Technologie a řízení letecké dopravy: 6. Základní konstrukce letounů Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Konstrukční části letadla Z hlediska konstrukčního řešení lze letadlo (dopravní letoun) rozdělit na tři relativně samostatné celky: ØDrak letounu ØPohonná jednotka ØVýstroj Tyto základní celky se dále dělí na: Økonstrukční skupiny, které plní funkce základních celků; Øsamostatné funkční okruhy; Øsoustavy letadla (např. hydraulická, elektrická soustava, aj.). C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Drak letounu ØTrup ØPodvozek ØNosná soustava ØOcasní plochy Ø C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Trup File:Airbus A300 cross section.jpg •Centrální část letadla většinou s kruhovým či oválným profilem zajišťující kromě jiného: Økonstrukční propojení nosných a ocasních ploch do jednoho celku; Øumístění ostatních systémů letadla, avioniky, výstroje a agregátů; Øprostředí pro umístění cestujících, posádky a nákladu – u dopravních letounů je z toho důvodu trup vybaven přetlakovou kabinou (lety nad 3000 metrů nad mořem); Øpřenesení užitečného zatížení působící na letadlo. • C:\Users\Owner\Desktop\Bez názvu 2.jpg •Nosná soustava se běžně označuje pojmem křídlo. •Na křídle se vytváří vztlaková síla Y. •Křídlo je vybaveno systémy, které jsou s ním funkčně spojeny (viz. obrázek). • • • • • •Mechanizace křídla - soustava pohyblivých prvků, které jsou ovládány buď pilotem nebo automaticky. Mechanizace křídla umožňuje ovládání řídících a jiných funkčních ploch na křídlech. • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Nosná soustava Soubor:Control surfaces on airfoil.svg Autor: Arne Nordmann (user:norro), 2006 – Vlastní dílo, Illustration based on the illustration Image:PlaneWing.png of Piotr Jaworski (PioM)., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1390944 • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Funkční plochy na křídlech •Winglety (1) - jsou nástavby pevných křídel letadel které podporují efektivnější využití vztlaku vyvozovaného na koncích křídla. •Křidélka (2,3) - Slouží k natáčení letadla kolem jeho podélné osy a k vyrovnávání nežádoucího kývání kolem podélné osy zejména při přistávání. •Podpěry vztlakových klapek (4) – podpěry pro zefektivnění mechanismů klapek. •Krügerova klapka (5) - zařízení pro zvýšení vztlaku umístěné na náběžné hraně křídla. •Sloty (6) - profilové lišty před náběžnou hranou křídla. Vzniklá štěrbina mezi slotem a zbytkem křídla zvyšuje vztlak a brání odtržení proudnic (angl. stall) při nízkých rychlostech a umožňuje let s větším úhlem náběhu. • • • • • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Funkční plochy na křídlech •Vztlakové klapky (7, 8) - pohyblivá zařízení na křídle letounu, sloužící ke zvýšení vztlaku při nízkých rychlostech, zejména ve fázi vzletu a přistání. •Spoiler (9) - výklopná deska na vrchní ploše křídel, která slouží ke snížení vztlaku. Při vyklopení se na části plochy křídla zruší obtékání a tím i odpovídající část vztlaku. Užívá se zejména při přistání, kdy díky sníženému vztlaku letadlo dosedne pevněji na přistávací dráhu a přitlačí podvozek k jejímu povrchu. •Aerodynamická brzda (10) - zvyšuje aerodynamický odpor letounu (obdobná funkce jako u spoileru). • • • • • • •Ocasní plochy se skládají z: ØVodorovných ocasních ploch; ØSvislých ocasních ploch. •Vodorovné ocasní plochy se skládají z: Øpevné nepohyblivé části = stabilizátoru - zajišťuje podélnou stabilitu letounu; Øpohyblivé části = výškového kormidla - pomocí výškového kormidla může pilot letadla ovládat sklon stroje ve směru letu a tím měnit výšku. •Svislé ocasní plochy se skládají z: Ø pevné nepohyblivé části = kýlu - zajišťuje podélnou stabilitu letounu; ØPohyblivé části = směrového kormidla - umožňuje pilotovi ovládat letoun kolem jeho svislé osy. Ø Ø C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Ocasní plochy C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Pohyb letounu v 3D prostoru •Zjednodušeně se dá říci, že dopravní letoun je ovládán v třírozměrném prostoru pomocí kombinace tří řídících ploch: ØKřidélek na odtokové hraně křídel – naklápí letoun kolem jeho podélné osy; ØSměrového kormidla – Vychyluje letoun vůči jeho vertikální ose; ØVýškového kormidla – vychyluje letoun vůči jeho horizontální ose. •V praxi letadlo mění trajektorii tím, že se nakloní pomocí křidélek a vodorovná složka nakloněného vektoru vztlaku pak táhne letoun do oblouku. Křídlo na vnější straně oblouku má ovšem větší rychlost a tudíž i větší indukovaný odpor, který působí proti tomuto otáčení. Nakloněný letoun má pak tendenci otáčet se proti záměru pilota. Směrové kormidlo tuto tendenci koriguje a tak udržuje zatáčku v koordinovaném režimu, kdy se směr letu shoduje s osou letadla.