L-Technologie city logistiky

Silniční doprava světových měst

Klíčové pojmy:

Městská nákladní doprava, silniční infrastruktura, environmentální zóny, omezení vstupu nákladních vozidel, městské distribuční centrum, mapa pro řidiče nákladních vozidel

Cíle kapitoly:

-          pochopení významu uplatňování městské nákladní dopravy;

-          znalost využívaných logistických řešení v dopravní obslužnosti města;

-          znalost základních typů městských dopravních sítí.
 

Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin

Výklad:

Městská nákladní doprava se stává významnou otázkou v oblasti městského plánování. Vzhledem k vzrůstajícímu výskytu dopravních kongescí, environmentálních dopadů a nemalé spotřebě energie má tento problém zvyšující se význam.

City logistika zahrnuje řešení problematiky přepravy materiálu, také zboží, obsluhu skladů, včetně obchodní sítě, provozování vnitřního systému dopravy, dopravní obsluhu malých a středních podniků a osobní dopravu.

 

Základní problém ve velkých městech

  • Absence nutné segregace mezi osobní a nákladní dopravou
  • Vozidla sdílejí stejnou síť
  • Nedostatečné dopravní plánování dopravy - politika!
  • Kongesce ovlivňující dopravní provoz,
  • Problémy s dopravní politikou,
  • Problémy s parkováním, nakládkou a vykládkou,
  • Problémy se zákazníky a příjmem zboží – vykládka a sběr, čas dodání a sběru, a pod.

 

Tento problém může být řešen různými regulačními opatřeními, která se snaží navzájem oddělit kolidující složky:

    • prostorově - vyhrazováním vybraných komunikací, nebo alespoň jízdních pruhů jen pro městskou hromadnou dopravu. Výstavbou nadzemních a podzemních parkovacích garáží, zákazy vjezdu pro těžší nákladní vozidla, zákazy zastavení a stání, vyhrazené parkování, atd.
    • časově - některé městské části se snaží vytěsnit nákladní dopravu s větší tonáží do nočních a brzkých ranních hodin, nebo ji úplně zakázat, dále časově omezené parkování.

S vyšším využitím území a vyšší ekonomickou aktivitou se však ukazuje nutnost uplatnění logistických principů, jejich koordinace a synchronizace se spoluúčastí orgánů města.

 

Příklady řešení City logistiky v oblasti silniční dopravy v zahraničních městech

 

A) Specializované objekty (městské distribuční centrum)

Z analýzy velkých měst jako např. Berlín, Brémy, Mnichov aj., je nejčastějším využívaným řešením tvorba specializovaných logistických parků, intermodálních terminálů a distribučních center.

Efektivnější využití nákladních vozidel lze dosáhnout konsolidací nákladu v "městských distribučních centrech" nebo "městských konsolidačních centrech".

MCC (MDC) je logistické zařízení, které se nachází relativně blízko oblasti, kterou obsluhuje, například v centru města, v celém městě nebo v konkrétním místě. Seskupuje dodávky různých společností z hlediska integrovaného logistického systému. UCC nabízejí zařízení pro ukládání, třídění, konsolidaci a dekonsolidaci, jakož i řadu souvisejících služeb, jako je účetnictví, právní poradenství a zprostředkování. Konsolidace dodávek může vést ke snížení ujetých kilometrů.

Zásada MDC - nákladní vozidlo přijíždí do "vnější zóny", kde je konsolidováno do městských distribučních vozidel. Každé vozidlo doručuje zásilky do jedné nebo více destinací. Zde je náklad překládán do vozidel šetrných k životnímu prostředí, přizpůsobených k svozu a rozvozu do městských oblastí. Destinace nenabízejí žádné skladovací prostory a vyžadují komplexní koordinaci, kontrolu a plánování městských vozidel v reálném čase.

Nejdůležitějšími funkcemi takovýchto objektů jsou především:

    • přemísťování zboží z průmyslových objektů,
    • balení, vážení, umístění čárových kódů atd.,
    • nakládka a vykládka zboží,
    • skladování zboží,
    • poskytování potřebných konzultací v oblasti logistiky, práva, marketingu, financí atd.,
    • manipulace se skladovacími prostředky,
    • přechod zásilek ve formě intermodálních přepravních jednotek mezi železniční, vnitrozemskou vodní, námořní a silniční dopravou.

 

B) Omezení nebo povolení vjezdu vozidlům do center měst

Vjezd vozidel do určitých částí města může být povolen pouze pro určité typy vozidel, pouze v určitých časových intervalech, nebo na základě vydané licence.

Podle typu vozidla - velikost, hmotnost, množství produkovaných emisí. Většinou je uplatněno omezení hmotnostní, vztahující se k celkové hmotnosti vozidla, ale např. v centrech měst je často nutné použít omezení šířkové, neboť úzké uličky nedovolí průjezd širších vozidel. Omezení se může vztahovat i na vozidla splňující určité emisní limity.

 

C) Ekologické zóny (omezení ekologickými standardy)

Nízkoemisní zóna (Low Emission Zone = LEZ) nebo ekologická zóna: oblast, do které je možné vstoupit pouze s vozidly, které splňují určitá emisní kritéria. Zóny mohou být dány:

    • geografickým vymezením,
    • časovými úseky,
    • emisními standardy vozidel,
    • typy vozidel.

Existující nízkoemisní zóny: Itálie - Řím, Švédsko - Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Velká Británie - Londýn, Španělsko - Madrid, Francie - Paříž, Dánsko - Kodaň, Itálie - Milán.

 

D) Mapa pro řidiče nákladních vozidel

Vytvoření mapy pro řidiče nákladních vozidel pomáhá při navigaci a orientaci ve městě. Mapa obsahuje informace např. o:

  • omezení jízdy vozidel podle hmotnosti,
  • výskyt zásobovacích ramp,
  • zákazy vjezdu nákladních vozidel,
  • preferované trasy atd.

Detailní zásobovací mapa umožňuje optimalizovat jednotlivé zásobovací cesty ke konkrétnímu zákazníkovi. Mapa pro nákladní vozidla může být distribuována v tištěné podobě, nebo může být součástí družicových navigačních systémů (elektronická podoba), které jsou schopné řidiče na požadované trase navést.

 

 

Obr. 2 - Mapa pro řidiče nákladních vozidel

 

E) Zpoplatnění dopravní infrastruktury

Zpoplatnění některé oblasti nebo jednotlivých komunikací dokáže převést externí náklady za výstavbu infrastruktury a externí náklady vznikající provozem vozidel (náklady za znečištění životního prostředí, náklady za kongesce a náklady za dopravní nehody) přímo na provozovatele nebo vlastníky vozidel. Existuje více typů zpoplatnění a existuje také více technologií a způsobů, jak jej realizovat. Můžeme použít manuální i automatizované systémy a nejmodernější technologie pro kontrolu a vymáhání využívající rádiové a satelitní spojení.

 

Studijní materiály:

Základní literatura:

LEDVINOVÁ, M.: City logistika a navrhování dopravních systémů měst, dostupné na: http://pernerscontacts.upce.cz/12_2008/ledvinova.pdf

TUZAR, A., MAXA, P., SVOBODA V. – Teorie dopravy, Vydavatelství ČVUT Praha 1997, ISBN 80-01-01637-4

Doporučené studijní zdroje:

TANIGUCHI, E. a R.G. THOMPSON. City Logistics: Mapping The Future. : CRC Press, 2014. 231 s. ISBN 978-1-4822-0889-4.

TANIGUCHI, E. et al. Urban Transportation and Logistics: Health, Safety, and Security Concerns. 1st. : CRC Press, 2013. 280 s. ISBN 978-1-4822-0909-9.

  Otázky a úkoly

1.      Vypište příklady city logistických řešení ve světových městech

2.      Co jsou to nízkoemisní zóny?

a)      oblast, do které je možné vstoupit pouze s vozidly, které splňují určitá emisní kritéria

b)      oblast, do které je možné vstoupit pouze s vozidly, které splňují určité hmotnostní limity

c)      specializované objekty, u nichž dochází ke konsolidaci a dekonsolidaci zboží.

3.      Co patří mezi základní problém ve velkých městech?

4.      V rámci omezení nebo povolení vjezdu vozidlům do center měst může být vjezd vozidel povolen pouze pro:

       a)      pouze na základě vydané licence

       b)      určité typy vozidel, pouze v určitých časových intervalech, nebo na základě vydané licence

       c)      na základě emisní třídy
 

  1. Definujte pojem Mapa pro řidiče nákladních vozidel.

 

 Klíč k řešení otázek:

1)   Berlín, Brémy, Mnichov aj., - tvorba specializovaných logistických parků, intermodálních terminálů a distribučních center; Existující nízkoemisní zóny: Itálie - Řím, Švédsko - Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Velká Británie - Londýn, Španělsko - Madrid, Francie - Paříž, Dánsko - Kodaň, Itálie - Milán.

2)   a.

3)   Absence nutné segregace mezi osobní a nákladní dopravou, Vozidla sdílejí stejnou síť, Nedostatečné dopravní plánování dopravy - politika!, Kongesce ovlivňující dopravní provoz, Problémy s dopravní politikou, s parkováním, nakládkou a vykládkou, apod.

4)   b.

5)   Vytvoření mapy pro řidiče nákladních vozidel pomáhá při navigaci a orientaci ve městě. Mapa obsahuje informace např. o: omezení jízdy vozidel podle hmotnosti, výskyt zásobovacích ramp, zákazy vjezdu nákladních vozidel, preferované trasy atd. Detailní zásobovací mapa umožňuje optimalizovat jednotlivé zásobovací cesty ke konkrétnímu zákazníkovi.