NE_MEV Metody výzkumu

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2022
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Tereza Matasová (cvičící)
Ing. Mgr. Martin Vítek, Ph.D., MBA (cvičící)
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c. (cvičící)
Garance
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c.
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NE_MEV/X01: So 24. 9. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, So 1. 10. 8:00–9:30 D215, 9:40–11:10 D215, 11:25–12:55 D215, So 15. 10. 8:00–9:30 D215, T. Matasová, M. Vítek, M. Vochozka
NE_MEV/P01: Pá 14:50–16:20 N012, T. Matasová, M. Vítek, M. Vochozka
Předpoklady
Teoretické znalosti a praktické dovednosti z předmětu BPE_MOP (nebo podobného předmětu).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je získání odborných znalostí a praktických dovedností pro realizaci výzkumu, zpracování, prezentaci a obhajoby odborných textů. Absolvent předmětu je schopen aplikovat pokročilé vědecké metody.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- je schopen řešit složitou úlohu s otevřeným koncem,
- aplikuje systematický přístup k výzkumnému úkolu,
- napíše odbornou práci při dodržení pravidel odborné komunity,
- připraví kvalitní prezentaci,
- obhájí svůj výzkum a odbornou práci.
Osnova
  • Semináře
  • 1. a. Věda, vývoj a výzkum, jejich význam a funkce, současné trendy empirického výzkumu, současný diskurs.
  • 1. b. Výběr tématu práce (odborného textu). Registrace do Národní technické knihovny. Základy a principy výzkumné a tvůrčí práce. Autorská práva a plagiátorství.
  • 2. Analýza jednotlivých typů odborných prací. Prezentace knihovny VŠTE, vyhledávání v databázích.
  • 3. Název a úvod práce.
  • 4. Rešerše v první fázi.
  • 5. Rešerše ve druhé fázi.
  • 6. Hypotézy nebo výzkumné otázky.
  • 7. Metodika v bodech.
  • 8. Metodika v textu.
  • 9. Výsledky.
  • 10. Diskuse výsledků – formulace základních zjištění.
  • 11. Diskuse výsledků – dokončení.
  • 12. Závěr.
  • 13. Finalizace textu, příprava prezentace.
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL, J. a J. REMR, 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • PUNCH, K., 2015. Úspěšný návrh výzkumu. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0980-5.
  • VOCHOZKA, M. et al., 2016. Metodika odborné práce. 2. dopl. a rozš. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-108-0.
    doporučená literatura
  • VLČEK, J., 2016. Ekonomie a ekonomika. 5. akt. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-190-3.
  • MOLNÁR, Z. et al., 2012. Pokročilé metody vědecké práce. [Zeleneč]: Profess Consulting. ISBN 978-80-7259-064-3.
  • NOVOTNÝ, J. a J. SVOBODOVÁ, 2014. Jak pracuje věda. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6942-8.
  • HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982- 9.
  • BOHÁČKOVÁ, I. a I. BROŽOVÁ, 2017. Hodnocení podnikatelské činnosti: metodická část. Praha: Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta. ISBN 978-80-213-2743-6.
  • BHATTACHERJEE, A., 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. 2nd edit. Tampa: University of South Florida. ISBN 978-1475146127.
  • MAREŠ, J., 2015. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika. 65(2), 113-142. ISSN 0031-3815.
  • HENDL, J., 2015. Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0981-2.
  • VLČEK, J., 2017. Makroekonomie a ekonomická analýza. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-794-3.
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Diskuse výsledků88
Formální úprava testu22
Hypotézy, výzkumné otázky55
Literární rešerše1818
Metodika1010
Název a úvod práce1010
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 36
Příprava prezentace, obhajoba práce55
Výsledky1010
Závěr1010
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi5216
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
prezentace 20 %
seminární práce 80 %
Podmínky testu
Hodnocení předmětu se skládá ze 100% ze závěrečného písemného testu, který je nutno splnit alespoň na 70%. Celková klasifikace předmětu, tj. body za za závěrečné hodnocení (100 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
http://ec.europa.eu/research/openvision/pdf/rise/adams_impact_of_o pen_science_methods.pdf (přístupný přehledový text v angličtině)
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE. Informace pro studenty s ISP (individuálním studijním plánem). Pokud se student s ISP nebude moci zúčastnit průběžného hodnocení předmětu, splní si průběžné hodnocení v termínu, na kterém se domluví s vyučujícím. Student s individuálním studijním plánem má povinnost ihned po schválení ISP kontaktovat vyučujícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se studenti s ISP mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu vochozka@mail.vstecb.cz.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2022/NE_MEV