L-Technologie city logistiky

Sběr dat a analýza prostupnosti

Klíčové pojmy:

Výkonnost místních komunikací, zásady posuzování výkonnosti, sběr dat z dopravy, dopravní průzkumy, místní silnice, přípustné intenzity

Cíle kapitoly:

-        porozumění zásadám posuzování výkonnosti místních komunikací,

-        znalost jednotlivých druhů dopravních průzkumů a metodiky sběru dat.

Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin

Výklad:

Posuzování výkonnosti místních komunikací

Místní komunikace se navrhují na intenzitu špičkové hodiny stanovené přepočtem podle denního rozdělení intenzit. Celodenní intenzity pro návrhové období se stanoví na základě dopravního modelu, prognózou dosavadních dat – extrapolací lineární nebo nelineární funkce, metodou jednotného nebo průměrného koeficientu růstu, případně použitím celostátně stanovených koeficientů růstu, resp. vývoje dopravy.

 

Z hlediska posuzování výkonnosti se místní komunikace pro motorovou dopravu rozdělují do čtyř (funkčních) skupin:

 

·         komunikace v přechodových úsecích, úseky mezi vnější silniční sítí a průtahy silnic zastavěným územím obcí (funkční skupiny A a B),

·         komunikace funkční skupiny A,

·         komunikace funkční skupiny B,

·         komunikace funkční skupiny C.

 

Zásady posuzování výkonnosti

Stanovení kapacity (návrhové intenzity – výkonnosti) místních komunikací pro vozidla podle normy je vypočteno podle stanovených zásad a sestaveno do tabulkových přehledů pro funkční skupiny A, B a C.

Princip výpočtu spočívá v úpravách základní hodinové nebo celodenní intenzity (kapacity) opravnými součiniteli, které mají vliv na výkonnost daného úseku místní komunikace.

 

Přípustné intenzity místních komunikací funkční skupiny C

 

Tab. 1. Základní hodnoty přípustných intenzit místních komunikací funkční skupiny C


Dopravní průzkumy


Současné objemy dopravy, intenzity dopravních a přepravních proudů, dopravní poměry na stávajících dopravních zařízeních a zároveň pochopení všech souvislostí, které způsobují dopravu a její růst jsou zjišťovány dopravními průzkumy a rozbory. Jejich dokonalá znalost je výchozím podkladem pro dopravní plánování.

 

Využití dopravních průzkumů:

 

1.) Zajištění podkladů pro projektování

a.) modernizace silniční a městské sítě

b.) zlepšení dopravních poměrů na stávajících komunikacích

c.) návrh ploch pro parkování

d.) dopravní obsluhy území

 

2.) Hodnocení stávajícího dopravního vztahu

 

Členění průzkumu

 

1.) Podle velikosti území a počtu stanovišť

a.) generální průzkum

b.) celostátní sčítání dopravy (zajišťuje údaje o intenzitě dopravy a skladbě dopravního proudu)

 

2.) Zajišťování charakteristiky dopravy

a.) směrový průzkum

b.) průzkum intenzity

c.) průzkum rychlosti

 

3.) podle druhu sledované dopravy

a.) průzkum silniční dopravy

b.) průzkum pěšího provozu

c.) průzkum cyklistického provozu

d.) průzkum MHD

e.) průzkum na průjezdných silnicích a dálnic

f.) ověřovací průzkum

g.) účelový průzkum

h.) speciální průzkumy (křižovatkový)

 

Formy provádění průzkumu

a.) pozorováním

b.) ústním dotazem

c.) anketa

d.) dopravně sociologické průzkumy

 

Studijní materiály:

Základní literatura:

Voženílek, V., Strakoš, V. City Logistics : Dopravní problémy města a logistika. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2009, strana 118-127. ISBN 978-80-244-2317-3

Elektronické studijní opory FAST VSB pro předmět Dopravní inženýrství, dostupné z (online): http://projekt150.ha-vel.cz/node/29

Doporučené studijní zdroje:

TANIGUCHI, E. a R.G. THOMPSON. City Logistics: Mapping The Future.: CRC Press, 2014. 231 s. ISBN 978-1-4822-0889-4.

Otázky a úkoly

1.      Z hlediska posuzování výkonnosti se místní komunikace pro motorovou dopravu rozdělují do:

a)      čtyř (funkčních) skupin,

b)      tří (funkčních) skupin,

c)      pěti (funkčních) skupin

2.      Hodinová přípustná intenzita místních komunikací funkční třídy C v obou jízdních směrech je:

a)      400 voz/h

b)      500 voz/h,

c)      300 voz/h.

3.      Mezi průzkumy pro zajišťování charakteristiky dopravy nepatří:

a)      průzkum intenzity

b)      průzkum rychlosti

c)      průzkum MHD

4.      Mezi formy provádění průzkumu nepatří:

a)      ústním dotazem

b)      simulace

c.) anketa

5.      Popište průzkumy podle druhu sledované dopravy


Klíč k řešení otázek:

1)     a.

2)      c.

3)      c.

4)      b.

     5)  průzkum silniční dopravy, průzkum pěšího provozu, průzkum cyklistického provozu, průzkum MHD, průzkum na průjezdných silnicích a dálnic, účelový průzkum, apod.