Technologie a řízení letecké dopravy: 8. Letecký přepravní proces Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Leteckým přepravním procesem můžeme nazvat souhrn jednotlivých fází, které cestující absolvuje při využití letecké dopravy. Celkový dojem, pohodlí a rychlost leteckého přepravního procesu jsou ovlivněny i dalšími, nepřímo souvisejícími fázemi, které musí cestující absolvovat pro to, aby daný let mohl uskutečnit. • 1.Přeprava na letiště 2.Odbavení cestujících k letu 3.Bezpečnostní kontrola 4.Čekání před odletem 5.Nástup na palubu letadla 6.Služby na palubě 7.Vlastní letecká přeprava 8.Výstup do terminálu 9.Odjezd z letiště • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Proces odbavení (check-in) cestujícího k letu má za cíl zajistit, aby nástup na palubu daného letadla byl umožněn pouze cestujícím, kteří mají: •potvrzenou rezervaci a zaplaceno jízdné pro příslušný let; •osobní, vízové, zdravotní doklady odpovídající požadavkům přijímajícího státu; •počet, objem či váhu zapsaných (odbavených) zavazadel odpovídající zaplacenému jízdnému; •počet, velikost, váhu a obsah kabinových (příručních, nezapsaných) zavazadel odpovídající bezpečnostním předpisům a předpisům daného dopravce. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Odbavení cestujících 1)Cestující předkládá letenku, z níž je mu odebrán letový kupon odpovídající danému úseku jeho cesty. 2)Cestující předkládá identifikační doklad (národní ID karta, pas). 3)Cestujícímu jsou převzata k přepravě jeho zavazadla, je mu nabídnuto místo odpovídající zaplacenému jízdnému a osobním preferencím (v případě volných míst). 4)Cestující je upozorněn na bezpečnostní předpisy a jsou mu položeny otázky související se zajištěním bezpečnosti obsahu jeho zavazadel. 5)Cestující dostává palubní vstupenku a zavazadlový lístek. 6)Palubní vstupenku pak předkládá společně s předepsaným osobním identifikačním dokladem ke kontrole státnímu pasovému orgánu (u cestujících letících do zemí s vízovou povinností). C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Proces odbavení (check in) •Z pohledu organizace odbavení jsou obvykle používány následující druhy odbavení: •Společné odbavení - u přepážek je možné se odbavit na kteroukoliv linku stanovených leteckých společností odlétající v určitém časovém úseku (např. 12 hodin, 24 hodin, 6 hodin). •Odbavení podle letu nebo podle společnosti - jednotlivé přepážky nebo určitý počet přepážek jsou určené pro odbavení určitého letu nebo více letů určité společnosti. •Expresní odbavení - je prováděno pouze pro cestující bez zapsaných zavazadel, je speciálně označeno. •Odbavení v gate - je odbavení až přímo u východu. Může být použito pouze v případě, že cestující je už odbaven včetně zavazadel dříve, např. v městské kanceláři nebo v hotelu. •Samoobslužné odbavení - cestující se identifikuje obvykle svou platební kartou a na let se odbaví sám při využití interaktivní komunikace s odbavovacím zařízením. Zapsaná zavazadla odevzdá na drop off přepážce. •Internetové odbavení - umožňuje cestujícímu odbavit se ještě před cestou na letiště. Zapsaná zavazadla odevzdá na drop off přepážce. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich sejmout0001.jpg C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Proces odbavení cestujících na odletech a příletech •Technická obsluha letadla zahrnuje činnosti spojené s údržbou, doplňování materiálu a technickým ošetřením letadla na stojánkách odbavovacích ploch na letišti. Většina aerolinek si na tyto činnosti najímá pozemní obsluhu letiště, specializované handlingové agenty nebo dokonce jiné aerolinky. • Palubní služba – posádka provádí přípravu na další let, čistí interiéry letadla nebo doplňuje spotřební materiály. •Catering – zahrnuje činnosti související s vyložením nespotřebovaného jídla a pití z letadla a naložením čerstvého jídla a pití pro cestující a posádku pro další let. •Stojánková služba – zahrnuje činnosti na stojánce či rampě na odbavovací ploše letiště, například: ØOdpojení a připojení pozemní elektrické jednotky (GPU); ØDoplňování leteckých pohonných hmot; ØPřistavení či odstavení schůdků (pokud je nutné); ØStartování motorů pomocí startovacích jednotek; ØOdstraňování námrazy na letadle (deicing); ØNavádění letadla na a ze stojánky (pomocí pozemní obsluhy - marshalling); ØTažení letadel pomocí speciálních tahačů (traktorů), a jiné. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Technická obsluha letadla (handling) C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Příklad harmonogramu činností při technickém odbavení letadla mezi dvěma lety