N_FLP Fyzika v logistických procesech

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2021
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Náhlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Jaroslav Staněk, DiS.
Centrum celoživotního vzdělávání – Útvar ředitele pro administraci studia a celoživotní vzdělávání – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou fyzikálně-technických aspektů hmotných i informačních toků v logistických systémech. Studenti budou dále řešit aplikační úlohy a diskutovat jejich výsledky.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu má znalosti z oblastí aplikované mechaniky, fyzikálních polí, elektromagnetických vln a metod pozorování pohybu těles.
Osnova
  • 1. Kruhový pohyb v aplikaci na mechanické soustavy. Síly při křivočarém pohybu. Odstředivé regulátory. Princip dynamického snímače. Moment síly a moment hybnosti. Práce jako dráhový účinek síly. Impuls jako časový účinek síly. Hybnost a impuls při rotačním pohybu. Přenos síly spojkami a převodovkami. 2. Moment setrvačnosti těles. Setrvačníky a jejich praktické využití. Volný setrvačník, Maxwellův setrvačník, Cardanův závěs. Těžký setrvačník, jeho precese a nutace. 3. Gyroskopické jevy u dopravních strojů v zatáčce (letadlo, loď, raketa). Gyroskopické jevy u dvojstopých a jednostopých vozidel. Stabilizace letu disku a střely. 4. Zákon zachování energie, termodynamické věty. Účinnost Carnotova cyklu. Přeměna tepelné energie na mechanickou 5. Gravitační pole. Intenzita a potenciál gravitačního pole. Pohyby v gravitačním poli Země. 6. Elektrostatické pole. Intenzita a potenciál elektrostatického pole. Elektrostatické pole nabitých vodičů. 7. Elektrický proud. Vodiče, nevodiče a polovodiče. 8. Magnetické pole stálých proudů. Magnetické obvody. Vznik střídavého napětí v otáčivé smyčce. 9. Uzavřený a otevřený elektromagnetický oscilátor. Vznik elektromagnetických vln a jejich šíření. Klasifikace elektromagnetických vln. 10. Světlo jako elektromagnetické vlnění a korpuskulární záření. Koherentní zdroje. Interference světla. Ohyb na hraně, štěrbině a mřížce. Polarizace světla, dvojlom světla a jeho užití v praxi. 11. Energie, hmotnost a hybnost fotonů. Einsteinova rovnice pro fotoefekt. Vlnově korpuskulární dualismus světla. 12. Koherentní a nekoherentní zdroje pro optické komunikační systémy. Detektory záření. Optické planární a vláknové vlnovodné struktury. 13. Přenos signálů optickým vláknem. Zpracování optických signálů. Přenos informací atmosférou a ostatními dielektrickými prostředími. Princip družicového pozorování Země.
Literatura
    povinná literatura
  • Feynman, Richard Phillips. Feynmanovy přednášky z fyziky s řešenými příklady. Feynman, Leighton, Sands. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Fragment, 2000-2002. 3 sv. Přeloženo z angličtiny. ISBN 80-7200-405-0.
  • Halliday, David. Fyzika: vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Část 1, 2, 3, 4 a 5. Brno Praha: VUTIUM Prometheus, 2000. ISBN 80-214-1868-0, ISBN 80-7196-213-9.
    doporučená literatura
  • Sequens, Jiří. Technika zobrazení fyzikálních polí. Praha : Academia, 1980.
  • Sodomka,L., Fiala. J. Fyzika, chemie kondenzovaných látek s aplikacemi. ADHESI. Liberec 2003.
  • Ondráček, E., Janáček, P. Výpočtové modely v technické praxi. SNTL Praha 1990.
  • Horák, Z., Krupka, F. Fyzika. Příručka pro fakulty strojního inženýrství. SNTL Praha, SVTL Bratislava. Praha 1966.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
exkurze - odborná
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test1325
Příprava na přednášky13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1633
Příprava na závěrečný test2650
Tvorba seminární práce1010
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2612
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 70 %
test - průběžný
test - závěrečný
prezentace
referát
seminární práce
projekt - semestrální
konzultace
aktivita na semináři 30 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Informace učitele
https://is.vstecb.cz/auth/el/5610/zima2014/N_FLP/index.qwarp
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast. Studenti kombinované formy mají průběžné hodnocení zahrnuto v závěrečné písemné zkoušce. Zkouška je hodnocena 100 body.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, zima 2017, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, zima 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2021/N_FLP