Osobní doprava a přeprava: 11. Přestupní uzly Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Autobusová nádraží: • Autobusová nádraží se dělí na AN dálkové a příměstské dopravy, AN městské a příměstské dopravy, AN kombinované. Autobusová nádraží dálkové a příměstské dopravy se dále třídí podle významu (AN I. - IV. kategorie), provozu (koncové, průjezdné, kombinované) a účelu (ústřední, obvodní, závodové). • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Autobusové nádraží se skládá z následujících prvků: •výpravní budova (služební prostory, čekárna, úschovna zavazadel, informace, předprodej jízdenek, sociální zařízení, gastronomické zařízení, odjezdová tabule, jízdní řády, samoobslužný informační stojan a další) •nástupiště se stanovišti, resp. výstupní stanoviště, •příjezdová stání se stanovišti pro výstup, •přechodové lávky (případně podchody) pro pěší včetně schodišť, •ostatní zařízení (vodovod, kanalizace, osvětlení, zábrany a zábradlí apod.) •komunikace pro vozidla na AN, •příjezdová a odjezdová komunikace včetně dispečinků (odjezdů a vjezdů) a závor, •odstavné plochy (popř. i garáže s možností drobných oprav), •přednádraží, •rezervní plochy, •servisní zařízení, •objekty se zázemím pro řidiče a další (telekomunikační zařízení, zeleň atd.). • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Způsoby řazení autobusů u nástupišť: •podélné – nejčastěji používaný způsob, autobusy u stanovišť jsou umístěny za sebou; nevýhodou jsou velké nároky na délku nástupišť, •stupňovité – autobusy, které stojí u stanovišť, svírají svojí osou k ose nástupiště úhel 10-20°; odjíždějící autobusy jsou provozovány s couváním nebo bez couvání, •pilovité – používají se pro úhel mezi osami 30-45°; při odjezdu je couvání nevyhnutelné, •hřebenovité – používají se pro úhel mezi osami 45-90°; v tomto případě jsou vysoké nároky na šířku komunikace u nástupiště. • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Uspořádání nástupišť autobusových nádraží: •paralelně – jednotlivá nástupiště jsou uspořádána vedle sebe s tím, že obvykle v ose AN se umožňuje (nejlépe mimoúrovňově) přechod mezi nimi a výpravní budovou (např. AN Pardubice), •sériově – toto se používá u menších autobusových nádraží, kdy rovnoběžně se silniční komunikací se zřídí jedno nebo dvě delší nástupiště se stanovišti, •sériově-paralelní – podobné jako u paralelního s tím, že se de facto nacházejí dvě paralelní nástupiště za sebou, •smyčkové – na okraji celé smyčky se nachází nástupiště se stanovišti, uprostřed je plocha pro odstavování autobusů (např. AN Liberec), •kombinované nebo speciální – zohledňuje místní prostorové možnosti • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Osobní železniční stanice •OS se stejně jako autobusová nádraží skládají z několika prvků: •výpravní budovy, příjezdy a přednádraží, •osobní nástupiště, •přechody mezi nástupišti (podchody, nadchody), •koleje pro vjezd, odjezd a koleje strojové (např. pro objíždění), •koleje pro odstavování a deponování vozů, •koleje a zařízení pro zavazadla a poštu, •odstavná nádraží. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Třídění osobních stanic: •Osobní stanice lze třídit dvěma způsoby: •a) podle vzájemné polohy kolejiště a výpravní budovy: •a1). koncové (hlavové, tupé), •a2). Průjezdné (ostrovní, boční, příčné), •a3). koncovo-průjezdné •a4). Popř. i smyčkové; •b). Podle způsobu provozu: •b1). Smíšené (směrové) •b2). Samostatné (traťové) • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich