Silniční doprava světových měst
Klíčové pojmy:
Městská nákladní doprava, silniční infrastruktura, environmentální zóny, omezení vstupu nákladních vozidel, městské distribuční centrum, mapa pro řidiče nákladních vozidel
Cíle kapitoly:
- pochopení významu uplatňování městské nákladní dopravy;
- znalost využívaných logistických řešení v dopravní obslužnosti města;
- znalost základních typů městských dopravních sítí.
Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin
Výklad:
Městská nákladní doprava se stává významnou otázkou v oblasti městského plánování. Vzhledem k vzrůstajícímu výskytu dopravních kongescí, environmentálních dopadů a nemalé spotřebě energie má tento problém zvyšující se význam.
City logistika zahrnuje řešení problematiky přepravy materiálu, také zboží, obsluhu skladů, včetně obchodní sítě, provozování vnitřního systému dopravy, dopravní obsluhu malých a středních podniků a osobní dopravu.
Základní problém ve velkých městech
- Absence nutné segregace mezi osobní a nákladní dopravou
- Vozidla sdílejí stejnou síť
- Nedostatečné dopravní plánování dopravy - politika!
- Kongesce ovlivňující dopravní provoz,
- Problémy s dopravní politikou,
- Problémy s parkováním, nakládkou a vykládkou,
- Problémy se zákazníky a příjmem zboží – vykládka a sběr, čas dodání a sběru, a pod.
Tento problém může být řešen různými regulačními opatřeními, která se snaží navzájem oddělit kolidující složky:
-
- prostorově - vyhrazováním vybraných komunikací, nebo alespoň jízdních pruhů jen pro městskou hromadnou dopravu. Výstavbou nadzemních a podzemních parkovacích garáží, zákazy vjezdu pro těžší nákladní vozidla, zákazy zastavení a stání, vyhrazené parkování, atd.
- časově - některé městské části se snaží vytěsnit nákladní dopravu s větší tonáží do nočních a brzkých ranních hodin, nebo ji úplně zakázat, dále časově omezené parkování.
S vyšším využitím území a vyšší ekonomickou aktivitou se však ukazuje nutnost uplatnění logistických principů, jejich koordinace a synchronizace se spoluúčastí orgánů města.
Příklady řešení City logistiky v oblasti silniční dopravy v zahraničních městech
A) Specializované objekty (městské distribuční centrum)
Z analýzy velkých měst jako např. Berlín, Brémy, Mnichov aj., je nejčastějším využívaným řešením tvorba specializovaných logistických parků, intermodálních terminálů a distribučních center.
Efektivnější využití nákladních vozidel lze dosáhnout konsolidací nákladu v "městských distribučních centrech" nebo "městských konsolidačních centrech".
MCC (MDC) je logistické zařízení, které se nachází relativně blízko oblasti, kterou obsluhuje, například v centru města, v celém městě nebo v konkrétním místě. Seskupuje dodávky různých společností z hlediska integrovaného logistického systému. UCC nabízejí zařízení pro ukládání, třídění, konsolidaci a dekonsolidaci, jakož i řadu souvisejících služeb, jako je účetnictví, právní poradenství a zprostředkování. Konsolidace dodávek může vést ke snížení ujetých kilometrů.
Zásada MDC - nákladní vozidlo přijíždí do "vnější zóny", kde je konsolidováno do městských distribučních vozidel. Každé vozidlo doručuje zásilky do jedné nebo více destinací. Zde je náklad překládán do vozidel šetrných k životnímu prostředí, přizpůsobených k svozu a rozvozu do městských oblastí. Destinace nenabízejí žádné skladovací prostory a vyžadují komplexní koordinaci, kontrolu a plánování městských vozidel v reálném čase.
Nejdůležitějšími funkcemi takovýchto objektů jsou především:
-
- přemísťování zboží z průmyslových objektů,
- balení, vážení, umístění čárových kódů atd.,
- nakládka a vykládka zboží,
- skladování zboží,
- poskytování potřebných konzultací v oblasti logistiky, práva, marketingu, financí atd.,
- manipulace se skladovacími prostředky,
- přechod zásilek ve formě intermodálních přepravních jednotek mezi železniční, vnitrozemskou vodní, námořní a silniční dopravou.
B) Omezení nebo povolení vjezdu vozidlům do center měst
Vjezd vozidel do určitých částí města může být povolen pouze pro určité typy vozidel, pouze v určitých časových intervalech, nebo na základě vydané licence.
Podle typu vozidla - velikost, hmotnost, množství produkovaných emisí. Většinou je uplatněno omezení hmotnostní, vztahující se k celkové hmotnosti vozidla, ale např. v centrech měst je často nutné použít omezení šířkové, neboť úzké uličky nedovolí průjezd širších vozidel. Omezení se může vztahovat i na vozidla splňující určité emisní limity.
C) Ekologické zóny (omezení ekologickými standardy)
Nízkoemisní zóna (Low Emission Zone = LEZ) nebo ekologická zóna: oblast, do které je možné vstoupit pouze s vozidly, které splňují určitá emisní kritéria. Zóny mohou být dány:
-
- geografickým vymezením,
- časovými úseky,
- emisními standardy vozidel,
- typy vozidel.
Existující nízkoemisní zóny: Itálie - Řím, Švédsko - Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Velká Británie - Londýn, Španělsko - Madrid, Francie - Paříž, Dánsko - Kodaň, Itálie - Milán.
D) Mapa pro řidiče nákladních vozidel
Vytvoření mapy pro řidiče nákladních vozidel pomáhá při navigaci a orientaci ve městě. Mapa obsahuje informace např. o:
- omezení jízdy vozidel podle hmotnosti,
- výskyt zásobovacích ramp,
- zákazy vjezdu nákladních vozidel,
- preferované trasy atd.
Detailní zásobovací mapa umožňuje optimalizovat jednotlivé zásobovací cesty ke konkrétnímu zákazníkovi. Mapa pro nákladní vozidla může být distribuována v tištěné podobě, nebo může být součástí družicových navigačních systémů (elektronická podoba), které jsou schopné řidiče na požadované trase navést.
Obr. 2 - Mapa pro řidiče nákladních vozidel
E) Zpoplatnění dopravní infrastruktury
Zpoplatnění některé oblasti nebo jednotlivých komunikací dokáže převést externí náklady za výstavbu infrastruktury a externí náklady vznikající provozem vozidel (náklady za znečištění životního prostředí, náklady za kongesce a náklady za dopravní nehody) přímo na provozovatele nebo vlastníky vozidel. Existuje více typů zpoplatnění a existuje také více technologií a způsobů, jak jej realizovat. Můžeme použít manuální i automatizované systémy a nejmodernější technologie pro kontrolu a vymáhání využívající rádiové a satelitní spojení.
Studijní materiály:
Základní literatura:
LEDVINOVÁ, M.: City logistika a navrhování dopravních systémů měst, dostupné na: http://pernerscontacts.upce.cz/12_2008/ledvinova.pdf
TUZAR, A., MAXA, P., SVOBODA V. – Teorie dopravy, Vydavatelství ČVUT Praha 1997, ISBN 80-01-01637-4
Doporučené studijní zdroje:
TANIGUCHI, E. a R.G. THOMPSON. City Logistics: Mapping The Future. : CRC Press, 2014. 231 s. ISBN 978-1-4822-0889-4.
TANIGUCHI, E. et al. Urban Transportation and Logistics: Health, Safety, and Security Concerns. 1st. : CRC Press, 2013. 280 s. ISBN 978-1-4822-0909-9.
Otázky a úkoly
1. Vypište příklady city logistických řešení ve světových městech
2. Co jsou to nízkoemisní zóny?
a) oblast, do které je možné vstoupit pouze s vozidly, které splňují určitá emisní kritéria
b) oblast, do které je možné vstoupit pouze s vozidly, které splňují určité hmotnostní limity
c) specializované objekty, u nichž dochází ke konsolidaci a dekonsolidaci zboží.
3. Co patří mezi základní problém ve velkých městech?
4. V rámci omezení nebo povolení vjezdu vozidlům do center měst může být vjezd vozidel povolen pouze pro:
a) pouze na základě vydané licence
b) určité typy vozidel, pouze v určitých časových intervalech, nebo na základě vydané licence
c) na základě emisní třídy
- Definujte pojem Mapa pro řidiče nákladních vozidel.
Klíč k řešení otázek:
1) Berlín, Brémy, Mnichov aj., - tvorba specializovaných logistických parků, intermodálních terminálů a distribučních center; Existující nízkoemisní zóny: Itálie - Řím, Švédsko - Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Velká Británie - Londýn, Španělsko - Madrid, Francie - Paříž, Dánsko - Kodaň, Itálie - Milán.
2) a.
3) Absence nutné segregace mezi osobní a nákladní dopravou, Vozidla sdílejí stejnou síť, Nedostatečné dopravní plánování dopravy - politika!, Kongesce ovlivňující dopravní provoz, Problémy s dopravní politikou, s parkováním, nakládkou a vykládkou, apod.
4) b.
5) Vytvoření mapy pro řidiče nákladních vozidel pomáhá při navigaci a orientaci ve městě. Mapa obsahuje informace např. o: omezení jízdy vozidel podle hmotnosti, výskyt zásobovacích ramp, zákazy vjezdu nákladních vozidel, preferované trasy atd. Detailní zásobovací mapa umožňuje optimalizovat jednotlivé zásobovací cesty ke konkrétnímu zákazníkovi.