NE_MAE Makroekonomie – pro magisterské studium

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Rousek, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Vojtěch Stehel, MBA, PhD. (cvičící)
PhDr. Jaroslav Vlach (cvičící)
Garance
doc. Ing. Vojtěch Stehel, MBA, PhD.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NE_MAE/G01: Čt 9:40–11:10 N205, P. Rousek, V. Stehel
NE_MAE/NE5: So 6. 4. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, 11:25–12:55 B3, 13:05–14:35 B3, Ne 2. 6. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, 11:25–12:55 B3, 13:05–14:35 B3, P. Rousek
NE_MAE/S01: Čt 14:50–16:20 N205, P. Rousek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů vyplývající ze základního kurzu makroekonomie a poskytnout jim tak teoretický základ potřebný k aplikovaným ekonomickým disciplínám, a podat studentům přehled aktuálního dění v oblasti makroekonomie tak, aby porozuměli významným souvislostem a vztahům makroekonomických agregátů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- chápe klíčové makroekonomické modely,
- rozezná odlišné teoretické přístupy vysvětlující hlavní makroekonomické proměnné,
- aplikuje makroekonomické modely pro pochopení vývoje reálné ekonomiky,
- identifikuje hlavní příčiny hospodářských cyklů a ekonomického růstu,
- vysvětlí příčiny vývoje měnového kurzu a zhodnotí jeho dopad na reálnou ekonomiku,
- zhodnotí možnosti vlády a centrální banky ovlivňovat ekonomiku v krátkém a dlouhém období,
- aplikuje základní makroekonomické modely na reálné události v ekonomice,
- posoudí vývoj základních makroekonomických ukazatelů.
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Základní terminologie, spotřební funkce, makroekonomická rovnováha v dvousektorovém modelu ekonomiky.
  • 2. Makroekonomická rovnováha v třísektorovém a čtyřsektorovém modelu ekonomiky.
  • 3. Rovnováha na trhu statků a služeb - křivka IS. Makroekonomická investiční funkce.
  • 4. Rovnováha na trhu peněz – křivka LM.
  • 5. Analýza IS – LM a účinky fiskální a monetární politiky.
  • 6. Křivka BP – otevřená ekonomika. Model IS-LM-BP. Účinky fiskální a monetární politiky.
  • 7. Hospodářský růst a ekonomický rozvoj.
  • 8. Agregátní poptávka.
  • 9. Agregátní nabídka.
  • 10. Hospodářské cykly.
  • 11. Trh peněz, inflace, transmisní mechanismus.
  • 12. Trh práce, přirozená míra nezaměstnanosti, mzdová strnulost.
  • 13. Náklady spojené s inflací a nezaměstnaností.

    Semináře
  • 1. Spotřební funkce v krátkém a dlouhém období – Teorie permanentního důchodu, Hypotéza životního cyklu. Multiplikátor. Makroekonomická identita ve dvousektorovém modelu.
  • 2. Rovnováha, multiplikátor a identita ve třísektorovém a čtyřsektorovém modelu ekonomiky.
  • 3. Investiční funkce. Grafické odvození křivky IS. Rovnice křivky IS. Poloha, sklon a body mimo křivku IS.
  • 4. Trh peněz a ostatních finančních aktiv. Grafické odvození křivky LM. Rovnice křivky LM. Poloha, sklon a body mimo křivku LM.
  • 5. Rovnováha v modelu IS-LM – grafické a matematické odvození. Multiplikátor fiskální a monetární politiky. Vytěsňovací efekt - klasický případ, past likvidity.
  • 6. Platební bilance, kapitálová mobilita v podmínkách pevných a pružných měnových kurzů. Grafické odvození křivky BP.
  • 7. Neoklasický model růstu. Teorie endogenního růstu. Růstové účetnictví a Cobb - Douglasova produkční funkce. Ekonomie strany nabídky.
  • 8. Grafické a matematické odvození agregátní poptávky z modelu ISLM. Deflační impotence. Keynesův a Pigoův efekt. Sklon, poloha a body mimo křivku AD.
  • 9. Klasická a Keynesiánská křivka agregátní nabídky a politiky jejího ovlivňování. Lucasova křivka.
  • 10. Monetární a reálné cykly. Novokeynesiánské a novoklasické pojetí hospodářských cyklů.
  • 11. Poptávka po penězích. Tvorba peněz a peněžní zásoba. Rovnováha na trhu peněz a transmisní mechanismus. Teorie držby peněz. Důchodová rychlost obratu peněz. Inflace. Okunův zákon. Nákladová inflace.
  • 12. Nezaměstnanost. Produkční funkce a poptávka po práci. Phillipsova křivka.
  • 13. Náklady spojené s nezaměstnaností. Anticipovaná inflace. Náklady ošoupaných podrážek. Menu cost.

Literatura
    povinná literatura
  • HOLMAN, R., 2010. Makroekonomie: středně pokročilý kurz. 2. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7179-861-3.
  • HOLMAN, R., 2010. Makroekonomie: středně pokročilý kurz. 2. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7179-861-3.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2424
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2056
Příprava na závěrečný test3434
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
esej 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu (100 – 0), tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce vč. přednášek splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.
Informace učitele
Metody hodnocení: Průběžné hodnocení formou eseje (30 bodů). Závěrečné hodnocení formou teoretického testu (70 bodů + eventuální bonus). V případě zisku 50 až 70 bodů v součtu průběžného a závěrečného hodnocení možnost ústního dozkoušení. Účast na výuce v případě kontaktní výuky řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Student má v průběhu studia povinnost osvojit si obsah esejů ostatních studentů, což bude sloužit jako jeden z dodatečných studijních materiálů. Zároveň bude studentovi přiděleno několik esejů, jejichž nastudování bude prokazovat jejich hodnocením v podobě pořadí jejich kvality a slovním zdůvodněním přiděleného pořadí.
Informace pro studenty s individuálním studijním plánem:
Student bude při studiu využívat studijní oporu pro studenty kombinovaného studia. Studijní opora je přístupná v IS VŠTE. Jedná se o průvodce studiem, který objasňuje cíl jednotlivých témat, cílové výstupy z učení (kompetence, které má student získat) a zdroje informací. Studijní opora však v žádném případě nenahrazuje povinnou ani doporučenou literaturu předmětu. Student bude v rámci hodnocení předmětu absolvovat pouze závěrečný test, který bude hodnocen v rozsahu 0 - 100 bodů. Konkrétní termín a čas dohodne na dobu zkouškového období student s garantem předmětu e-mailem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/NE_MAE