L_RDS L-Řízení dodavatelských systémů

Plánování dodavatelských systémů.

 Klíčové pojmy:

Plánování, logistické plánování,  plánovací proces, etapy, postupy

 Cíle kapitoly:

  • Pochopení účelnosti logistického  plánování,
  • Porozumění základním cílům plánovacích procesů,
  • Pochopení podstaty strategického plánování struktur podniku,
  • Osvojit si postupy koncipování plánů.

 Čas potřebný ke studiu kapitoly: 8 hodin

 Výklad:

Vztah strategie podniku a logistického plánování

Plánování je postupný, částečně iterativní proces, ve kterém je uplatňována řada funkcí.
Plánování zahrnuje široké spektrum činností např.:
  • vypracování podnikových plánů,
  • plánování výroby nebo montáže,
  • logistické plánování,
  • plánování materiálových toků aj.
Plánování sleduje optimální řešení problému v termínu, většinou předem daném a to při respektování všech podstatných vlivných faktorů a veličin. Výsledkem plánování je plán. Plán stanoví:
  • cíle,
  • úkoly a činnosti,
  • jakož i prostředky,
  • popř. způsoby k jejich dosažení.
Hlavním úkolem logistického plánování je implementace strategického podnikatelského plánu do prováděcích plánů v souladu se změnami okolí a možnostmi systému.

Struktura logistického plánu
Hlavní cíle:
  • konkurenceschopné výrobky popř. služby,
  • optimální hmotné a informační toky vzájemně integrované,
  • vysokou pružnost (flexibilitu) systémů a procesů,
  • příznivé vytížení ploch, prostorů a zařízení,
  • krátké průběžné doby a dodací lhůty,
  • příznivé pracovní podmínky a motivace pro personál,
  • minimalizace nákladů.
Plánovací proces pokrývá celé logistické, lépe řečeno procesní řetězce v rozsahu působnosti nebo vlivu podniku.
oblasti nákupní logistiky bude např. zahrnovat:
  • plánování, řízení, realizaci a kontrolu opatřování materiálu,
  • zajištění výrobních prostředků,
  • plánování zásob v nákupních skladech,
  • aj.
V oblasti výrobní logistiky bude např. zahrnovat:
  • plánování výrobního programu.
  • plánování výrobních dávek,
  • plánování potřeb,
  • management zásob polotovarů,
  • plánování a řízení materiálových toků,
  • plánování a řízení včetně kontroly vnitropodnikové dopravy,
  • dílenské plánování,
  • a další.
V oblasti distribuční logistiky bude např. zahrnovat:
  • plánování distribuční struktury,
  • management zásob hotových výrobků,
  • zajištění dodavatelského servisu, aj.
Cíle a postup plánování
Při zadávání úkolu je žádoucí věnovat pozornost zejména jednoznačnému vymezení předmětu plánování, stanovení hloubky a  rozsahu plánování, definici rozhraní zahrnutých systémů, popisu současného popř. počátečního stavu, specifikaci konečného stavu (cíle plánování) a zachycení případných restrikcí.

Etapy plánovacího procesu
Plánování logistického systému probíhá zpravidla po etapách. Jako charakteristické etapy lze označit zejména tyto:
  • Podnět
  • Definice cílů
  • Analýza plánovacího prostoru
  • Rozhodnutí o dalším postupu
  • Systémová studie
  • Rozhodnutí o výběru konceptu
  • Systémové plánování
  • Rozhodnutí o výběru z nabídek
  • Realizace.

 Studijní materiály:

Základní literatura:
JEŘÁBEK, K. Logistika. Studijní opora pro kombinované studium. Bakalářský studijní program. České Budějovice. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2012. ISBN 978-80-7468-016-8.
MACUROVÁ, L. et. Logistika. Sbírka příkladů. Studijní pomůcka pro distanční studium. Zlín, Univerzita Tomáše Bati, 2008. ISBN 978-80-3718-745-3.
BAZALA, J. a kol. Logistika v praxi. Praha: Verlag Dashöfer 2004. ISBN 80-86229-71-8.
Doporučené studijní zdroje:
SCHULTE, CH.: Logistika. Praha, Victoria publishing, 1994. ISBN 80-85605-87-2.
KULČÁK, L., K RÁL, D. Logistika. Studijní opora pro kombinovanou formu. Brno, Akademie Sting v Brně, 2010. ISBN 978-80-86342-88-7.
 

Otázky a úkoly

  1. Hlavním úkolem logistického plánování je:
    1. implementace strategického podnikatelského plánu do prováděcích plánů v souladu se změnami okolí a možnostmi systému
    2. plánování distribuční struktury
    3. plánování výrobního programu
  2. Hlavní cíle logistického plánu nezahrnují:
    1. optimální hmotné a informační toky vzájemně integrované,
    2. minimalizace nákladů.
    3. Definice cílů
  3. Oblast nákupní logistiky nezahrnuje:
    1. management zásob hotových výrobků
    2. plánování zásob v nákupních skladech
    3. plánování, řízení, realizaci a kontrolu opatřování materiálu
  4. Etapy plánovacího procesu nezahrnují:
    1. systémová studie
    2. management zásob hotových výrobků
    3. Rozhodnutí o výběru z nabídek

Klíč k řešení otázek:

  1. a
  2. c
  3. a
  4. b