Metodologie pedagogického výzkumu a evaluace: 6. Metody pedagogického výzkumu Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •typologizace metod autory (Skalková): 1.Empirické metody üMetoda pozorování jako vědecká metoda: •• Přímé pozorování •• Nepřímé pozorování •• Krátkodobé pozorování •• Dlouhodobé pozorování C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich üExperimentální metoda: •• Klasický experiment •• Vícefaktorový experiment üAkční výzkum - systematický sběr dat učitelem a jejich kritická analýza – učitel je sám angažován v průběhu výzkumu: •• Problém, který se objevil v praxi, •• Představa o řešení problému, •• Aktivita ke zvolenému řešení, •• Vyhodnocení výsledků aktivit vedoucích k řešení problému, •• Modifikace problému. ü ü ü C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich 2. Teoretické metody výzkumu üAbstrakce. üAnalýza a syntéza: Klasifikační analýza, • Vztahová analýza, • Kauzální analýza, • Dialektická analýza. üSrovnávání. üZobecňování a konkretizace. üIndukce a dedukce. üMetody modelování: Modelový experiment, • Myšlenkový experiment. • üMetody formalizace. •3. Historicko-srovnávací metody • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • •Soustava metod pedagogického výzkumu podle Pelikána •explorativní metody - informace získává z výpovědí samotné sledované osoby, problematická validita výsledků. •dotazník – zjištění dat o respondentovi, které tazatele zajímají, velké množství respondentů, odpovědi však subjektivní •anketa – nespecifikován okruh dotazovaných, odpovídá kdo chce •autobiografie – psychologická metoda, respondent zpracovává svůj životopis, hlubší náhled do vývoje člověka •rozhovor – strukturovaný, částečně strukturovaný, nestrukturovaný, •Beseda. • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • ratingové metody •měří jevy, které nejsou přesně změřitelné, •škály, posuzovací stupnice – několik skupin škál, numerická, grafická, standardní, kumulativní, posuzovací škála s nucenou volbou, •expertní šetření. metoda Q-třídění •nepřímá technika posuzování pedagogických jevů respondenty a experty, • kombinuje ratingovou metodu, psychometrii a statistické procedury, •Q-typy › balíčky karet psychosémantické metody •poznání individuálních systémů významů, které vkládají do interpretace slov jednotlivý lidé technika slovních asociací. •sémantický diferenciál – umožňuje proniknout do individuálních významů pojmů v pojetí jednotlivých respondentů. •obsahová analýza •analýza osobních dokumentů – o žácích, pracovnících školy, •analýza školských a školních dokumentů – dokumenty popisující pojetí výuky, •analýza školních ukazatelů – absence, prospěch. •testy •přesné, objektivované měření osobních kvalit, činnosti osobnosti a jejich výkonů, •nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky. •testy psychologické – inteligence, osobnost, •testy psychomotorické – předpoklady pro pohybové schopnosti, •testy didaktické – školní výkon žáka. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • projektivní metody a techniky •metoda výzkumu osobnosti konfrontující zkoumaného s určitou situací, ve které bude odpovídat podle smyslu, který pro něj tato situace má. •verbální projektivní metoda – slovní asociační experiment, test nedokončených vět, •grafická projektivní metoda – analýza písma, kresby, •manipulační techniky. metoda měření sociálních vztahů •sociometrické techniky – preferenční stupnice lidí s nimiž komunikujeme; •techniky zkoumající preferenční postoje – předpojatost vůči lidem, skupinám. behaviorální metoda •pozorování určitých jevů, situací, chování jednotlivců i skupin a jejich interakce • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • experimentální metoda •umožňuje ověření hypotéz prostřednictví, změn nezávislé proměnné. •laboratorní – maximálně čisté prostředí s minimem vnějších vlivů, v němž by se měření vlivů nezávisle proměnné co nejoptimálněji přiblížilo požadavkům vědy. •simulační – snaha o vytvoření podmínek napodobujících reálné podmínky, ve kterých lidé normálně řeší problémy. •přirozený – využívá přirozené životní situace, aby při potřebném stupni kontroly mohly být zaváděny a ovlivňovány proměnné. •formující – prováděn v normálních podmínkách, zaměřuje se na změny, zásah do životní situace, podmínek. Øexplorační – neopírá se o teorii, sonduje, Økonfirmační – ověřuje teorii, Økruciální – potvrzuje jednu a vyvrací alternativní teorie. Ø • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • metoda školní etnografie •volí kvalitativní přístupy k analýze pedagogických jevů, •pokouší se o vhled do prostředí očima těch, kteří se na jeho tvorbě podílejí. metoda longitudinálního šetření •opakované měření u stejné skupiny osob. typologizace metod dalšími autory (Gavora): metody kvalitativního výzkumu •participační pozorování, •etnografické interview •výzkum životního příběhu učitele.