RLZ_PSP Psychologie práce a psychologie řízení

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iva Klementová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLZ_PSP/P01: Čt 13:05–14:30 N205, I. Klementová, T. Mrhálek
RLZ_PSP/S01: každý lichý čtvrtek 11:25–12:55 N214, I. Klementová
RLZ_PSP/S02: každý lichý čtvrtek 16:30–18:00 N205, I. Klementová
RLZ_PSP/Z4: So 23. 3. 13:05–14:35 B2, 14:50–16:20 B2, 16:30–18:00 B2, Ne 28. 4. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, I. Klementová
Předpoklady
Nejsou požadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit s hlavními koncepty a principy psychologie práce včetně pracovních předpokladů na straně zaměstnanců a vlivu podmínek práce na její výsledek a kvalitu. K hlavním tématům kurzu patří individuální výkonové předpoklady zaměstnanců, jejich rozdíly a využití, typologie pracovníků a jejich předpokladů, typologie řídících stylů vedoucího a jejich vliv na pracovní výsledky, principy situační řízení, motivační jednání vedoucího, principy leadershipu a koučování, nejčastější psychologické překážky výkonu na straně pracovníků i organizace a prevence personálně psychologických rizik na pracovišti.
Výstupy z učení
Absolvent:
- chápe hlavní typy výkonových předpokladů pracovníků, jejich význam, možnosti rozvoje a praktického využití, rozumí osobnostním vlastnostem a postojům pracovníků a jejich vztahu k výkonnosti,
- chápe individuální motivaci pracovníků a její druhy a rozumí motivačním nástrojům vedoucího, chápe význam emocionální inteligence a její využití při práci i řízení,
- rozumí rozdílům a významu řídících stylů a situačního řízení, rozumí zásadám leadershipu, zná principy a nástroje koučování,
- umí řešit konflikty na pracovišti, identifikuje problémové sklony zaměstnanců i vedoucích,
- zvládá prevenci a řešení nežádoucího jednání zaměstnanců, zvládá prevenci personálních rizik organizace.
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Výkonové předpoklady pracovníků, jejich druhy, rozdíly a využití.
  • 2. Schopnosti a osobní efektivita pracovníků.
  • 3. Osobnostní vlastnosti a postoje pracovníků a jejich vztah k výkonnosti.
  • 4. Pracovní motivace a její druhy, typologie individuální motivace pracovníků.
  • 5. Tvořivost, její význam a rozvoj.
  • 6. Emocionální inteligence a její využití při práci a řízení.
  • 7. Psychologie řízení a vedení pracovníků.
  • 8. Řídící styly a jejich efektivita. Psychodiagnostika.
  • 9. Motivační nástroje vedoucího.
  • 10. Osobní problémy zaměstnanců a jejich řešení.
  • 11. Konflikty na pracovišti, jejich příčiny a řešení, stres na pracovišti a jeho prevence.
  • 12. Prevence a řešení nežádoucího jednání zaměstnanců, mobbing a šikana na pracovišti.
  • 13. Problémové sklony vedoucích, Prevence personálních rizik organizace.

    Semináře
  • 1.-2. Výkonové předpoklady pracovníků, jejich druhy, rozdíly a využití – řízená diskuse k praktickému příkladu.
  • 3.-4. Schopnosti a osobní efektivita pracovníků – analýza osobní efektivity.
  • 5.-6. Osobnostní vlastnosti a postoje pracovníků a jejich vztah k výkonnosti – rozbor příkladu z praxe.
  • 7.-8. Řízení a vedení pracovníků, jeho cíle a nástroje – rozbor praktického příkladu.
  • 9.-10. Motivační nástroje vedoucího – rozbor praktického příkladu.
  • 11.-12. Řídící styly a jejich efektivita – rozbor praktického příkladu.
  • 13. Konflikty na pracovišti, jejich příčiny a řešení – analýza příkladu z praxe, problémové sklony vedoucích – rozbor příkladu z praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • URBAN, J., 2017. Psychologie řízení a vedení. Praha: Ústav práva a právní vědy a European Business School. ISBN 978-80-87974-15-5.
  • URBAN, Jan. Motivace a odměňování pracovníků. První vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 157 s. ISBN 978-80-271-0227-3. 2017. info
    doporučená literatura
  • BĚLOHLÁVEK, F., 2016. 25 typů lidí - Jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 3. rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5872-5.
  • GOLEMAN, D., 2011. Emoční inteligence. Praha: Metafora, 2011.336 s. ISBN: 978-80-7359-334-6.
  • WAGNEROVÁ, I., 2011. Psychologie práce a organizace. První vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. 160 s. ISBN: 978-80-247-3701-0.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dílčí úkoly1318
Příprava na přednášky20 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1541
Příprava na závěrečný test1733
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi1312
Celkem:104104
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
dílčí úkoly 30 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení:

dílčí úkoly – 30 bodů (tj. 30 %)

Závěrečné hodnocení:

závěrečný test přes odpovědník – 70 bodů (tj. 70 %)

Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70 % účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: klementova@mail.vstecb.cz)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/RLZ_PSP