Technologie a řízení letecké dopravy: 5. Rozdělení letadel a základy fyziky letu Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Definice letadla •Letadlo je létající dopravní prostředek, dle definice české normy je to: „zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vůči zemskému povrchu.“ •Letadla je možné rozdělovat podle mnoha hledisek, základní rozdělení je však následující: ØLetadla lehčí než vzduch - využívají k letu aerostatické síly ØLetadla těžší než vzduch – většinou využívají k letu aerodynamického vztlaku vzniklého na nosných plochách, které mohou být pohyblivé nebo nepohyblivé Ø •Letadla lehčí než vzduch (aerostaty) ØS pohonem – např. vzducholodě ØBez pohonu – např. horkovzdušné balony •Letadla těžší než vzduch (aerodyny) ØBez pohonu s nepohyblivými nosnými plochami - např. padák nebo kluzák ØS pohonem s pohyblivými nosnými plochami – např. vrtulník ØS pohonem s nepohyblivými nosnými plochami – např. motorové rogalo nebo klasický letoun ØS pohonem bez nosných ploch – raketa •Existují i kombinace výše uvedených – např. konvertoplán, který mění v průběhu letu metodu dosažení vztlaku. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Rozdělení letadel •Podle délky doletu rozlišujeme: ØLetadla na krátké tratě s doletem do cca 1000 km, někdy označované jako regionální. ØLetadla na střední tratě s doletem 1000 až 3000 km. Tato letadla se využívají především na mezinárodních linkách. ØLetadla na dlouhé tratě s doletem nad 3000 km se nasazují na transkontinentální lety. •Podle velikosti (kapacity): Øaerotaxi: 3 až 10 cestujících Ømalá dopravní letadla: 10 až 30 cestujících Østřední dopravní letadla: 30 až 100 cestujících Øvelká dopravní letadla: 100 až 200 cestujících Øvelkokapacitní aerobusy: nad 200 cestujících C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Dělení dopravních letounů •Podle uspořádání sedadel Øúzký trup (narrow-body) s 1 uličkou, 2-2 nebo 3-3 sedadla vedle sebe; Øširoký trup (wide-body) se dvěma uličkami a 2-3-2, 3-3-3 nebo 3-4-3 sedadly vedle sebe. •Podle druhu motorů Øvrtulová (pístová) letadla; Øturbovrtulová letadla; Øproudová letadla. •Dopravní letouny se dále mohou rozlišovat podle polohy nosných ploch, počtu a umístění motorů, typu podvozku nebo tvaru křídel, aj. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Dělení dopravních letounů • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •aerodynamický vztlak vzniká jako silová reakce při ohybu svazku proudnic obtékajícího vzduchu – pohybující se křídlo vychyluje okolní vzduch směrem dolů, načež na křídlo jako reakce působí síla směrem vzhůru. •Pro letadla těžší než vzduch platí, že velikost vztlakové síly musí být stejná či větší než tíha létajícího objektu. •Pro vznik vztlaku je nezbytné zajistit obtékání nosných ploch určitou rychlostí v, křídlo musí mít zároveň určitý profil a dostatečnou plochu S, zároveň je nezbytný správný úhel natočení křídla. Vznik aerodynamické síly profil_01 •V • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Vztlaková síla Y Bez_názvu • •G • •Y Y = cy . S . ρ . v2 / 2 S – plocha nosných ploch [m2], ρ – hustota vzduchu [kg/m3] v – rychlost letadla [km/h] cy – funkce náběhu úhlu α - aerodynamický koeficient