Finanční služby v kontextu logistiky
Klíčové pojmy:
Finanční služby, pojišťovací služby, bankovní služby, všeobecná odpovědnost dopravce, omezení odpovědnosti zasílatele
Cíle kapitoly:
- obeznámení se s významem finančních služeb v kontextu logistiky,
- pochopení významu pojišťovacích a bankovních služeb v kontextu logistiky,
- znalost pojmů všeobecná odpovědnost dopravce a omezení odpovědnosti zasílatele.
Čas potřebný ke studiu kapitoly: 8 hodin
Výklad:
Finanční služby v kontextu logistiky:
Finanční služby (financial services, financial industry, financial sector) jsou jedním z odvětví sektoru služeb. Zahrnují veškeré služby z oblasti finančního průmyslu, které zajišťují finanční instituce a jiné subjekty. Jejich hlavním, resp. vedlejším předmětem činnosti je hospodaření s finančními prostředky.
Finanční služby poskytovatelů logistických služeb zahrnuji zejména:
- bankovnictví,
- pojišťovnictví,
- zajišťovnictví,
- leasing a další.
Finanční služby v kontextu logistiky mají následující členění:
A. Bankovní služby
- Úschova finančních prostředků a cenných předmětů
- Zajištění (zprostředkování) bezhotovostního platebního styku
- Poskytování půjček (úvěrů)
- Směnárenské služby
- Poradenské a zprostředkovatelské finanční služby
- Zpracování a zúčtování transakcí platebních a debetních karet
B. Pojištění, zajištění
C. Ostatní finanční činnosti a zprostředkování (Holdingová činnost, Finanční leasing, Poskytování úvěrů...)
D. Penzijní financování
Pojišťovací služby v kontextu logistiky:
Pojišťovací činností se rozumí přebírání pojistných rizik na základě uzavřených pojistných smluv a plnění z nich, ale i správa pojištění a likvidace pojistných událostí.
Všeobecná odpovědnost dopravce:
Ať se již jedná o přepravu železniční, silniční, leteckou nebo námořní (popřípadě vnitrozemskou vodní), je dopravce (zasílatel) zpravidla odpovědný za ztrátu, poškození či pozdní doručení zásilky, k nimž dojde od okamžiku převzetí až do okamžiku vydání zásilky.
Omezení odpovědnosti dopravce/zasílatele
- podle CMR - 8,33 SDR (Special Drawing Rights) za 1 kg brutto hmotnosti ztracené nebo poškozené zásilky na úrovni silničního dopravce,
- podle Haagsko-visbyjských pravidel - 2 SDR za 1 kg brutto hmotnosti ztracené nebo poškozené zásilky nebo 666,67 SDR za kus/jednotku na úrovni námořního dopravce.
- podle Montrealských protokolů - 19 SDR (XDR) za 1 kg brutto hmotnosti ztracené nebo poškozené zásilky na úrovni leteckého dopravce,
- podle Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) - 17 SDR (XDR) za 1 kg brutto hmotnosti ztracené nebo poškozené zásilky na úrovni železničního dopravce.
Studijní materiály:
Základní literatura:
LAMBERT, Douglas M, James R STOCK a Lisa M ELLRAM. Logistika. In Praxe manažera. Vyd. 2. Brno: CP Books, 2005. 589 s. Praxe manažera. ISBN 80-251-0504-0.
Pospíšil, R., Hobza, V., Puchinger, Z. FINANCE A BANKOVNICTVÍ. 1. vyd., UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI - PRÁVNICKÁ FAKULTA. Olomouc. 2006. ISBN 80-244-1297-7.
Doporučené studijní zdroje:
OUDOVÁ, Alena. Logistika – Základy logistiky. 1. Vydání. Prostějov: Computer media, 2013, 104 s. ISBN 978–80–7402–149–7.
Otázky a úkoly
1. Mezi základní finanční služby poskytovatelů logistických služeb nepatří:
akcesorické služby
zajišťovnictví
leasing
2. Mezi bankovní služby poskytovatelů logistických služeb nepatří:
Zajištění (zprostředkování) bezhotovostního platebního styku
Zpracování a zúčtování transakcí platebních a debetních karet
Forfaitingové činnosti a pojištění zásilek
3. Všeobecná odpovědnost dopravce je definovaná jako:
Pojištění zasilky musí být sjednáno samotným odesílatelem (bez vědomí dopravce)
Povinnost pojistit přepravovanou zásilku ze strany dopravce
Dopravce je zpravidla odpovědný za ztrátu, poškození či pozdní doručení zásilky, k nimž dojde od okamžiku převzetí až do okamžiku vydání zásilky
- Podle Haagsko-visbyjských pravidel je odpovědnost zasílatele na úrovni námořního dopravce omezena na úroveň:
2 SDR za 1 kg brutto hmotnosti nebo 666,67 SDR za kus/jednotku ztracené nebo poškozené zásilky
8,33 SDR za 1 kg brutto hmotnosti ztracené nebo poškozené zásilky
2,5 SDR 1 kg brutto hmotnosti ztraceného nebo poškozeného zboží
5. Omezení odpovědnosti dopravce/zasílatele 19 SDR za 1 kg brutto hmotnosti ztracené nebo poškozené zásilky je stanoven podle:
Budapešťské úmluvy
Montrealských protokolů
Haagsko-visbyjských pravidel
Klíč k řešení otázek:
- A
- C
- C
- A
- B