L-Technologie city logistiky

Vymezení dopravní obslužnosti

Klíčové pojmy:

Základní dopravní obslužnost, integrovaný dopravní systém, osídlení měst, rozvoj měst, urbanizace, suburbanizace, desurbanizace, reurbanizace

Cíle kapitoly:

-        pochopení významu základní dopravní obslužnosti,

-        porozumění významu dopravy na rozvoj a osídlení měst,

-        znalost rozhodujících kritérií pro vytváření integrovaných dopravních systémů.

Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin

Výklad:

Vliv dopravy na rozvoj osídlení a měst

V závislosti na novém fenoménu šedesátých let, kdy je pozastaven růst měst ve smyslu územního rozšiřování a navíc se objevují tendence dekoncentrace, uvádějí geografové sídel (např. Berg, Drewett, Klaassen, Rosi, Vijveberg, 1982, Cheshire a Hay 1989, M. Tosics 1989) „všeobecnou teorii moderního urbánního rozvoje“. Tato teorie vychází z předpokladu, že rozvoj měst se uskutečňuje v jednotlivých po sobě následujících fázích urbánního rozvoje: urbanizace, suburbanizace, desurbanizace a reurbanizace. Fáze se v cyklech opakují u všech případů urbánního rozvoje, a to nejprve v inovativních centrech a následně se rozšiřují do zbytku světa. Urbanizační proces je ovlivněn zejména ekonomickou vyspělostí země a stupněm industrializace, z čehož vychází optimální rozmístění obyvatelstva.

 

Dopravní obslužnost

Podle zákona č. 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů se dopravní obslužností rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských za řízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale udržitelnému rozvoji územního obvodu.

Dopravní obslužnost města lze ve vztahu k místním obyvatelům charakterizovat následovně:

a.    Z prostorového hlediska – jako schopnost přepravit jedince v požadovaném prostoru

b.    Z časového hlediska – jako schopnost přepravit jedince v požadovaném čase a v přijatelné době jízdy mezi zdrojem a cílem cesty

c.    Z hlediska přepravní kapacity linky – jako nabídku volných míst ve vozidlech na dané lince v požadovaném čase a směru přepravy

d.    Z hlediska finančního – jako poměr ceny jízdného pro jednotlivé skupiny obyvatel ku jejich příjmům.

 

Ve většině měst a jejich spádových oblastech jsou součástmi dopravního systému City Logistics čtyři základní druhy osobní dopravy:

Městská hromadná doprava;

Linková pravidelná autobusová doprava;

Individuální automobilová doprava;

Železniční osobní doprava.
 

Většinou existují souběžně bez větší vzájemné koordinace. Existují však výjimky, v některých oblastech již fungují tzv. integrované dopravní systémy, kde dochází k časové a prostorové koordinaci jednotlivých druhů dopravy ve městě.

Integrovaný dopravní systém (IDS) je systém dopravní obsluhy určitého uceleného území veřejnou dopravou zahrnující více druhů dopravy nebo linky více dopravců, jestliže jsou cestující v rámci tohoto systému přepravováni podle jednotných přepravních a tarifních podmínek.

Doprava bývá v rámci IDS zajišťována různými dopravními prostředky. Integrace může zahrnovat i návaznosti na cyklistickou nebo automobilovou dopravou formou P+R, B+R nebo K+R. Na dopravě v rámci IDS se mohou účastnit různí dopravci, přičemž jízdní řády jednotlivých linek v rámci IDS by měly být optimalizovány, a to bez ohledu na to, který dopravce dotyčnou linku provozuje. Cestující v integrované dopravě používají jednotné jízdenky, které lze použít v celém systému bez ohledu na dopravce a použitý dopravní prostředek.


Studijní materiály:

Základní literatura:

Voženílek, V., Strakoš, V. City Logistics: Dopravní problémy města a logistika. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2009, strana 63-74. ISBN 978-80-244-2317-3

Drdla, P. Technologie a řízení dopravy: městská hromadná doprava. Pardubice. Tiskařské středisko Univerzity Pardubice, 2005.

Doporučené studijní zdroje:

SOUTHERN, R. Neil. Transportation and Logistics Basics. ilustrované vydání. Northwestern University: Continental Traffic Publishing Company, 1997. 375 s. A Handbook for Transportation and Logistics Professionals and Students. ISBN 978-0-9655014-0-8.

TANIGUCHI, E. et al. Urban Transportation and Logistics: Health, Safety, and Security Concerns. 1st. : CRC Press, 2013. 280 s. ISBN 978-1-4822-0909-9.

Otázky a úkoly

1.      Rozvoj měst se uskutečňuje v jednotlivých po sobě následujících fázích urbánního rozvoje. Kterých?

a)      urbanizace, desurbanizace, interurbanizace, reurbanizace

b)      desurbanizace, interurbanizace, reurbanizace, urbanizace

c)      urbanizace, suburbanizace, desurbanizace, reurbanizace

2.      Definujte pojem dopravní obslužnost.

3.      Dopravní obslužnost města z prostorového hlediska lze ve vztahu k místním obyvatelům charakterizovat následovně:

a)      schopnost přepravit jedince v požadovaném prostoru

b)      schopnost přepravit jedince v požadovaném čase a v přijatelné době jízdy mezi zdrojem a cílem cesty

c)      jako nabídku volných míst ve vozidlech na dané lince v požadovaném čase a směru přepravy

 

4.   Ve většině měst a jejich spádových oblastech jsou součástmi dopravního systému City Logistics čtyři základní druhy osobní dopravy. Nepatří mezi ně:

a)    Individuální automobilová doprava;

b)   Železniční osobní doprava.

c)    Letecká osobní doprava

Klíč k řešení otázek:

1)     c.

2)   Zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských za řízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět.

3)   a.

  4)    c.