Technologie a řízení letecké dopravy: 11. Letecká nákladní přeprava Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich 1)Doprava nákladu prováděná jako doplňková na pravidelných linkových letech v letadlech, která přepravují především cestující, jejich zavazadla a poštu. 2)Pravidelná doprava nákladů prováděná nákladními letadly. Tento způsob je provozovaný velkokapacitními letadly. 3)Doprava nákladu na bázi charteru - tj. nájmu nákladního velkokapacitního popř. upraveného nákladního letadla na konkrétní přepravu – osvědčuje se při přepravách živých zvířat, havarijních dodávek při živelných pohromách apod. •Formy nákladu: •Volně ložené •Letecké kontejnery nebo letecké palety •Kombinace 1) C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Air Cargo – shrnutí základních forem •Obecné podmínky a kroky: 1)Odesílatel souhlasí s přepravními podmínkami dané letecké společnosti (např. všeobecné přepravní podmínky IATA) – náklad musí být v souladu s obsahem všeobecných podmínek. 2)Přijaté zboží k přepravě musí splňovat všechny náležitosti (např. řádně zabalená zásilka, zda jsou vystaveny potřebné dokumenty, aj.) 3)Zásilky zvláštní povahy musí rovněž splňovat všechny specifické náležitosti pro přepravu jednotlivých komodit (viz. dále) 4)Přepravu daného zboží zároveň nezakazují zákony nebo předpisy dotčených zemí. 5)Pracovník leteckého dopravce či jeho agent po kontrole zboží zvolí vhodný tarif a vystaví zákazníkovi letecký nákladní list (Air Waybill - AWB). Sazba je vypočtena dle dokumentu The Air Cargo Tariff (TACT) nebo je zvolena zvláštní tarifní koncepce. 6) 6) 6) C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Přijetí zboží k letecké přepravě •Je nejdůležitějším leteckým dokumentem v nákladní LD, který vystavuje letecký dopravce nebo jeho agent. Základní funkce AWB jsou následující: ØOvěřený odesílatelem a dopravcem je dokladem o uzavření přepravní smlouvy mezi odesílatelem a dopravcem; ØJe dokladem o převzetí zboží k přepravě; ØJe současně fakturou; ØJe dokladem o zaplacení pojistného; ØJe zároveň celním prohlášením; ØJe zdrojem informací (od kdy platí AWB, manipulace s nákladem, odeslání a doručení zásilky, apod.). •Letecký nákladní list se skládá ze 3 originálů a kopií. Originály získávají hlavní dopravce, odesílatel a příjemce v místě určení. Zbylé kopie obdrží subjekty zúčastněné na přepravě. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Air Waybill (AWB) - funkce •Tarif v letecké nákladní dopravě upravuje dokument TACT, který stanovuje pro dané přepravní relace sazby za kilogram nákladu či minimální paušální sazby . Výpočet výše přepravného má svá pravidla, zohledňuje se druh a rozměry nákladu. Jedná se o sazby pro zboží: •Všeobecné sazby (General Cargo Rates – GCR) – aplikují se na přepravu zboží, které není zařazeno v jiné třídě zařazení. •Komoditní sazby (Specific Commodity Rates – SCR) - Pro určitý druh zboží, uvedený v tarifu čtyřmístným kódem. •Zbožové klasifikační sazby (Class Rates – CR) - Tyto sazby se používají výhradně pro zboží vyjmenované v tarifu. Jedná se o toto zboží: Øživá zvířata, ceniny, lidské ostatky v rakvích a urnách, tiskopisy(časopisy, noviny, knihy, magazíny, katalogy atd.), nedoprovázená zavazadla, aj. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Tarif TACT Øtarif ,,z domu do domu", Øexpresní tarif, Øpaušální tarif na kus/jednotku, Øsmluvní sazby, Øtarif pro letecké kontejnery a palety. • •V rámci přepravy mohou být účtovány vedlejší poplatky, např. poplatek za vystavení nákl. listu, celní odbavení, osvědčení o původu apod. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Zvláštní tarifní koncepce •Jedná se o unifikované letecké kontejnery a palety schválené organizací IATA. Cena za přepravu kontejnerů a palet platí do tarifem stanoveného hmotnostního limitu, tzv. „Pivot weight“. ØLetecký kontejner je kompaktní schránka, která může být vyrobená z různých druhů materiálu (lisovaný papír, dřevovláknité desky, kov, umělé hmoty). Steny kontejneru jsou pevné. Kontejner tvoří kompletní jednotku pro přepravu většího množství kusových zásilek. ØPaleta je plošina vyrobená z kompaktního nebo nekompaktního materiálu na kterém se ukládají jednotlivé zásilky, takže celek tvoří jednu přepravní jednotku. Paleta má držadla a zboží se na ni upevňuje pomocí síťovin. Ø C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Letecké přepravní jednotky (ULD) ØPříklady unifikovaných ULD a jejich charakteristik C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Letecké přepravní jednotky (ULD) Typ kontejneru Objem Pravidelné rozměry (šířka základny/ celková šířka × hloubka × výška) LD1 4.90 m3 156 / 234 × 153 × 163 cm LD2 3.40 m3 119 / 156 × 153 × 163 cm LD3 4.50 m3 156 / 201 × 153 × 163 cm LD3-45 3.50 m3 143 / 243 × 142 × 109 cm LD6 8.95 m3 318 / 407 × 153 × 163 cm LD8 6.88 m3 244 / 318 × 153 × 163 cm LD11 7.16 m3 318 × 153 × 163 cm Typ palety Objem Pravidelné rozměry (šířka základny/ celková šířka × hloubka × výška) LD8 6.88 m3 153 × 244 cm LD11 7.16 m3 153 × 318 cm LD7 (2 rozměrové varianty) 10.8 m3 11.52 m3 224 × 318 cm 244 × 318 cm 12 •V nákladních terminálech pro letecké cargo probíhá skladování zásilek a manipulace s nimi (kromě jiného). Musí být vybaven zejména následujícím: •Kamionové centrum – Každý terminál musí být napojený minimálně na silniční dopravu, probíhá zde přímý automatizovaný překlad paletizovaných celků z letadla do kamiónů a naopak. •Automatizovaný sklad palet a kontejnerů s vysokozdvižným zakladačem – obdoba skladu v jiných logistických centrech a terminálech v jiných druzích dopravy •Rentgenová zařízení - umožňující rentgenování zásilek o větších rozměrech, •Chladící a mrazírenské prostory - uskladnění zásilek rychle podléhajících zkáze, •Jiné speciální prostory – např. prostory pro živá zvířata, nebezpečné zboží nebo radioaktivní zásilky. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Cargo terminály na letištích