Metodologie pedagogického výzkumu a evaluace: 8. Kvalitativní metody Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Kvalitativně orientovaný výzkum • •1) Nestrukturované pozorování •2) Etnografické interview •3) Výzkum životního příběhu- je zápisem, analýzou + vyhodnocením života určité osoby. •- hlavním výzkumným nástrojem je výzkumník sám, •- cílem: porozumět lidem a událostem v jejich životě, •- kultura je soubor hodnot, postojů, pravidel chování skupiny lidí •- hl. rysem je dlouhodobost, intenzivnost, podrobný zápis. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • ü ü C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Reliabilita kvalitativního výzkumu je protipólem přísně strukturovaného výzkumu = zkoumají se spíše specifické situace (ne typické). •Validita se zabezpečuje dlouhodobost výzkumu, přímým kontaktem. VŽDY = ZÁMĚRNÝ VÝZKUM •jeho podmnožinou je kumulativní výběr = výzkumník začíná s 1 osobou, nebo malou skupinou a postupně rozšiřuje okruh osob, se kterými bude pracovat. •Rozsah výběru (lokalit, osob) se neurčuje statisticky jako u kvantit ale řídí se saturací= výzkumník výběr ukončí, když zjistí, že informace jsou stejné a opakují se. • Nestrukturované pozorování • •je pružný systém, má několik variant: Ø vzorky událostí, Ø terénní zápisky, Ø participační pozorování. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Etnografické interview Cílem je, jak osoby interpretují svět kolem sebe, jaké významy připisují důležitým událostem. Ø obyčejně je nestrukturované (otázky podle toho jak se odvíjí interview), Ø„raport“= příjemné ovzduší mezi tazatelem a odpovídajícím, Øproporcionalita mezi řečí tazatele + informante, Øúdaje se ověřují způsobem zpětná verifikace zjištění (výzkumník se po čase vrátí k informantovi a ověřuje si to, co chce). • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Výzkum životního příběhu Životní příběhy učitelů • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • Závěrečná definice „Kvalitativní výzkum je proces hledání porozumění založený na různých metodologických tradicích zkoumání daného sociálního a lidského problému. Výzkumník vytváří komplexní, holistický obraz, analyzuje různé typy textů, informuje o názorech účastníků výzkumu a provádí zkoumání v přirozených podmínkách.“ (Creswel,1998, s. 12, In: Hendl, 2005, s. 50) • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Způsob výběru v kvalitativním výzkumu Rozhodnutí o výběru se provádí na třech úrovních (Hendl, 2005): üpři sběru dat (vybíráme případ, skupinu případů), üpři interpretaci (výběr materiálu), üpři zobrazení výsledku (prezentace materiálu). Kvalitativní výzkum umožnuje, aby se teorie formulovala na základě toho, co lidé dělají a říkají. Výzkumník vyhledává a analyzuje vše, co přispívá k vysvětlení výzkumných otázek.