L-Technologie city logistiky

Modelování provozu v dopravním úseku

Klíčové pojmy:

Modelování individuální osobní dopravy, jízdní pruh, dopravní proud, intenzita dopravního proudu, intenzita špičkové hodiny, hustota dopravního proudu.

Cíle kapitoly:

-        pochopení významu modelovaní dopravního provozu v příslušných softwarech,

-        porozumění teorii dopravního proudu,

-        znalost sledovaných parametrů dopravního proudu.

Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin

Výklad:

Modelování individuální automobilové dopravy je možno rozdělit do tří fází:

1.fáze

V první fázi je vytvořena simulovaná komunikační síť. Síť se skládá z uzlů a z úseků. Uzly představují křižovatky, zdroje a cíle dopravy a místa, kde se mění charakteristika komunikace. Úseky představují komunikace, které spojují uzly silniční sítě.

2.fáze

Ve druhé fázi je území rozčleněno na oblasti, ve kterých vzniká a končí doprava. Pro takto rozčleněné oblasti je na základě dopravních průzkumů stanovena matice přepravních vztahů, která jinými slovy určuje, kolik dopravy se pohybuje mezi jednotlivými dopravními oblastmi a vjezdy do území.

3.Fáze

Ve třetí fázi se na současnou komunikační síť přidělí jízdy podle matice přepravních vztahů. Pro každý vztah se vyhledá jedna či několik tras dle nastavených parametrů.

 

Možnosti modelu

o     Určování dopravních intenzit na nově budovaných silnicích a určení poklesu či nárůstu dopravy na stávající      silniční síti

o        Posuzování etapizace výstavby

o        Simulace výluk úseků silnic

o       Posouzení vlivu organizace dopravy - Zjednosměrnění a uzavření úseků, Zakázaná odbočení některých směrů na  křižovatkách, "Zelená vlna"

o        Určení tranzitní, cílové a výchozí dopravy k libovolnému území

o    Určení celkových dopravních charakteristik - Celkový dopravní výkon (vozokm), Průměrná délka jízdy (km),  Celková spotřeba času (vozohod), apod.

 

Základní pojmy:

Jízdní pruh – základní část jízdního pásu určená pro jeden jízdní proud silničních vozidel nebo hlavní dopravní pruh jednopruhové pozemní komunikace.

Dopravní pruh – zpevněná část koruny pozemní komunikace určená pro jeden dopravní proud silničních vozidel nebo chodců.

Dopravní proud – sled všech vozidel (nebo chodců) pohybujících se na pruhu buď za sebou, nebo v pruzích vedle sebe v jednom směru. Může se skládat z více jízdních nebo chodeckých proudů.

Intenzita dopravního proudu – počet silničních vozidel nebo chodců, kteří projdou určitým profilem pozemní komunikace nebo jeho částí za zvolené časové období v jednom dopravním směru.

Intenzita špičkové hodiny – maximální intenzita (vozidel, pěších, cyklistů), která projde pozorovaným profilem komunikace za hodinu.

Skladba dopravního proudu - vyjadřuje podíl jednotlivých typů vozidel z jejich celkového součtu v určeném čase a úseku pozorované komunikace.

Hustota dopravního proudu – je počet vozidel (chodců) na určitém úseku komunikace v daném čase.

Rychlost dopravního proudu – střední hodnota rychlosti vozidel (chodců) ve vybraném profilu (okamžitá rychlost).

Jednotkové vozidlo – teoretické vozidlo vyjadřující přepočet všech vozidel na jeho hodnotu. Je vyjádřeno charakteristickými (zejména jízdními) vlastnosti osobního vozidla.
 

Studijní materiály:

Základní literatura:

JIRAVA, P., SLABÝ, P. Dopravní inženýrství. Praha: Ediční středisko ČVUT, 1990, 165 s., ISBN 80-01-00213-6

Voženílek, V., Strakoš, V. City Logistics: Dopravní problémy města a logistika. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2009, strana 63-74. ISBN 978-80-244-2317-3

Doporučené studijní zdroje:

TANIGUCHI, E. et al. Urban Transportation and Logistics: Health, Safety, and Security Concerns. 1st. : CRC Press, 2013. 280 s. ISBN 978-1-4822-0909-9.

Otázky a úkoly

1.        Modelování individuální automobilové dopravy je možno rozdělit do:

a)      3 fází

b)      10 fází

c)      15 fází

2.        Jízdní pruh je definován jako:

a)      základní část jízdního pásu určená pro jeden jízdní proud silničních vozidel nebo hlavní dopravní pruh jednopruhové pozemní komunikace

b)      sled všech vozidel (nebo chodců) pohybujících se na pruhu buď za sebou, nebo v pruzích vedle sebe v jednom směru

c)      pevněná část koruny pozemní komunikace určená pro jeden dopravní proud silničních vozidel

3.        Definujte pojem skladba dopravního proudu

4.        Hustota dopravního proudu je:

a)      podíl jednotlivých typů vozidel z jejich celkového součtu v určeném čase a úseku pozorované komunikace

b)      počet vozidel (chodců) na určitém úseku komunikace v daném čase

c)      sled všech vozidel (nebo chodců) pohybujících se na pruhu buď za sebou, nebo v pruzích vedle sebe v jednom směru

Klíč k řešení otázek:

1)    a.

2)    a.

3)    Podíl jednotlivých typů vozidel z jejich celkového součtu v určeném čase a úseku pozorované komunikace

      4)    b.