁDKOVÁ, L. Management znalostí. Praha : VŠE, 2005. ISBN 80-245-0878-8.
- STŘÍŽOVÁ, V. Organizace, Informace, Management. Praha : VŠE, 2005. ISBN 80-245-0924-5.
- TRUNEČEK, Jan. Management znalostí. In C.H. Beck pro praxi. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2004, 131 s. C.H. Beck pro praxi. ISBN 80-7179-884-3. info
- VEBER, Jaromír. Management : základy, prosperita, globalizace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 700 s. ISBN 80-7261-029-5. info
- TRUNEČEK, Jan. Management v informační společnosti : učební texty pro bakalářské studium. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1997, 228 s. ISBN 80-7079-201-9. info
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na přednášky 10 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 10 Příprava na závěrečný test 32 elaboration of semestral work and presentation 26 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 Celkem: 130 0 - Metody hodnocení a jejich poměr
- zkouška - písemná 70 %
prezentace 10 %
seminární práce 20 % - Podmínky testu
- The condition of being allowed to write the final test is a presentation of assigned tasks (application of theoretical knowledge in practice).
Written exam - Grading scale:
A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2019/SA_PRI