Technologie a řízení letecké dopravy: 9. Obchodně-provozní modely leteckých společností Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Na základě pravidelnosti letecké dopravy: ØPravidelné - jejich lety jsou realizovány na základě letového plánu; ØNepravidelné - Chartery nebo lety na objednávku. •Na základě obsluhovaných trhů: ØVnitrostátní ØMezinárodní (US a EU přístup) •Na základě orientace na segment trhu: ØOsobní letečtí dopravci - tradiční aerolinky vs. Nízkonákladové letecké společnosti (LCCs). ØKombinace – přeprava nákladu probíhá v letadle na linkách osobní letecké dopravy, kde část prostoru letadla je vyčleněna pro přepravu nákladu. ØNákladní letečtí dopravci – orientují se čistě jen na přepravu nákladu. ØPoštovní letečtí dopravci ØIntegrátoři – „zásilkové“ letecké společnosti. 1) C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Základní dělení leteckých společností •Rozlišujeme dva odlišné přístupy k vytváření letecké sítě: ØHub-and-Spoke model (H&S); ØPoint-to-Point model (P2P). •Hub-and-Spoke (výhody): ØK obsluze celé sítě je potřeba výrazně méně linek. ØVzhledem k nízkým nárokům na počet linek a za předpokladu, že počet letounů ve flotile je stejný, letecké společnosti mohou naplánovat častější lety na každé trase a plně využít kapacitu každého letadla. ØCentralistický systém v „hubovém” letišti vede k úsporám z rozsahu. •Point-to-Point (výhody): ØMinimalizuje přestupy a dobu přepravy. ØŽádná vzájemná závislost letů na centrálním „hubu“ - zpožděný let nebo uzavřené letiště významně neovlivní jiné letové řády. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Koncepce sítě leteckých linek Zdroj: Rodrigue et al., 2006 •Základní znaky: ØKapacita v letadle (sedadla) jsou nabízena široké veřejnosti v návaznosti na veřejný letový řád; ØVětšinou vytvářejí systém Hub and spoke; ØTradiční služby pro zákazníky (různé třídy letenek, občerstvení v ceně letenky, zábava na palubě, VIP salonky na letištích, věrnostní programy a další); ØNabízejí letenky prostřednictvím leteckých agentů a kanceláří; ØSpolupráce s jinými aerolinkami – letenky jsou nabízeny i jinými leteckými společnostmi či přímo na palubě jejich letadel (v rámci letecké aliance); ØTransferové (přestupní) lety. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Tradiční osobní letečtí dopravci 8 •Jak je možné, že nabízejí letenky za velmi nízké ceny? (hlavní příklady) ØProvozují leteckou dopravu s náklady trvale pod úrovní výnosů; ØStrategie provozu na krátké vzdálenosti, nabídka nízkých a neomezených tarifů, vysoké frekvence point-to-point letů, vynikající přesnost; ØŽádné tradiční nákladové položky, jako je bezplatné jídlo, předem přidělená sedadla nebo přestupní lety; ØVětšinou využívají sekundární či regionální letiště z důvodu nízkých poplatků; ØDenní provoz letadel je vyšší - rozložení fixních nákladů na více hodin. ØVětšinou budují flotily s jedním typem letounu (ekonomická letadla s větší kapacitou) – z důvodu úspory nákladů na údržbu a servis letadel. ØVětšinou nabízejí převážně on-line rezervaci (booking) letenek. ØProdávají jídlo, pití a jiné zboží přímo na palubě letadla během letu. Ø C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Nízkonákladoví letečtí dopravci •Základní znaky: •Nízkonákladové modely – žádné tradiční výhody, vysoká hustota sedadel, apod.; •Celá kapacita letounu prodávaná zákazníkovi (obvykle cestovní kanceláře nebo zájmové kluby) na základě "smlouvy o pronájmu„; •Konkurenční ceny založené na skutečných nákladech, ale také na vnějších faktorech: ØNízké využití během zimní sezóny („Wet leasing“ jako řešení); ØVelmi vysoké využití letounů v turistické sezóně (15 až 17 letových hodin denně); ØVětšinou nutné létat v noci z důvodu požadavků turistů - zákazníků; •Zákazník je odpovědný za využití celé kapacity letounu; •Volba destinací je v kompetenci zákazníka (cestovní kanceláře). C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Chartery •Všeobecná (nebo těžká) letecká nákladní doprava: ØObjemné komodity, ale i kusové zásilky malého objemu; ØTradiční point-to-point pravidelné i nepravidelné linky (čistě nákladní aerolinky – například společnost CargoLux); ØOkolo 85% z celkové letecké nákladní dopravy. •Zásilková doprava („Expresní“): ØIntegrované služby typu door-to-door (Integrátoři – například společnosti FedEx, UPS, DHL, TNT); ØOkolo 11% z celkové letecké nákladní dopravy. •Doprava pošty: ØDistribuce v rámci národního poštovního systému; ØMezinárodní přeprava v rámci smlouvy s leteckými společnostmi; ØOkolo 4% z celkové letecké nákladní dopravy. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Letečtí nákladní dopravci (All Cargo) •Nejvyšší forma spolupráce především klasických aerolinek – globalizace nabídky a distribuce leteckých dopravních služeb. Základní znaky: ØKoordinace letových řádů aliančních partnerů ØHarmonizace kapacit nabízených na linkách ØSjednocení rezervačních a odbavovacích systémů ØNabídka průběžných cen do destinací aliance ØVytvoření společného věrnostního programu - „frequent flyer programe“ (FFP) ØAlianční nabídka doplňkových služeb cestujícím ØUnifikace letadlového parku a opravárenských kapacit ØIntegrace a sdílení jiných činností.. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Aliance leteckých dopravců