Metodologie pedagogického výzkumu a evaluace: 7. Techniky měření v pedagogickém výzkumu, výzkumné nástroje, validita, reliabilita Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •VÝZKUMNÉ METODY ümají vlastnosti: validitu + reliabilitu üv rámci každé metody je možno vytvořit konkrétní výzkumný nástroj C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • ü ü C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Validita Øschopnost výzkumných nástrojů zjišťovat, co má; Ø druhy: - obsahová, - konstruktová, - kriteriální (souběžná a predikační), - interní, - externí. Reliabilita • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Øpřesnost a spolehlivost výzkumného nástroje. Jak se stanoví reliabilita výzkumného nástroje? Ø opakovaným měřením  ekvivalentní formy výzkumného nástroje,  vnitřní konzistence,  shoda mezi posuzovateli. • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • VÝZKUMNÝ SOUBOR -nazývají se subjekty výzkumu – základní soubor (POPULACE). •náhodný výběr (losováním, pomocí tabulky náhodných čísel), •stratifikovaný výběr je specifickým typem náhodného výběru- základní soubor se rozloží podle některého podstatného znaku. Co se týká početnosti podskupin, tento výběr může být: a. proporční (využívají jej agentury, které zjišťují např. volební preference občanů, b. rovnoměrný. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •  mechanický výběr – vybírá každou n-tou osobu (např. každý desátý žák, pátý učitel); starý způsob: velitelé římských legií tímto způsobem vybírali vojáky na potrestání po prohrané bitvě.  záměrný výběr – na základě určení relevantních znaků =ty, které jsou důležité pro dané zkoumání; jde o dostupný výběr. • •Rozsah výběrového souboru = n •(např. n = 112) •závisí na: • požadované spolehlivosti, • požadované přesnosti, • variabilitě základního souboru. ØVelkou nástrahou – nekontrolovatelné proměnné. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •