SA_NE_MEV Research methods

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
0/4/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Robin Kunju Mol Raj, MBA (cvičící)
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. (cvičící)
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c. (cvičící)
Garance
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Skupina Ekonomie – Oddělení zástupce ředitele pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost – Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
Theoretical knowledge and practical skills obtained from SA_TTM (or another similar course).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
The objective of the course is to gain professional knowledge and practical for making research, writing, presentation, and defence of professional texts. The graduate of the course is able to apply advanced research methods.
Výstupy z učení
After the successful completion of the course, students are able to:
- solve complicated research task with open end,
- to apply systematic approach to solve research task,
- write research paper or these according to the role of economic community,
- make quality presentation,
- defend his (her) research and research paper.
Osnova
  • Seminars
  • 1. a. Science, development, and research, their importance and functions, current trends of empirical research, current discourse.
  • 1. b. Selection of a topic (of the professional text). Registration in National Library of Technology. Basics and principles of research and creative work. Copyright and plagiarism.
  • 2. Analysis of individual types of professional texts. VŠTE library, searching in databases.
  • 3. Title and introduction.
  • 4. Literary research – first phase.
  • 5. Literary research – second phase.
  • 6. Hypotheses or research questions.
  • 7. Methodology in points.
  • 8. Methodology in the text.
  • 9. Results.
  • 10. Discussion of results – formulation of basic findings.
  • 11. Discussion of results – completion.
  • 12. Conclusion.
  • 13. Text finalization, preparation of presentation.
Literatura
    povinná literatura
  • BLÁHOVÁ, A., S. JANEK a M. VOCHOZKA, 2021. Metodika odborné práce. České Budějovice Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
  • HENDL, J. a J. REMR, 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • PUNCH, K., 2015. Úspěšný návrh výzkumu. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0980-5.
    doporučená literatura
  • VLČEK, J., 2016. Ekonomie a ekonomika. 5. akt. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-190-3.
  • BOHÁČKOVÁ, I. a I. BROŽOVÁ, 2017. Hodnocení podnikatelské činnosti: metodická část. Praha: Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta. ISBN 978-80-213-2743-6.
  • HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982- 9.
  • HENDL, J., 2015. Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0981-2.
  • NOVOTNÝ, J. a J. SVOBODOVÁ, 2014. Jak pracuje věda. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6942-8.
  • BHATTACHERJEE, A., 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. 2nd edit. Tampa: University of South Florida. ISBN 978-1475146127.
  • MAREŠ, J., 2015. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika. 65(2), 113-142. ISSN 0031-3815.
  • MOLNÁR, Z. et al., 2012. Pokročilé metody vědecké práce. [Zeleneč]: Profess Consulting. ISBN 978-80-7259-064-3.
  • VLČEK, J., 2017. Makroekonomie a ekonomická analýza. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-794-3.
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Conclusions44
Discussion88
Hypotheses, Research questions55
Literature review1212
Methodology88
Presentation preparation, research paper defence55
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 36
Research paper formating22
Results44
Title and Introdution of research paper44
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi5216
Celkem:104104
Metody hodnocení a jejich poměr
prezentace 20 %
seminární práce 80 %
Podmínky testu
For successful completion of the course it is necessary to achieve at least 70 %.

In the final test, students can get up to 100 points, i.e. 100 %. Grading for the course: A 100 – 90, B 89.99 – 84, C 83.99 – 77, D 76.99 – 73, E 72.99 – 70, FX 69.99 – 30, F 29.99 – 0.

Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://ec.europa.eu/research/openvision/pdf/rise/adams_impact_of_o pen_science_methods.pdf (přístupný přehledový text v angličtině)
Attendance in the course is defined in a separate VSTE internal standard (Evidence of student attendance at VSTE) for all forms of study. Information for students with an ISP (Individual Study Plan). If a student with an ISP is unable to attend the interim assessment of a course, he/she will complete the interim assessment at a time agreed with the teacher. A student with an Individual Study Plan is required to contact the instructor immediately upon approval of the ISP. If the student fails to do so, his/her ISP will not be considered. Students with an ISP may contact the course advisor via email at vochozka@mail.vstecb.cz if they have any questions.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (zima 2024, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/SA_NE_MEV