Metodologie pedagogického výzkumu a evaluace: 9. Kvantitativní analýza Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Proměnné • Ø proměnnou se označuje prvek zkoumání, který nabývá různé hodnoty, mění se (věk, vědomosti, inteligence) – může to být jev, vlastnost, podmínka, činitel. • Ø dvě skupiny: 1. měřitelné (kvantitativní) a •2. kategoriální/spec. dichotomické – pohlaví: žena-muž/ Ø ve výzkumu vystupuje více než 1 proměnná. Øaby se proměnná mohla zkoumat, musí se operačně definovat. Ø Ø • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Øproměnná, která je příčinou změny nezávisle proměnná, Øproměnná, jejíž hodnoty se změnily vlivem závisle proměnné závisle proměnná. Øzávisle proměnná se mění v závislosti na nezávisle proměnné. Øaby se proměnná mohla zkoumat, musí se operačně definovat •(když je proměnnou cizojazyčná schopnost, výzkumník ji např. může operačně definovat jako skóre žáka v Testu cizojazyčných schopností Malíkové). • ü ü C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Kvantitativně orientovaný výzkum • •Pozorování. •Škálování. •Dotazník. •Obsahová analýza textu. •Experiment. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • POZOROVÁNÍ Øznamená sledování činnosti lidí. Østrukturované pozorování – pozorovatel ví, co a jak bude pozorovat. Øpozorované jevy – kategorie kognitivního charakteru (vysvětlení učiva,) - kategorie afektivního charakteru (postoje, zájmy, pocity), - kategorie psychomotorického charakteru. • •ŠKÁLOVÁNÍ ürůzné třídění: •a) posuzovací škála je nástroj, který umožňuje zjišťovat vlastnosti jevu nebo jeho intenzitu, posuzujeme: - jiné lidi, jevy, sama sebe. •b) bipolární škály = tvoří protikladné vlastnosti. c) Likertovy škály = používají se na měření postojů a názorů lidí. üGuilford (základním kritériem je způsob jejich administrace): • numerické posuzovací škály, • grafické, • standardní, • kumulativní, • posuzovací škály s nucenou volbou. üpodle F. N. Kerlingera – postojové škály : 1.sumační posuzovací = škála Likertova typu (okruh mapuje určitý základní postoj -3stupně-5stupňů:souhlasím, nemohu se jednoznačně vyjádřit, nesouhlasím) •- 2. škály zjevně stejných intervalů = Thurstoneovými škálami zjevně stejných intervalů • 3. kumulační škály = škála Guttmanská • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • •DOTAZNÍK Øzjišťování údajů – hromadné získávání. Øzákl. terminologie - respondent = osoba, která vyplňuje dotazník • - otázky = prvky dotazníku • - položky • - administrace = zadávání dotazníku Øtypy otázek: uzavřené, otevřené, polozavřené, Øreliabilita dotazníku – je vyšší, když obsahuje více otázek, které se ptají na tutéž informaci. ØTypy dotazníkového šetření: standardizované, kvazistandardizované, nestandardizované. Øparametrické otázky (varianty odpovědí tvoří kontinuum od jednoho pólu k druhému). Øneparametrické otázky (jde o třídění jistých kategorií výpovědí stejné úrovně)(nelze statisticky zpracovat). Ø- zvláštní místo: otázky kontrolní (2typy: 1.zdvojení otázky jiné; 2.otázky, kterými zjišťujeme důvěryhodnost odpovědí klienta-Eysenckův osobnostní dotazník) • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • EXPERIMENT Øsíla spočívá v možnosti manipulování s proměnnými. Øterminologie: o Subjekt – osoby zúčastněné experimentu. o Znak – definovaná vlastnost. o Náhodný výběr. o Experimentální plán – rozvržení. o Experimentální skupina – skupina subjektů. o Pretest – vstupní test. o Posttest – závěrečný test. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • EXPERIMENTÁLNÍ METODA ü Laboratorní experiment. ü Simulační experiment. ü Přirozený = terénní experiment. ü Formující experiment. METODA Q-TŘÍDĚNÍ Øzákladem je metodologie W. Stephsona – zjistit korelace mezi reakcemi nebo odpověďmi různých osob na tyto Q-typy. Øpodobu Gaussovy křivky – počet karet je omezen požadavky statistické výhodnosti.